030 227 23 23

Online leads genereren voor je website in 5 stappen

website leads b2b

Door: Marco Bouman

Een website die makkelijk van bezoekers leads maakt, doet het werk voor jouw bedrijf!

› Hoe zit het met jouw manier van b2b / b2c online leads genereren?
› Ben je tevreden met de huidige resultaten van online leads genereren? 

Lees hieronder mijn artikel over websiteleads genereren in 5 stappen.
Direct op zoek naar een oplossing? Bekijk dan mijn Marketing Lead Website!

Hoe genereert jouw bedrijf website leads?

  • Via koude acquisitie?
  • Via evenementen zoals beurzen?
  • Via netwerken / ontbijtsessies?
  • Of gewoon via internet? 

Alle manieren om meer kwalitatieve online leads te genereren kunnen goed werken! mijn ervaring is dat via een website leads genereren vaak erg kostenefficiënt is en de inspanningen voor medewerkers in jouw bedrijf zijn beduidend minder. In de ideale situatie dienen de leads zich ‘automatisch’ aan via jullie website.

Succesvol online leads genereren is het resultaat van creatieve online marketing!

succesvol online leads genereren in 5 stappen

website leads b2b

Ben jij toe aan een methode om met minder budget / inspanningen meer leads te genereren voor jouw bedrijf, dan is dit artikel voor jou bestemd. Dit artikel heb ik geschreven voor mkb-organisaties (meestal dienstverleners: lokaal / regionaal / nationaal) die meer website leads willen genereren online. 

Mkb-bedrijven helpen met online leads genereren is een van de leukste activiteiten die ik doe. Het behelst meer dan wat elementen aan de buitenkant aanpassen. Ik luister, voel aan, denk mee en vertaal jullie bedrijf naar online. Een aanpak die werkt!

Inhoudsopgave

websiteleads genereren, wat kun je verwachten?

Leads via internet een kleine introductie
Twintig jaar geleden was het werven van meer leads per definitie een fysieke inspanning die op locatie of soms per telefoon plaatsvond. Nu anno 2019 zie je steeds meer de verschuiving naar het werven van website leads / aanvragen / vragen of wel het stimuleren van het eerste contact puur via internet.

Voorbeelden van website leads genereren uit mijn koker:

  • Meer leads genereren b2b voor regionale administratiekantoren (leadwaarde: min. € 2.000,- per jaar)
  • Aanvragen genereren voor Automatic Guided Vehicles (leadwaarde: min. € 300.000 per project)
  • Prospects vinden voor de verkoop van gebruikte professionele schaafmachines (leadwaarde: min. 20.000,- tot wel € 200.000,-)
  • Website leads voor regionale ICT-bedrijven (leadwaarde: min. € 4.000,- per jaar)
  • Aanvragen genereren voor advocatenkantoren (leadwaarde: min. € 1.000 tot wel € 10.000) per klant
  • Internationale aanvragen genereren voor een machineonderdeel in de houtbewerkingsbranche (leadwaarde: min. € 500,- per order) 
  • Kwalitatieve b2b leads genereren voor vrachtwagenbenodigdheden in de transportsector (leadwaarde min. € 2.000,- per nieuwe klant oplopend tot wel € 30.000,-)
  • Aanvragen genereren voor een zakelijke telefoniebenodigdheden bedrijf (leadwaarde: min. € 4.000,- tot wel € 50.000,-)
  • Online leads genereren b2b voor een consultancybedrijf (leadwaarde min. 5.000,- tot wel € 50.000,- per project) 
  • Aanvragen genereren voor een infra bedrijf (leadwaarde circa € 1.000,- tot € 3.000,-)

Ik heb in deze 10 jaar ervaring nog geen branche meegemaakt waarbij online leads genereren niet werkt!


