030 227 23 23

seo teksten schrijven in conversie stijl

seo teksten schrijven

Door: Marco Bouman & Alexander van Aken

SEO teksten schrijven lijkt gemakkelijker dan het is

Vaak wordt seo teksten laten schrijven er snel even bij gedaan of een stagiair mag de seo teksten schrijven. Ik kan je echter vertellen, echt goede seo teksten zijn niet zomaar geschreven, maar leveren meestal wel een superbijdrage aan de organische vindbaarheid van een domein!

SEO teksten schrijven in conversiestijl

Vanuit ons online marketingbureau schrijven wij al sinds 2007 seo teksten. We hebben heel wat ontwikkelingen en updates van zoekmachines voorbij zien komen. De receptuur voor goede seo teksten schrijven is nooit statisch, maar altijd in ontwikkeling. In dit artikel deel ik de belangrijkste ingrediënten voor een goede (en conversiegerichte) seo teksten anno 2019. 

Inhoudsopgave

Stap 1: Bepaal de zoekwoorden

Goede seo teksten schrijven betekent teksten schrijven die goed zijn voor de (organische) vindbaarheid bij vaak meerdere zoekwoorden om hoog in Google te komen. Belangrijk in dit verband is het om te weten dat zoekmachines anno 2019 veel genuanceerder zijn dan jaren geleden. Het is daarom belangrijk om je zoekwoorden voor goede seo teksten niet te nauw te definiëren. En vergeet dan zeker de long tail zoekwoorden niet.

Stel, je wilt  seo teksten schrijven over ‘seo tekst’. Dan is het handig om eerst wat onderzoek te doen. Je kunt hiervoor de zoekwoordplanner van AdWords gebruiken. Er zijn ook wat genuanceerdere tools beschikbaar, maar hiervoor dien je dan wel licentiekosten te betalen.

Wanneer we een stuk zoekwoordonderzoek doen, zien we de volgende zoekwoorden:seo teksten laten schrijven

Dit zijn allemaal zoekwoorden die ‘bij elkaar’ horen: ze vormen samen een cluster. Tegenwoordig schrijf je dan ook geen landingspagina, maar een clusterpagina waar deze samenhangende trefwoorden gedoseerd in voorkomen. 

Het bepalen van de uiteindelijke zoekwoorden (door een juist zoekwoordenonderzoek) is de belangrijkste stap bij het seo teksten schrijven. Wil je meer weten over deze stap? Lees dan ons artikel: ‘De juiste Google zoekwoorden vinden in 3 stappen’.

Stap 2: seo teksten schrijven conversiegericht

Bij deze stap gaat het bij de meeste seo teksten mis, want het schrijven van seo teksten wordt meestal vrij letterlijk genomen: 500 woorden, 12 trefwoorden en that’s it. Een goede seo tekst is echter niet alleen seo juist opgebouwd, maar bevat een schrijfstijl die in staat is om bezoekers te overtuigen, te verleiden en actie te laten ondernemen. 

Een paar belangrijke elementen bij conversiegericht schrijven:

Benoem de problemen / dilemma’s waar je potentiële klanten mee zitten
Door de problemen van je bezoeker expliciet te noemen, herkent deze zich direct en wordt hij aangezet om verder te lezen. Je mag best een beetje aandikken hier; het gaat erom dat de bezoeker het gevoel krijgt bij de juiste website / webshop te zijn! 

Beschrijf ook de oorzaken van het probleem
Geef een paar essentiële oorzaken waarom je bezoeker met dit probleem zit. Je bouwt naast herkenning dan ook aan begrip én straalt expertise uit aangaande het aandachtsgebied. 

Vertel hoe het ook kan
Geef uitleg over hoe je bezoeker van zijn probleem af kan komen. Dit is de eerste introductie naar de oplossing die je te bieden hebt. Vaak starten websiteteksten hiermee en hebben ze dus de belangrijkste fasen (van herkenning en begrip) overgeslagen!  

Geef aan wat jouw bedrijf kan betekenen
Hier heb je de gelegenheid om de unieke oplossingen voor het probleem te vertellen in je seo teksten.

Zet aan tot actie
Vertel de bezoeker wat hij moet doen om met jou in contact te komen: de bekende call to action.

Bovenstaande elementen zijn een heel handige opbouw voor het schrijven van conversiegerichte seo teksten. Je seo teksten zijn nu niet alleen goed vindbaar, maar zet ook nog eens bezoekers aan om te lezen, door te klikken en te gaan converteren!

Stap 3: Optimaliseer de SEO teksten met zoekwoorden

Zodra je seo teksten in draft-vorm klaar zijn, kun je de tekst op zoekwoorden gaan optimaliseren. Over het algemeen is het goed om circa 3% tot 4% cluster-zoekwoorddichtheid aan te houden (voorheen: zoekwoorddichtheid). Stel, je schrijft een seo tekst van 500 woorden. Dan is het de bedoeling om circa 15 gerelateerde zoekwoorden in deze tekst te verwerken. 

