030 227 23 23

de ultieme online marketing strategie

online marketing strategie
internet marketing strategie

Veel mkb-bedrijven hebben een website / webshop, hebben vaak flink in geïnvesteerd in hun marketingstrategie en toch blijven de resultaten van hun online marketing strategie uit. Ondanks dat hun website er of erg mooi uit ziet of bijvoorbeeld al heel goed gevonden wordt in Google. 

Klinkt dit herkenbaar? 

Dit duidt op het ontbreken of het voeren van een niet volledige online marketing strategie. En dan kost je website geld in plaats van dat deze geld oplevert…

Waar internet marketing strategie om draait!

Een bezoeker komt op je website, hij snapt direct waar hij is, hij begrijpt wat er 'te koop' is, en wat het verschil is met andere aanbieders, hij wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt: 'dit wil ik ook'. Hij volgt het conversiespoor en klikt op de call2action button en neemt actie! Niets meer en niets minder!

Maar… 99% van je bezoekers doet dit niet. Ze voelen geen klik, begrijpen niet waar het om gaat, voelen zich onvoldoende aangesproken, hebben een beter gevoel bij het aanbod van een concurrent, kunnen niet vinden wat ze zoeken, storen zich aan kleine details etc. Deze bezoekers verlaten vaak binnen 1 minuut jouw website. 

Online marketing strategie in 4 stappen!

In vier stappen geven we onderstaand een aantal praktische handvatten voor de ultieme online marketing strategie voor jouw bedrijf. En laten we zien wat de ongekende mogelijkheden zijn van internet marketing voor jouw bedrijf. Met als resultaat: meer aanvragen, leads en nieuwe klanten!

De stappen die we gaan nemen:

1. Definieer een onderscheidende online propositie;
2. Bepaal je online doelgroep;
3. Ontwerp een succesvolle conversiestrategie;
4. Vertaal stap 1 tot en met 3 naar iedere pixel.

Stap 1: Definieer een onderscheidende online propositie

internet marketing strategieMeer nieuwe klanten werven via internet is waar het om draait. De website van jouw bedrijf fungeert dan als het ware als online accountmanager of online winkel en zeker niet als online visitekaartje (als je ten minste online succesvol wil zijn)!

Het verschil met offline marketing
De valkuil die hier direct om de hoek komt kijken… is de veelheid van websites die allemaal uit dezelfde vijver willen vissen. Bij offline marketing heb je vaak een gebied of een bepaalde historie / goodwill die nieuwe klanten aanbrengen. Maar op internet werkt dit vaak anders.

Gevonden worden
Veel potentiële klanten zoeken online, zijn actief op social media of laten zich informeren per e-mail of andere bronnen over het bestaan van jouw bedrijf. En dan is er een ding dat telt: jouw website (shop) moet een verpletterende indruk maken.

Scherp onderscheidend vermogen
Dit onderscheidend vermogen kan deels zitten in de uitstraling (design), maar uiteindelijk gaat het er om wat jouw website / shop concreet te bieden heeft. En waarom zouden bezoekers voor jouw bedrijf gaan en niet voor die 10 andere sites die men net heeft bekeken?

- Wat doen jullie anders?
- Waarom blinken jullie hierin uit?
- Wat maakt het verschil tussen overige aanbieders in de markt?

De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor een gezonde internet marketing strategie. Het onderscheidend vermogen van jouw website / webshop kan zitten in de doelgroep, dat wat je concreet aanbiedt, de service (en liever niet) in de prijs. 

Het gaat bij het onderscheidende vermogen niet alleen om het onderscheid te vinden en te maken, maar vooral om dit te vertalen naar ‘hapklare brokken’ voor jouw online doelgroep!

Stap 2: bepaal je ONLINE doelgroep

online marketing strategie
Klinkt als de weg naar Rome, maar deze stap is vaak een stap die wordt vergeten. Als de basis van je internet marketing strategie rammelt, rammelt dit door in de online resultaten van jouw website / webshop.

