030 227 23 23

SEO Marketing voor meer online bezoekers

seo marketing

Door: Marco Bouman

Wil jij meer bezoekers op jouw website / in jouw webshop ontvangen? Dan is het nu tijd om te starten met SEO marketing. Want met SEO marketing vergroot je de stroom van bezoekers naar jouw website zonder hiervoor per klik (per bezoeker) te betalen.

Wat is SEO marketing?

SEO marketing staat voor Search Engine Optimization-marketing. Dus extra en kwalitatieve online bezoekers genereren via Google en overige zoekmachines. Met SEO marketing trek je extra bezoekers aan via goed passende (kwalitatieve) zoekwoorden. Daarnaast behelst SEO marketing dat je website in alle SEO-facetten zo optimaal mogelijk is ingericht.

SEO marketing in 4 stappen

In dit artikel leg ik uit hoe je met je website (of je webshop) meer organische bezoekers genereert door het inzetten van SEO marketing. Wil je direct meer weten over mijn aanpak voor SEO marketing, bekijk dan mijn SEO-optimalisatietraject.

Inhoudsopgave

  1. SEO marketingscan
  2. Zoekwoordonderzoek
  3. SEO-contentcreatie
  4. Linkbuilding

1. SEO marketingscan

Wanneer je meer organische bezoekers (niet betaalde bezoekers) wilt genereren, is het van uiterste belang dat je website qua SEO in goede staat is. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de gebruikte programmeercode, het backlinkprofiel, de snelheid (van desktop en mobiel), de gebruikte content, de structuur van je website en nog veel meer elementen.

Vriendschap met Google

In deze SEO marketingscan scannen we je complete website in al zijn facetten. Het idee is om zo mogelijke ‘SEO-lekken’ op te sporen, maar ook SEO-kansen in kaart te brengen. Hoe beter je website uiteindelijk performt… hoe makkelijker hij vriendschap sluit met Google en met andere zoekmachines.

2. Zoekwoordonderzoek

seo marketing

Naast een goed werkende website is het nodig om de beste zoekwoorden te definiëren. Deze zoekwoorden worden gebruikt voor het maken van SEO-landingspagina’s… pagina’s waar jouw website straks goed op gevonden gaat worden.

Welke zoekwoorden?

Ik start hier altijd met de wensen van mijn klant. Welke woorden heeft hij zelf in gedachten? Dit zijn er meestal een stuk of 20 - 100. Met deze zoekwoorden ga ik aan de slag, meestal via de zoekwoordplanner van Google Ads. Vaak kom ik dan met een uitgebreide lijst van meestal wel 1.000+ zoekwoordsuggesties.

Concurrentie in kaart

Deze suggestielijst is puur een lijst met inspiratie. Hieruit wordt door de klant een korte lijst met zoekwoorden gekozen. Deze zoekwoorden ga ik vervolgens onderzoeken op concurrentie. Zoekwoorden waar veel concurrentie op zit, zijn meestal lastig haalbaar. We zoeken dus naar het optimum tussen zoekvolume en concurrentie.

Luwte

Het resultaat hiervan is een shortlist van vaak kwalitatieve zoekwoorden (echt passend bij het domein), liefst met nog aardig wat zoekvolume en waarbij de concurrentie niet al te hoog is (niet dat Wehkamp, bol.com en Coolblue in de top 3 staan). We zoeken dus naar de kwalitatieve luwtes (haalbare ruimten in zoekresultaten). Lees meer over zoekwoordenonderzoek.

3. SEO marketingcontent

Zodra de shortlist van kwalitatieve zoekwoorden gedefinieerd is, start ik met het schrijven van de SEO-content. De bedoeling is dat ik per zoekwoordcluster (meestal starten we met 3 stuks) SEO-pagina’s ga creëren.

marketing seo

Zoekwoordcluster

Deze SEO-pagina’s worden op de juiste manier ‘doorspekt’ met de gekozen trefwoorden. De pagina krijgt meestal de scope van zoekwoordcluster. Dit wil zeggen dat een pagina niet op 1 zoekwoord geschreven wordt, maar op een groepje zoekwoorden dat bij elkaar hoort en ook zo door Google wordt herkend. Lees ook over hoe je ‘SEO-teksten schrijft’.