Het is daarbij belangrijk om deze zoekwoorden zorgvuldig te kiezen. Het is namelijk de bedoeling om je seo teksten te laten matchen met de belangrijkste trefwoordencombinaties. Ook is het raadzaam te onderzoeken welke trefwoorden collega’s in de markt gebruiken in een vergelijkbare tekst. Wij gebruiken hiervoor de software van Cognitive seo. 

seo teksten schrijven

De gekozen 15 zoekwoorden bestaan uit een mix van de gedefinieerde zoekwoordencombinaties uit stap 1.

Page title
Probeer je zoekwoorden zo veel mogelijk vooraan de titel te plaatsen. Hoe meer vooraan, hoe beter zoekmachines direct weten waar je seo content over gaat. 

Meta description
De meta description is de beschrijving van de pagina. Deze kun je in de meeste cms’en invullen en in de meeste gevallen tonen de zoekmachines deze beschrijving dan bij de zoekresultaten. De maximale lengte van de meta description is 156 karakters, maar het is beter om deze wat korter te maken, zodat deze er mooi strak uitziet. 

De meta description heeft geen invloed op de rankings, maar, indien je dit goed doet, natuurlijk wel op de CTR (doorklikrate). Daarnaast kun je in zo’n meta description ook werken met wat speciale leestekens om deze zo meer te laten opvallen én kun je spelen met hoofdlettergebruik. 

URL
Ook is het slim om goed na te denken over de URL-en van je seo teksten. Het is handig om de URL zo kort mogelijk te houden. In het geval van dit artikel hebben we ervoor gekozen om alleen ‘seo teksten schrijven’ achter de domeinnaam toe te voegen, zodat alle belangrijke zoekwoorden en deelwoorden in de URL voorkomen.

Zo zien de metatags van dit artikel eruit:
seo teksten laten schrijven webshop

H1
De H1 is de krantenkop van je seo teksten. Het is dus van essentieel belang om hierin de zoekwoorden te verwerken en tegelijkertijd deze H1 (titel) zo beknopt mogelijk te houden.

H2-kopjes
Ook de H2-koppen van je seo teksten zijn belangrijk, maar zorg ervoor dat het geheel mooi en leesbaar blijft. Het is zeker niet handig om meer dan 50% van deze H2’s vol te proppen met zoekwoorden. Probeer je seo teksten zo redactioneel mogelijk te maken. 

Alt-tags
Bij iedere afbeelding kun je alt-tags invullen. Deze alt-tags gebruiken wij altijd voor zoekwoordverbasteringen: zoekwoorden die niet helemaal juist zijn, maar waar wel op gezocht wordt. Of in het geval dat we teveel zoekwoorden hebben die we niet kwijt kunnen in de titel, koppen of overige content. 

Stap 4: Maak je SEO teksten af

Je bent nu bijna zover om je seo tekst online te zetten. Een paar essentiële activiteiten moet je nog even doen.

Afbeeldingen toevoegen
Een seo tekst die puur uit teksten bestaat, is slecht leesbaar. Het is raadzaam om één of meerdere afbeeldingen toe te voegen aan je seo teksten. Dan heb je gelijk de mogelijkheid om ook de alt-tags goed in te stellen.

Alinea-indeling
Vaak doe ik dit direct al, maar het is raadzaam om korte alinea’s te creëren. Dat maakt je seo teksten overzichtelijk en beter leesbaar. Wij houden zelf altijd aan dat een alinea circa 4 regels bevat. Het is ook raadzaam om te voorkomen dat teksten over de hele breedte van een site / shop lopen. Voor desktop is de optimale breedte van seo teksten circa 600-800 pixels. 

Linkjes
Een goede seo tekst heeft minimaal een aantal interne linkjes naar belangrijke doelpagina’s toe (producten / aanmelden etc.). Daarnaast is het ook voor seo handig om minimaal 1 linkje (liever niet te prominent) te laten verwijzen naar een externe bron over het onderwerp van je sep teksten. (Hiermee bouw je aan autoriteit.)

Promoten
Een goede seo tekst op een gewaardeerd domein heeft al veel goede dingen mee. Maar om te zorgen dat je seo content (pagina) op den duur goed gevonden gaat worden, is het handig om je seo pagina te promoten via diverse social media en andere bronnen (linkbuilding). 

Tot slot

Weet dat zoekmachines van content houden, dus: liever te lang dan te kort. Wij gaan meestal uit van circa 800 woorden voor goede seo teksten. Weet ook dat wanneer het gaat om het vervangen van reeds bestaande content door seo content, dit behoorlijke gevolgen kan hebben voor de betreffende trefwoordenposities. 

meer bezoekers genereren

Het schrijven van SEO teksten is een onderdeel van meer organische bezoekers genereren. Bekijk mijn SEO optimalisatie traject. Met dit traject help ik mkb bedrijven met meer bezoekers genereren!

Over Online-Marketingmachine.nl

seo teksten laten schrijven online tips

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik mkb-bedrijven met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligent kader help ik mkb-bedrijven online vooruit.

Meer artikelen over SEO

Auteurs:
Marco Bouman
Alexander van Aken

Wil je ook betere trefwoordposities en meer bezoekers?

ja, help mij met sEO Optimalisatie

Optimalisatie Traject
Conversie
Optimalisatie Traject
SEO
Model
Online Groeien
Contact met
Marco

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

Online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.