030 227 23 23

De juiste Google zoekwoorden vinden in 3 stappen!

zoekwoorden onderzoek

Wanneer je je website / webshop beter vindbaar wilt maken in zoekmachines (vooral Google) is een goed opgezet zoekwoorden onderzoek cruciaal. Want als je zoekwoorden niet goed gekozen zijn hebben de navolgende stappen geen of nauwelijks zin. 

Hoe kom je nu tot deze juiste zoekwoorden? Daarover gaat dit artikel. 

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden waarmee je in zoekmachines zoekt om iets te vinden (product / dienst). Met deze zoekwoorden vind je relevante pagina’s die gaan over deze zoekwoorden, deze pagina’s staan hoog in de zoekresultaten. 

Wanneer je een website of webshop hoger in Google wil laten ranken is het belangrijk om de juiste pagina’s in te richten voor de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden zijn niet alleen belangrijk voor bezoekers, zoekmachines bepalen de positie van websites in de zoekresultaten mede op basis van deze zoekwoorden.

Wanneer je onderstaande stappen doorloopt, heb je de helft van het succes al bereikt. Wanneer je zonder plan met zoekwoorden aan de slag gaat, is de kans groot dat je of nooit bovenaan in de zoekresultaten komt of dat je website maar in beperkte mate komt bovendrijven. 

Zoekwoorden onderzoek anno 2018

Daarnaast is het ook goed om te weten dat het vinden van de juiste zoekwoorden op een hele andere manier gaat dan een aantal jaren geleden. Zoekmachines ontwikkelen zich continu, hierop inspelen betekent maximaal resultaat. 

De ontwikkeling van Google 

Voordat we ingaan op de te nemen stappen om tot de juiste zoekwoorden te komen, eerst even een stukje achtergrond over de recente ontwikkelingen van zoekmachines. 

Hummingbird 
In 2013 introduceerde Google de Hummingbird update. Sindsdien is Google steeds beter in staat gebleken om inhoudelijk de content van landingpagina’s te begrijpen. Voorheen was het relatief makkelijk om Google te flessen met het aanmaken van landingspagina’s voor specifieke zoekwoorden. Je kon bijvoorbeeld goed ranken op de termen “pizza Amsterdam” en “Amsterdam pizza” door twee losse pagina’s aan te maken en die respectievelijk te optimaliseren voor beide termen terwijl het inhoudelijk over hetzelfde thema gaat natuurlijk. 

Deze aanpak heeft helemaal geen zin meer. Het gaat er nu om dat er één goede pagina wordt aangemaakt over het onderwerp “pizza in Amsterdam” en dat na uitgebreid zoekwoorden onderzoek deze pagina wordt voorzien van een ruime selectie zoekwoorden die relevant zijn voor het onderwerp “pizza in Amsterdam”, waarbij je moet denken aan variaties op het zoekwoord alsook synoniemen waar mogelijk. Dit omdat Google goed in staat is om de relevantie van een landingspagina te beoordelen op basis van zoekwoordvariatie binnen de content.  

De juiste Google Zoekwoorden vinden in 3 stappen
 

Stap 1: Zoekwoord ideeën opdoen

De eerste belangrijke stap bij het vinden van de juiste Google zoekwoorden is het maken van een zoekwoorden onderzoek (de strategie). Bij deze start van het zoekwoorden onderzoek is het vooral belangrijk om een brede scope te hebben. Alle mogelijke zoekwoorden worden in deze stap meegenomen. 

Google zoekwoordenplanner
Om inspiratie op te doen is het handig om de zoekwoordenplanner van Google AdWords te gebruiken. Je kunt hierin alle mogelijke zoekwoorden toevoegen en deze tool vragen om zoekwoord ideeën te spuien. Ook is het handig om de zoekanalyse binnen de Google Search Console (GSC) van je website (indien geactiveerd) te raadplegen. Binnen GSC laat Google zien voor welke keywords een landingspagina ranked, dit is nuttige informatie voor het verder optimaliseren van de content op die pagina.

Het is overigens handig om vooral rekening te houden met ‘koop intentie’ zoekwoorden. (beter ‘administratie uitbesteden’ dan ‘boekhouding’). Niet zozeer vanuit het maximaliseren van het organisch verkeer, dan wel het maximaliseren van de te verwachten conversie op zoekwoorden. 

Voordat je doorgaat naar de volgende stap is het nodig om een thema (bij elkaar behorende zoekwoorden) te kiezen en onderstaande stappen te nemen. 