Doelgroep
Natuurlijk ken je de doelgroep van jouw bedrijf. Maar wie is de online doelgroep? Vaak is er geen 1 op 1 match tussen klanten en doelgroep. Dit weten en hiervan bewust zijn is al een belangrijke stap. Vaak zien we dat de zoekers online niet altijd de kopers, beslissers of gebruikers zijn.

Trefwoorden
Daarnaast stoelt een ultieme internet marketing strategie ook op het kennen van de trefwoorden waar jouw doelgroep op zoekt. Dit lijkt makkelijk en voor de hand te liggen, maar dit is in de praktijk vaak veel complexer.

Via Google Analytics kun je makkelijk zien welke zoekwoorden zorgen voor langere website sessies dan andere. Ook kun je via diverse bronnen in Google achterhalen waar veel volume op zit en concurrentie. Het uiteindelijk vinden van de juiste trefwoorden en hierop gevonden worden, is een zeer belangrijke pilaar van de ultieme internet marketing strategie voor jouw bedrijf.

Met de beste trefwoorden en trefwoord clusters is het de bedoeling dat je de utlieme SEO landingspagina's kunt maken! 

Online aanspreken
Een belangrijke conversie optimalisatie wet is, dat je er in slaagt om je nieuwe bezoeker zich thuis te laten voelen. De ‘tone of voice’ die er op je website / webshop wordt gebruikt, bepaalt dus voor een groot deel of bezoekers bouncen (direct weer weg zijn) of zich thuis gaan voelen en langer blijven (vaak geldt: lange duur = hogere kans op conversie).

Het kennen van je doelgroep, het kennen van je online doelgroep, het ontdekken van de belangrijkste trefwoorden en het op de juiste manier aanspreken van de doelgroep van jouw bedrijf… is een zeer belangrijk element uit de basis van de ultieme internet marketingstrategie van jouw bedrijf.

Stap 3: ontwerp een succesvolle conversiestrategie

online marketingstrategie
Als het onderscheidend vermogen echt helder en onderscheidend is en de online doelgroepelementen zijn bekend, dan is het zaak om je website / webshop ‘conversie gericht’ te maken. Wat niets anders betekent dan het ‘neerzetten’ van een perfecte eerste online indruk, die nieuwe bezoekers makkelijk ‘transformeert’ naar concrete aanvragen, leads en klanten.

Kruip in de huid van je klant!
- Hoe wil jij aangesproken worden op een website / webshop?
- Hoe voelt een agressieve call2action op de homepage?
- Hoeveel ben jij bereid te lezen?
- Kun je direct vinden wat jij zoekt?
- In hoeverre snap jij direct waar een website / webshop over gaat?

Al deze zaken vormen onderdeel van je conversiestrategie. De gemiddelde mkb-site / -shop ‘scoort’ minder dan 1% conversie (1 op de 100 doelen realiseren). Met andere woorden 99% komt op je website, doet niets en gaat weer (met lege handen) weg.

Vriendelijke laagdrempeligheid
Een strategie die heel vaak gevoerd wordt, is zorgen dat je website of webshop uitnodigt (op een vriendelijke manier) om bezoekers actie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld een artikel downloaden, een gratis kennismakingsgesprek, een kleine dienst (introductie) voor een aantrekkelijke prijs etc. Online laagdrempelige acties die de bezoekers van jouw website / webshop eenvoudiger over de streep trekken.

Ontwikkel conversiepaden
De juiste internet marketing strategie kent een aantal voorgestanste conversiepaden. Een websitescript zorgt ervoor dat er uitgestippelde paden zijn voor de bezoekers van jouw website. Het bewust bedenken en benoemen van deze paden maakt ze ook meetbaar en beheersbaar.

