030 227 23 23

De gemiddelde sessieduur verhogen

sessie duur verhogen google analytics

- Hoe hoog is jullie gemiddelde sessieduur?
- Lukt het niet om deze sessieduur (Google Analytics) te verhogen?
- Wat is eigenlijk deze gemiddelde sessieduur?

Als je bekend bent met Google Analytics dan ken je waarschijnlijk ook de gemiddelde sessieduur van jullie website / webshop!

En dan weet je wellicht dat het verhogen van de gemiddelde sessieduur een zeer belangrijk aspect is binnen conversie optimalisatie

Vaak geldt: hoe hoger de gemiddelde sessieduur des te hoger het conversiepercentage.

Wat is een gemiddelde sessieduur?

sessieduur verhogen

Voordat ik in dit artikel tips geef hoe je de gemiddelde sessieduur kunt verhogen, begin ik even bij het begin. De definitie van gemiddelde sessieduur.

Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde sessieduur is een kengetal dat je terugvindt in je Google Analytics account. Dit kengetal is zeer belangrijk voor het conversiepercentage. Dit getal geeft aan hoe lang men per bezoek gemiddeld op de website / webshop aanwezig is.

In deze gemiddelde sessieduur zitten ook bouncers verwerkt (bezoekers die niet doorklikken in jullie webshop / website). Samen met de bouncerate vormen beide kengetallen de belangrijkste sub kengetallen voor het verhogen van de conversie.

De gemiddelde sessieduur zegt vooral iets over de betrokkenheid van de bezoeker en de kwaliteit van jullie content. Hoe langer de gemiddelde sessieduur is des te meer geïnteresseerd zijn jullie bezoekers.

Gemiddelde sessieduur voorbeelden

De gemiddelde sessieduur is per branche, bedrijf en website verschillend. Maar er zijn wel zeker trends herkenbaar. Wij beheren ruim 300 Google Analytics accounts en hieruit valt iets van een profiel te maken.

Webshops
We zien dat bij succesvolle webshops (met een conversiepercentage hoger dan 1,5%) de gemiddelde duur vaak tussen de 2:00 en 6:00 minuten ligt.

Artikelen websites
Websites die vooral voor lead werving gebruikt worden zien we dat de gemiddelde duur tussen de 1:30 en 4:00 minuten ligt. Wat opvalt is dat hoe lager de sessieduur is hoe hoger de conversie.

Lead websites
Dezelfde kengetallen gelden voor de zogenaamde lead websites. Maar zodra deze sites ook gebruikt worden door klanten (met een login etc.) zie je dat de gemiddelde sessieduur over het algemeen hoger ligt.

Hoe kun je de sessieduur verhogen?

gemiddelde sessie duur analytics

Een hogere sessieduur levert meestal ook een hogere conversie op. Wat kun je nu doen om de sessieduur van jullie webshop / website te verhogen?

1. Verbeter je positionering

De hoogte van de sessieduur wordt voor een belangrijk deel bepaald door het aantal bouncers (bezoekers die niet doorklikken). Vaak zijn dit oriënterende bezoekers en als het niet helder is waar ze zijn / wat er wordt geboden, haken deze bezoekers af en klikken ze weg (bouncen).

Zodra je de online positionering van je website / webshop verbetert (door bijvoorbeeld onderscheidende USP’s prominent te noemen) en door in je content hier aandacht aan te besteden, bouw je aan online positionering, daalt het bouncepercentage en stijgt dus de gemiddelde sessieduur.

2. Zorg voor waardevolle content

Veel bedrijven zijn bezig met SEO. Lappen tekst met trefwoorden vind je op veel landingspagina’s terug. Maar als dit de kwaliteit van de content is, is dit vrij mager en is de kans dat bezoekers blijven en doorlezen klein.

Zodra je niet alleen goede SEO teksten op je website / webshop aanbiedt maar vooral ook waardevolle content (content waar bezoekers echt wat aan hebben), verhoog je de kwaliteit van de content en blijven bezoekers langer lezen en klikken sneller door.

3. Zet in op intern linken

Zeker als de kwaliteit van je content goed / beter is, is het handig om goed gebruik te maken van intern linken. Zodat je in een artikel of landingspagina’s gerelateerde content aanbiedt. Hiermee stimuleer je het doorklikken in je website.

Wanneer de content waar je naar toe linkt waardevol is, zullen steeds meer bezoekers doorklikken op interne links. Deze interne links hebben ook nog eens een positieve invloed op SEO, zodat ook vanuit jullie eigen website / webshop Google-kracht wordt doorgegeven naar belangrijke pagina’s.

4. Gebruik ook andere content

Lezen (geschreven content) komt het meeste voor op websites en webshops. Maar ook het gebruik van andere media zorgt ervoor dat de gemiddelde sessieduur kan stijgen. Denk in dit verband aan bijvoorbeeld videomateriaal dat je kunt aanbieden.

Het mooiste is dan om je content in variatie aan te bieden. Dus door een mooi artikel te ondersteunen met een passende video en ook met afbeeldingen en overige content. Ook voor SEO is het goed om te werken met gecombineerde content.

Sessieduur en conversie optimalisatie

Met deze vier sessieduur verhogende tips kun je al een mooie stijging in de sessieduur realiseren. Bedenk ook dat de gemiddelde sessieduur als instrument slechts weer een onderdeel is uit de totale mix van conversie optimalisatie.

Zo is het verhogen van de sessieduur belangrijk, maar zal het inzetten op meerdere / alle conversie elementen vaak een synergetisch effect sorteren.

Wil je het conversiepercentage verhogen?

Dan is mijn unieke conversie optimalisatie traject iets voor jouw bedrijf! Ik kijk dan mee in Google Analytics, we scannen de website / webshop en in een creatieve marketingsessie brengen we alle belangrijke conversieverbeterpunten in kaart. 

sessieduur verhogen

Over online-marketingmachine.nl

sessieduur verhogen tips 2019

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik onze klanten met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in CRO- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligente inzet help ik mkb-bedrijven online vooruit.

Gerelateerde content
online marketing
Optimalisatie Traject
Conversie
online marketing
Online Groei
Consult
online marketing
Optimalisatie Traject
SEO
online marketing
Online Marketing
Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

Online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.