Andere zoekwoordentools
Naast de Adwords keyword tool zijn er heel wat andere tools beschikbaar. Een aantal daarvan zijn gratis, maar het merendeel vereist een licentie. Onze voorkeur gaat uit naar de Keyword Tool & Content Assistant van CognitiveSEO en SEMrush. Deze tools geven nog meer bruikbare informatie dan de zoekwoordtool van Google. Betekent wel dat je bereid moet zijn om een licentie aan te schaffen. 

zoekwoorden onderzoek

Stap 2: Zoekwoorden toetsen op haalbaarheid

Meestal heb je na stap 1 een rijtje van circa 5 – 15 relevante Google zoekwoorden die bij elkaar horen. De vraag is nu welk zoekwoord is het meest belangrijk / het juiste zoekwoord? Natuurlijk is het belangrijk om een zoekwoord te kiezen met een relatief hoog zoekvolume, maar meer dan dit is nodig. Vaak is het zo hoe hoger het zoekvolume des te zwaarder de concurrentie is.

En wanneer je kiest voor een zoekwoord met een hoge concurrentie is de kans dat je werkelijk bovenaan komt op dit zoekwoord klein. Andersom: wanneer je kiest voor een zoekwoord met een relatief laag zoekvolume is de concurrentie vaak lichter. 

In de zoekwoordplanner van Google staat een kengetal voor concurrentie. Hoe dichter bij de 1, hoe hoger de concurrentie. Hoe dichter bij de 0, hoe lager de concurrentie. 

Nog beter is om in Google gewoon de top 5 scorende sites te checken op zoekwoorddichtheid, leeftijd, mate van SEO-optimalisatie, lengte in woorden etc. 

Het resultaat van deze stap is het maken van een keuze met welk Google zoekwoord verder te gaan. De beste keuze hangt vooral af van de concurrentie / haalbaarheid. 

Stap 3: zoekwoord clusters definiëren

Daar waar je een aantal jaren geleden nog per zoekwoord een landingspagina inrichtte, wordt er nu gewerkt met zoekwoordclusters. Dit komt omdat zoekmachines steeds beter begrijpen wat de intentie is van je zoekopdracht. 

Zo is het dat wanneer je in Google USA zoekt op marijuana seeds, dat de nummer 1 in de Google zoekresultaten totaal niet geoptimaliseerd is op deze term, maar wel bovenaan staat. Want deze website is geoptimaliseerd op de term ‘Cannabis seeds’ en Google weet dat dit een synoniem is voor ‘marijuana seeds’. 

Met deze werking in ons achterhoofd is het nu zaak om een zoekwoordcluster te gaan samenstellen. Dus een groep met trefwoorden om het gevonden (winnende) zoekwoord heen. Met het idee dat de uiteindelijke (landings) pagina breder dan alleen het gevonden zoekwoord opgezet gaat worden. 

Dat ook relevante andere Google zoekwoorden in dit cluster in de content worden verwerkt en grote kans maken om hiermee ook hoog in de zoekresultaten te belanden. 
Dan is het nu tijd om je zoekwoordcluster concreet uit te werken. Een zoekwoordcluster bestaat meestal uit 1 hoofd zoekwoord en circa 5 tot 8 sub zoekwoorden. 

zoekwoorden clusters

Gefeliciteerd: je hebt het ‘juiste’ zoekwoord gevonden, nu is tijd om een top landingspagina op te gaan stellen. Lees ons artikel: Kwalitatief bezoek door Conversiegerichte landingspagina’s.

Het resultaat van dit zoekwoorden onderzoek ga je gebruiken voor de inrichting van top landingspagina’s en dit kan leiden tot behoorlijke sprongen in organische bezoekers.  En vergeet niet ons nieuwste SEO artikel te lezen over 'SEO anno 2018' met de meest recente ontwikkelingen op SEO gebied. 

Meer organische bezoekers

Wil jij het aantal organische bezoekers van jouw domein sterk verhogen? En heb je niet de drang om dit allemaal zelf te gaan doen? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen dan contact met je op. We helpen graag bedrijven met onze passie voor online marketing!

Auteurs:
Marco Bouman
Alexander van Aken

Wil je ook betere trefwoordposities en meer bezoekers?

SEO Optimalisatie Traject

WIL JE OOK MEER LEADS, KLANTEN OF ORDERS VIA INTERNET GENEREREN?

Laat ons je hiermee helpen! Vul vrijblijvend onderstaande gegevens in, dan nemen we snel contact met je op!

online marketing

Converseo

Quickscan
online marketing

Optimalisatie Trjact

Conversie
online marketing

Optimalisatie Traject

SEO
online marketing

Online Marketing

Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

alle referenties

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

Neem contact op
 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 
 

   
   
   

Meer weten?

Copyright © 2018 - Online Marketingmachine