 Stap 1: de ultieme internet marketing strategie

websiteleads b2b

Met succes online b2b leads generen (via de eigen website) start met het formuleren van de ultieme internet marketing strategie. De fout die vaak gemaakt wordt is dat deze stap wordt overgeslagen en dat de bedrijfsstrategie ook 1 op 1 geldt voor de internetstrategie. Zo werkt het meestal niet.

Op internet gelden namelijk een aantal afwijkende spelregels. Omdat internet zeer transparant is, is het zeer belangrijk om een juiste focus te kiezen. Kiezen wat iedereen aanbiedt in een vol online marketing landschap, gaat niet werken. De uitkomst van de ultieme internet marketing strategie zal elementen moeten bevatten als:

  • Luwte
  • Niche
  • Goed zoekvolume
  • Specialistisch karakter
  • Onderscheidend vermogen
  • Concurrentie?
  • Online positionering

In de strategische marketingsessies die wij met onze opdrachtgevers hebben, nemen we alle van invloed zijnde factoren mee om te komen tot een helder afgebakende smart internet marketing strategie. Deze strategie is de blauwdruk voor alle andere te nemen stappen in dit proces!

Stap 2: bezoekerskanalen definiËren

Op internet bestaan er vele kanalen voor het genereren van bezoekers. Het is de kunst om de juiste kwalitatieve kanalen hierbij te selecteren. Eerst een overzicht van de mogelijkheden:

  • Google AdWords adverteren
  • Organische vindbaarheid (gevonden worden via zoekmachines / niet betaald / redactioneel) 
  • Affiliate marketing 
  • Persberichten versturen
  • Via social media: LinkedIn, Facebook en Twitter
Kiezen voor de aanpak met de meeste slagingskans

Alle kanalen zijn mooi en ook prima tegelijkertijd te gebruiken. Bij AdWords betaal je per klik en voor het laten maken en optimaliseren van de AdWords campagne. Affiliate marketing is vaak erg kwantitatief (veel bezoekers / weinig aanvragen). Social media kunnen erg goed werken, maar dit betekent wel dat er veel tijd ingestoken dient te worden. Ook persberichten, mits met een top verhaal en de juiste doelgroep, kunnen zeer goed werken.

Organische vindbaarheid

Uit mijn ruim 10 jaar ervaring blijkt dat organische vindbaarheid (dus via Google / zoekmachines zonder te betalen per klik) vaak de beste basis is. Alle andere kanalen kunnen uitstekend dienen ter aanvulling, maar in de praktijk is zichtbaar dat de meeste aanvragen voor mkb-bedrijven komen via het organische kanaal (SEO).

Social Media

Social media kunnen erg goed dienen ter aanvulling op de organische vindbaarheid. Vaak zien we wel dat bezoekers die via social media de website bezoeken minder converteren (aanvragen / bellen / reageren). Social media is uitstekend om een stuk branding te verzorgen, daarom werkt het vaak ook pas echt goed voor grote merken en bekende bedrijven.
 

Stap 3: De basis voor vindbaarheid implementeren

websiteleads

In dit artikel ga ik uit van online leads generen via de eigen website met organische vindbaarheid als basis. Alle andere kanalen kunnen er prima bij, maar ik leg nu de focus op het kanaal waarvan wij zien dat dit vaak als beste (basis) werkt.

Trefwoordenclusters

Goed gevonden worden in de zoekmachines (vooral Google) betekent een vertaalslag maken naar jullie aanbod (eventueel al aangescherpt tijdens het opstellen van de internet marketing strategie). Belangrijk hierbij is dat er vooral gekeken wordt naar de volgende aspecten:

  • de kwalitatieve klik met jullie business
  • de concurrentie
  • het zoekvolume 
  • de haalbaarheid om ook echt hoog in Google te kunnen komen
Landingspagina’s

Zodra het helder is wat de beste zoekwoorden voor jullie bedrijf zijn (rekening houdende met de net genoemde aspecten) moeten er per trefwoordcluster landingspagina’s worden gemaakt. Een landingspagina is een pagina voor Google en voor jullie toekomstige leads. We willen dat deze pagina helemaal voldoet aan Google van vandaag en tegelijkertijd zo is gemaakt dat jullie toekomstige leads hier zacht op landen, opgewarmd worden, verder gaan kijken in jullie website met als doel: een aanvraag = leadidentificatie!

