030 227 23 23

Goede SEO teksten schrijven in 5 stappen

seo teksten schrijven

Een goede SEO-tekst schrijven lijkt gemakkelijker dan het is.

Vaak worden dit soort klussen er snel even bij gedaan of een stagiair mag de SEO-teksten schrijven. Ik kan je echter vertellen… een echt goede SEO-tekst is niet zomaar geschreven, maar levert meestal wel een superbijdrage aan de organische vindbaarheid van een domein!

Vanuit ons online marketingbureau schrijven wij al sinds 2006 SEO-teksten We hebben heel wat ontwikkelingen en updates van zoekmachines voorbij zien komen. De receptuur voor een goede SEO-tekst is nooit statisch, maar altijd in ontwikkeling. In dit artikel deel ik de belangrijkste ingrediënten voor een goede (en conversiegerichte) SEO-tekst anno 2018. 

Stap 1: Bepaal de zoekwoorden

Een goede SEO-tekst is een tekst die geschreven wordt om de (organische) vindbaarheid bij vaak meerdere zoekwoorden te verbeteren. Belangrijk in dit verband is het om te weten dat zoekmachines anno 2018 veel genuanceerder zijn dan jaren geleden. Het is daarom belangrijk om je zoekwoorden voor een goede SEO-tekst niet te nauw te definiëren. 

Stel, je wilt een SEO-tekst schrijven over ‘SEO-tekst’. Dan is het handig om eerst wat onderzoek te doen. Je kunt hiervoor de zoekwoordplanner van AdWords gebruiken. Er zijn ook wat genuanceerdere tools beschikbaar; hiervoor dien je dan wel licentiekosten te betalen.

Wanneer we een stuk zoekwoordonderzoek doen, zien we de volgende zoekwoorden:

Dit zijn allemaal zoekwoorden die ‘bij elkaar’ horen: ze vormen samen een cluster. Tegenwoordig schrijf je dan ook geen landingspagina, maar een clusterpagina, waar deze samenhangende trefwoorden gedoseerd in voorkomen. 

Het bepalen van de uiteindelijke zoekwoorden (door juist zoekwoordenonderzoek) is de belangrijkste stap bij het schrijven van goede SEO-teksten. Wil je meer weten over deze stap? Lees dan ons artikel: ‘De juiste Google zoekwoorden vinden in 3 stappen’.

Stap 2: Schrijf ook conversiegericht

Bij deze stap gaat het bij de meeste SEO-teksten mis, want het schrijven van SEO-teksten wordt meestal vrij letterlijk genomen: 500 woorden, 12 trefwoorden en that’s it. Een goede SEO-tekst is echter niet alleen SEO-juist opgebouwd, maar bevat een schrijfstijl die in staat is om bezoekers te overtuigen, te verleiden en actie te laten ondernemen. 

Een paar belangrijke elementen bij conversiegericht schrijven:

Benoem de problemen / dilemma’s waar je potentiële klanten mee zitten
Door de problemen van je bezoeker expliciet te noemen, herkent deze zich direct en wordt hij aangezet om verder te lezen. Je mag best een beetje aandikken hier; het gaat erom dat de bezoeker het gevoel krijgt bij de juiste website / webshop te zijn! 

Beschrijf ook de oorzaken van het probleem
Geef een paar essentiële oorzaken waarom je bezoeker met dit probleem zit. Je bouwt naast herkenning dan ook aan begrip én straalt expertise uit aangaande het aandachtsgebied. 

Vertel hoe het ook kan
Geef uitleg over hoe je bezoeker van zijn probleem af kan komen. Dit is de eerste introductie naar de oplossing die je te bieden hebt. Vaak starten websiteteksten hiermee... en hebben ze dus de belangrijkste fasen (van herkenning en begrip) overgeslagen!  

Geef aan wat jouw bedrijf kan betekenen
Hier heb je de gelegenheid om de unieke oplossingen voor het probleem te vertellen. 

Zet aan tot actie
Vertel de bezoeker wat hij moet doen om met jou in contact te komen: de bekende call to action.

Bovenstaande is een heel handige opbouw voor het schrijven van conversiegerichte SEO-teksten. Je SEO-tekst is nu niet alleen goed vindbaar, maar zet ook nog eens bezoekers aan om te lezen, door te klikken en te gaan converteren!

Stap 3: Optimaliseer de tekst met de zoekwoorden

Zodra je tekst in draft-vorm klaar is, kun je de tekst op zoekwoorden gaan optimaliseren. Over het algemeen is het goed om circa 3-4% cluster-zoekwoorddichtheid aan te houden (voorheen: zoekwoorddichtheid). Stel, je schrijft een SEO-tekst van 500 woorden. Dan is het de bedoeling om circa 15 gerelateerde zoekwoorden in deze tekst te verwerken. 

Het is daarbij belangrijk om deze zoekwoorden zorgvuldig te kiezen. Het is namelijk de bedoeling om je SEO-teksten te laten matchen met de belangrijkste trefwoordencombinaties. Ook is het raadzaam te onderzoeken welke trefwoorden collega’s in de markt gebruiken in een vergelijkbare tekst. Wij gebruiken hiervoor de software van Cognitive SEO

De gekozen 15 zoekwoorden bestaan uit een mix van de gedefinieerde zoekwoordencombinaties uit stap 1.