Er bestaan nog veel meer elementen die de conversiestrategie voor jouw website / webshop beter kunnen maken, maar deze elementen geven alvast een idee van de mogelijkheden om concreet te werken met conversiestrategieën / optimalisatie. Lees meer hierover in ons artikel ‘hoe maak je van bezoekers klanten

Stap 4: vertaal stap 1 tot en met stap 3 naar iedere pixel

internet marketing strategie
Lijkt een open deur, maar deze  wordt zo vaak niet goed uitgevoerd. Dit zie je in websites / webshops die niet in evenwicht zijn. Vaak is een van de elementen (bijvoorbeeld SEO) heel goed opgepakt, maar blijven de resultaten uit.

Je kunt nog zo’n goed plan hebben gemaakt, maar wanneer dit plan niet in al zijn facetten ‘levend’ wordt gemaakt, raakt het jouw bezoeker niet, te weinig en gaan de leadrijpe bezoekers jouw website voorbij. 

Evenwicht in je website / webshop
Als stappen 1 tot en met 3 volledig zijn doorlopen, dan heb je de absolute basis voor de ultieme internet marketingstrategie voor jouw bedrijf. Het vertalen van deze basis naar jouw website (techniek, indeling, teksten, design, conversiepaden, trefwoorden, landingspagina’s, AdWords campagne etc.) zorgt uiteindelijk voor HET resultaat.

Een header bijvoorbeeld
Om aan te geven wat we hier bedoelen nemen we de header (vlak bovenin je site / shop) even als voorbeeld. Een goede header vertelt het verhaal: logo (snapt men het?), de onderscheidende punten (USP’s), de uitstraling (webdesign), de indeling (vraagt niet alles om heel veel aandacht?). Een header in evenwicht maakt vaak een keiharde gewenste indruk.

Zo heeft ieder element in jouw website / webshop een functie. Hoe beter de onderliggende online marketingelementen met elkaar in evenwicht zijn / op elkaar afgestemd zijn, des te beter het uiteindelijke resultaat zal zijn van jouw website / webshop.

Samenvattend
Een ultieme internet marketing strategie is iets meer dan een website online. Een ultieme internet marketing strategie bestaat in de basis uit bestaansrecht (onderscheidend vermogen), het kennen en aanspreken van de juiste doelgroep, het ontwikkelen en sturen op conversie en de uiteindelijke vertaling naar een evenwichtig geheel. 

HET RESULTAAT VAN EEN SUCCESVOLLE ONLINE MARKETING STRATEGIE

- Jouw website wordt aantrekkelijker door de online marketingstrategie;
- Bezoekers snappen jouw propositie en online marketingstrategie direct;
- Bezoekers worden sneller overtuigd van jouw aanbod;
- Bezoekers bezoeken meer pagina’s op je website door de online marketing strategie;
- Het bouncepercentage wordt lager door de internet marketing strategie;
- Kortom: een internet marketingstrategie zorgt voor meer aanvragen, leads, prospects en klanten!

Ook aan de slag met de internet marketing strategie van jouw bedrijf?

Een goed vertrekpunt voor het definiëren van een succesvolle internet marketing strategie is ons conversie optimalisatie traject. In dit traject begeleiden we MKB bedrijven met het maken van een online marketing plan / internet marketingstrategie. 

Lees meer over dit conversie optimalisatie traject. Of neem contact met ons op!

Over Online-Marketingmachine.nl

De Online-Marketingmachine is in 2009 opgericht door Marco Bouman. De Online-Marketingmachine is een klein online marketingbureau dat zich heeft toegelegd op het helpen realiseren van online groei voor mkb-bedrijven. Met passie helpen wij bedrijven online vooruit!

Gerelateerde artikelen:

OOK ONLINE GROEIEN DOOR CONVERSIE OPTIMALISATIE ?

conversie optimalisatie traject

CONVERSIE OPTIMALISATIE TRAJECT

online marketing

Converseo

Quickscan
online marketing

Optimalisatie Trjact

Conversie
online marketing

Optimalisatie Traject

SEO
online marketing

Online Marketing

Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
     

alle referenties

MARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   
   

Neem contact op
 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

Meer weten?

 

Copyright © 2018 - Online Marketingmachine