Lees meer over het opstellen van de ultieme landingspagina.

Stap 4: Conversie in iedere pixel
meer website leads genereren

Conversie betekent een actie (een aanvraag, een ingevuld online formulier, een belletje) etc. Iedere bezoeker die zo’n actie onderneemt is een conversie. Dus alles in de website moet de functie hebben om van bezoekers leads / klanten te maken. De bezoeker snapt waar het over gaat, wordt geïnteresseerd om verder te lezen om uiteindelijk te converteren.

Online marketingperspectief

Vaak zien we dat het nodig is om een bestaande website opnieuw te maken om op die manier te zorgen voor het juiste online marketingperspectief. Dit perspectief, ook wel conversie optimalisatie genoemd, bestaat uit heel veel elementen. Onderstaand een aantal zeer belangrijke:

  • Spreek de doelgroep aan
  • Maak duidelijk wat de UBR’s zijn
  • Doseer de content 
  • Zorg voor topdesign 
  • Maak duidelijk wat de propositie is
  • Bied ‘over de streep trekkers’ aan
  • Zorg voor de perfecte mimiek 
  • Bouw aan overtuigingskracht 
  • Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items 
  • Vertel de bezoeker wat hij moet doen
  • Richt je op kwalitatieve bezoekers

Bovenstaande aspecten zorgen voor pakkende teksten, een zeer essentieel component om je website / shop conversie gerichter te maken.
Dit zijn slechts een aantal aspecten die ervoor moeten zorgen dat jullie website zich gaat manifesteren als een top online accountmanager!

Stap 5: Optimaliseren, leren en inzicht krijgen

meer leads voor website genereren

Zodra de (vernieuwde) nieuwe website online staat en de bezoekersstromen zich aanmelden, is het van groot belang om dit proces van online leads genereren te optimaliseren. Sommige landingspagina’s werken prima, andere helemaal niet. Sommige producten / diensten worden heel veel aangevraagd, andere niet. En via diverse SEO- / statistiekensoftware ontstaat een zeer goed beeld van de huidige situatie.

Online kengetallen

In zo’n optimalisatie kijk ik bij onze opdrachtgevers altijd naar commerciële gezondheidskengetallen:

  • Bouncerate (hoeveel bezoekers maken maar 1 pagina?)
  • Gemiddelde sessieduur (hoe langer des te hoger de kans op een conversie)?
  • Kengetallen per bestemmingspad (welke pagina’s scoren goed / welke niet)?
  • Gemiddeld conversiepercentage (hoeveel aanvragen per 1.000 bezoekers)?
  • Welke posities worden behaald in Google?
  • Waar komen de leads vandaan? Landen / provincies?
  • Welke instappaden leveren het meest conversie op?

En zo zijn er tal van onderwerpen die we monitoren om uiteindelijk een beeld te krijgen waar we exact staan en wat nodig is om het morgen nog beter te doen.

Ik hoop dat dit artikel goed inzicht heeft gegeven in hoe het proces van meer online leads genereren werkt!

leads generen met de marketing lead website

Print je dit artikel uit en ga je het zelf doen? Of kun je wel wat hulp gebruiken? Ik heb mijn ervaring van de afgelopen 12 jaar gestoken in een all-in oplossing: de marketing lead website! Een website die gemaakt wordt om leads te genereren.

Over Online-Marketingmachine.nl

online leads genereren

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik onze klanten met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligente inzet help ik mkb-bedrijven online vooruit. 

Gerelateerde artikelen
online marketing
Optimalisatie Traject
Conversie
online marketing
Marketing lead
Website
online marketing
Optimalisatie Traject
SEO
online marketing
Online Marketing
Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.