Page title
Probeer je zoekwoorden zo veel mogelijk vooraan de titel te plaatsen. Hoe meer vooraan, hoe beter zoekmachines direct weten waar het artikel over gaat. 

Meta description
De meta description is de beschrijving van de pagina. Deze kun je in de meeste cms’en invullen en in de meeste gevallen tonen de zoekmachines deze beschrijving dan bij de zoekresultaten. De maximale lengte van de meta description is 156 karakters, maar het is beter om deze wat korter te maken, zodat deze er mooi strak uitziet. 

De meta description heeft geen invloed  op de rankings, maar, indien je dit goed doet, natuurlijk wel op de CTR (doorklikrate). Daarnaast kun je in zo’n meta description ook werken met wat speciale leestekens om deze zo meer te laten opvallen én kun je spelen met hoofdlettergebruik. 

URL
Ook is het slim om goed na te denken over de URL. Het is handig om de URL zo kort mogelijk te houden. In het geval van dit artikel hebben we ervoor gekozen om alleen ‘seo teksten schrijven’ achter de domeinnaam toe te voegen, zodat alle belangrijke zoekwoorden en deelwoorden in de URL voorkomen.

Zo zien de metatags van dit artikel eruit:

H1
De H1 is de krantenkop van je SEO-tekst. Het is dus van essentieel belang om hierin de zoekwoorden te verwerken en tegelijkertijd deze H1 (titel) zo beknopt mogelijk te houden.

H2-kopjes
Ook de H2-koppen van je SEO-tekst zijn belangrijk, maar zorg ervoor dat het geheel mooi en leesbaar blijft. Het is zeker niet handig om meer dan 50% van deze H2’s vol te proppen met zoekwoorden. Probeer je SEO-tekst zo redactioneel mogelijk te maken. 

Alt-tags
Bij iedere afbeelding kun je alt-tags invullen. Deze alt-tags gebruiken wij altijd voor zoekwoordverbasteringen: zoekwoorden die niet helemaal juist zijn, maar waar wel op gezocht wordt, of in het geval dat we teveel zoekwoorden hebben die we niet kwijt kunnen in de titel, koppen of overige content. 

Stap 4: Maak je SEO-tekst af

Je bent nu bijna zover om je SEO-tekst online te zetten. Een paar essentiële activiteiten moet je nog even doen.

Afbeeldingen toevoegen
Een SEO-tekst die puur uit teksten bestaat, is slecht leesbaar. Het is raadzaam om één of meerdere afbeeldingen toe te voegen aan je SEO-tekst. Dan heb je gelijk de mogelijkheid om ook de alt-tags goed in te stellen.

Alinea-indeling
Vaak doe ik dit direct al, maar het is raadzaam om korte alinea’s te creëren. Dat maakt je SEO-tekst overzichtelijk en beter leesbaar. Wij houden zelf altijd aan dat een alinea circa 4 regels bevat. Het is ook raadzaam om te voorkomen dat teksten over de hele breedte van een site / shop lopen. Voor desktop is de optimale breedte van SEO-teksten circa 600-800 pixels. 

Linkjes
Een goede SEO-tekst heeft minimaal een aantal interne linkjes naar belangrijke doelpagina’s toe (producten / aanmelden etc.). Daarnaast is het ook voor SEO handig om minimaal 1 linkje (liever niet te prominent) te laten verwijzen naar een externe bron over het onderwerp van je SEO-tekst. (Hiermee bouw je aan autoriteit.)

Promoten
Een goede SEO-tekst op een gewaardeerd domein heeft al veel goede dingen mee. Maar om te zorgen dat je SEO-tekst (pagina) op den duur goed gevonden gaat worden, is het handig om je SEO-pagina te promoten via diverse social media en andere bronnen (linkbuilding). 

Tot slot

Weet dat zoekmachines van content houden, dus: liever te lang dan te kort. Wij gaan meestal uit van circa 800 woorden voor een goede SEO-tekst. Weet ook dat wanneer het gaat om het vervangen van reeds bestaande content door SEO-content, dit behoorlijke gevolgen kan hebben voor de betreffende trefwoordenposities.

Meer artikelen over SEO

Lees ook onze andere artikelen over SEO / organische vindbaarheid:

- Het geheim van effectieve linkbuilding anno 2018
- De juiste Google zoekwoorden vinden in 3 stappen
- SEO anno 2018
- Kwalitatief bezoek door conversiegerichte landingspagina’s 

Wil je ook de organische vindbaarheid van je domein verbeteren?
Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder!

Auteurs:
Marco Bouman
Alexander van Aken

online marketing

Converseo

Quickscan
online marketing

Optimalisatie Trjact

Conversie
online marketing

Optimalisatie Traject

SEO
online marketing

Online Marketing

Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

alle referenties

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

Neem contact op
 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 
 

   
   
   

Meer weten?

Copyright © 2018 - Online Marketingmachine