Conversiegerichte SEO

Het is voor SEO marketing belangrijk dat zo’n pagina unieke content bevat, conversiegerichte metatags heeft, de juiste zoekwoorddichtheid kent (circa 2 - 4%), leesbaar is, trefwoorden heeft die vooral in de kop goed zijn verwerkt, voorzien is van interne linkjes en H2-kopjes en naast deze SEO-ingrediënten ook nog eens conversiegericht is gemaakt.

Zodra deze SEO-content klaar is, wordt deze door de klant zelf geïmplementeerd: online gebracht. Bij deze SEO-content lever ik altijd implementatie-instructies mee, zodat zelfs een leek deze SEO-pagina’s tot leven kan brengen. Denk ook aan de zuivere URL.

4. Linkbuilding

Zodra de SEO-content is geïmplementeerd, is het eenmalige werk qua SEO marketing afgerond. De website is qua SEO optimaal, we hebben een shortlist van perfecte zoekwoorden, de SEO-content is klaar en staat inmiddels online. Nu is het tijd voor populariteit.

Populariteit vergroten

Een zeer essentieel onderdeel van SEO marketing is ‘online populariteit’. De activiteit die dit teweegbrengt, noemen we linkbuilding. Met linkbuilding worden er linkjes geplaatst die naar jouw website, naar de SEO-pagina’s, maar ook naar overige pagina’s verwijzen. Deze linkjes bouwen populariteit en zoekmachines positioneren voor een groot deel op basis van deze populariteit.

Maar niet alleen. Want stel dat je website qua SEO niet geoptimaliseerd is, of dat je website geen goed opgestelde SEO-content bevat… dan kun je linkbuilden totdat je een ons weegt, maar veel extra bezoekers zul je niet genereren.

Kwalitatief linkbuilden

Linkbuilden lijkt eenvoudig, maar het is best complex om het zó te doen dat het echt waarde toevoegt. Zo moet het linkprofiel natuurlijk opgebouwd worden, evenals de opbouw van de ankerteksten, en ook de spreiding over de diverse linkbuildbronnen is zeer belangrijk.

Voor linkbuilding werk ik met een linkbuilder. Deze man doet dit al 7 jaar en beschikt over een groot netwerk en geautomatiseerde tools. Op basis van mijn briefing gaan we op zoek naar het optimum tussen kwaliteit en kwantiteit.

Geduld is een schone zaak

Dit linkbuilding gaat ervoor zorgen dat jouw website op den duur (dit kan soms 3 - 6 - 9 maanden duren) beter gaat positioneren in de zoekresultaten. En het mooie is: deze zoekwoordposities zijn redelijk vast (anders vergeleken met Google Ads).

Wanneer bovenstaande stappen netjes doorlopen zijn, dan volgen de trefwoordposities onherroepelijk (kan wel even duren)... en zo komt er een stroom van kwalitatieve bezoekers tot stand die jouw website gaan bezoeken.

Nu nog even zorgen dat jouw website zo conversiegericht is, dat bezoekers niet alleen komen kijken, maar ook gaan doen. 

Wil je meer weten over SEO marketing of ook meer bezoekers gaan genereren? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Succes,
Marco

Wil je ook betere trefwoordposities en meer bezoekers?

ja, help mij met sEO Optimalisatie

Wil je meer weten over mijn SEO -optimalisatie traject, vul dan onderstaande gegevens in. Ik neem dan binnenkort contact met je op. 

Goed om te weten: mijn aanpak past het best bij mkb-bedrijven (3-50fte).

 

Optimalisatie Traject
Conversie
Optimalisatie Traject
SEO
Model
Online Groeien
Contact met
Marco

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”

 

Bekijk alle referenties

   

 

Online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   

 

MIJN DIENSTEN:


 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.