030 227 23 23

Positionering strategie voor mkb-websites en -webshops

positionering

 

Hoe is jullie merk / bedrijf / website online gepositioneerd?

Welk beeld heeft jullie doelgroep van jullie merk / bedrijf?

En sluit dit aan bij jullie belangrijkste kracht en onderscheidend vermogen?

Inzetten op een succesvolle online positionering is een belangrijke stap in de totale mix van conversie optimalisatie.

positionering online en positioneringsstrategie 

Wanneer jullie doelgroep jullie een voorkeurspositie toevertrouwd sta je al een paar stappen vooruit op andere aanbieders in de markt.

Een succesvolle online positionering start bij het ontwikkelen van een passende positioneringsstrategie. Dit is geen wetenschappelijk artikel met citaten goeroes als Kotler, dit artikel geeft praktische handvatten om met positionering betere online resultaten te behalen. 

Inhoudsopgave

Wat is positionering?

Positionering is het creëren van een gewenst aanbod van het bedrijf en een totaalbeleving / eindbeeld om een onderscheidende plaats te krijgen in de mindset van je doelgroep. 

Vrij vertaald: alles wat je kunt doen om jouw dienst / bedrijf / product op een voorkeurspositie te krijgen van jullie doelgroep. 

Daarover gaat dit artikel. Over hoe je een gewenste voorkeurpositie kan creëren in de mindset van jullie (belangrijkste) doelgroep toegepast op een online benadering. Dus hoe kun je je bedrijf (website / webshop) online positioneren om de voorkeur van je (nieuwe) doelgroep te krijgen?

Het belang van online positionering

positioneringsstrategie

99% van alles webshops en websites in de Benelux zijn relatief onbekend. Er zijn er slechts een paar die vrijwel iedereen kent (Coolblue, Hema, Wehkamp, Spotify, etc.). Allemaal hebben we een aardig beeld wat deze bedrijven kunnen en waar hun kracht ligt. Hier wordt met man en macht, energie en veel kapitaal aan gewerkt.

Hoe kun je dan als mkb-bedrijf tussen deze grote en nog veel meer grote aanbieders toch een voorkeurspositie verwerven bij jullie gewenste doelgroep?

Stap 1: Creatie van de positioneringSstrategie

Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen specifieke kracht / receptuur. Vaak is dit voor het bedrijf zelf zo standaard geworden, dat men het lastig vindt om dit onderscheidende vermogen te herkennen. 

Hieronder een overzicht van de belangrijkste positioneringsvragen die nodig zijn voor de creatie van een positioneringsstrategie. Het antwoord op deze vragen biedt de uitgangspunten voor de creatie van een succesvolle positioneringsstrategie. 

In welk marktsegment zijn jullie werkzaam?
Dit is een basisvraag, maar het is wel erg belangrijk om dit juist te formuleren. Vaak is het zo dat bedrijven meerdere segmenten / doelgroepen hebben. Maar voor een goede positionering is het nodig om een helder verhaal te hebben. 

Welk probleem wordt opgelost?
We zijn geneigd om te denken in oplossingen, maar voor de positionering is het vooral goed om een stapje dieper te graven. Voor welke problemen, dilemma’s en behoeften wordt er een oplossing geboden (dit element ligt bij de doelgroep zelf). 

Waarom biedt jullie bedrijf de beste oplossing?
En waarom kiest een prospect / bezoeker juist voor jullie en niet voor een andere aanbieder? Wat maakt jullie aanbod nu zo uniek? Welk(e) element(en) hierin zorgt daarvoor? Hoe concreter hoe beter!

Welke zoekwoorden passen het best?
Zeker in termen van online marketing is het zeer bruikbaar om in ieder geval een idee te hebben welke online zoekwoorden het beste aansluiten bij jullie bedrijf, kracht en problemen van jullie doelgroep. 

Wat zijn de belangrijkste USP’s?
Voortbordurend op de antwoorden op de vraag waarom jullie bedrijf de beste oplossing biedt, is het nu belangrijk om deze elementen te vatten in circa 4 korte onderscheidende USP’s. Per USP het liefst niet meer dan 4 woorden. 

Hoe ziet de doelgroep eruit?
Ook is het voor positionering belangrijk om een beeld te hebben van de belangrijkste doelgroep. Wie zijn het? Wat zijn hun kenmerken? Hoe gedragen ze zich?

Creatie van de positioneringsstrategie
De antwoorden op deze positioneringsvragen vormen de elementen in de totale positioneringsstrategie. Het is handig om deze antwoorden bondig uit te werken zodat alle positioneringsuitgangspunten bij elkaar staan.  

Stap 2: Positionering implementatie online

positioneringsstrategie

Waar we naar toe willen is dat jullie doelgroep wanneer ze voor het eerst op jullie website komen de positionering al kunnen voelen! En wanneer ze vaker komen hieraan gewend raken en een voorkeurspositie ontwikkelen voor jullie bedrijf. 

Belangrijk hierbij is dat het succes van een dergelijke positioneringsstrategie in hoge mate wordt bepaald door alle kleine puntjes bij elkaar. Dus niet één belangrijk punt implementeren, het gaat om de totale mix van positioneringselementen. 

Werkzaamheid weergeven
Voor een heldere online positionering is het belangrijk dat online bezoekers direct snappen waar ze zijn. Dus wat men kan verwachten op jullie website (webshop). Je zult verstelt raken hoeveel websites deze stap nooit hebben gemaakt. Het is handig om dit generieke positioneringselement prominent in het zicht te hebben: bijvoorbeeld door een paar woorden in de header.

USP’s weergeven

positioneringsstrategie

Dit is naast de generieke ‘werkzaamheid’ een uiterst belangrijk middel om bezoekers te overtuigen. Dit kan op veel manieren, juist een goede mix zorgt hiervoor:

  • USP’s prominent weergeven (bijvoorbeeld in de header / footer)
  • Het gebruik van een slogan (bijvoorbeeld onder het logo)
  • Het concreet benoemen in alle webteksten (aanstippen)
  • Contentpagina’s creëren over de USP’s 
  • Klantervaringen weergeven die juist deze USP-aspecten benadrukken
  • USP’s gebruiken in automatisch gegenereerde e-mails
  • USP’s gebruiken in overige online media (social media) 
  • USP’s gebruiken in metatags

Kwaliteit zoekwoorden gebruiken
Zoekwoorden die perfect aansluiten op jullie kracht en jullie oplossingen spreken vaak voor zich. Het is handig om landingspagina’s te ontwikkelen (of bestaande pagina’s te optimaliseren) voor deze zoekwoorden, zodat deze pagina’s hoger in Google kunnen komen. Dit is deels een stuk content, ook belangrijk om de populariteit van de pagina’s te verbeteren met linkbuilding. 

En het is handig om deze pagina’s en zoekwoorden ook op de website visueel herkenbaar te maken. Deze trefwoorden zijn bekend voor de doelgroep. 

Doelgroep centraal stellen
Sowieso is het belangrijk (vanuit conversie) om je doelgroep direct aan te spreken op je website. Dit kan op een aantal manieren:

  • Direct op de homepage waarin in één alinea jullie bedrijf wordt samengevat;
  • In de eerste alinea van de landingspagina’s;
  • Op belangrijke diensten of productpagina’s.

Het is vooral belangrijk om de doelgroep aan te spreken en eerst te starten met de problemen en dilemma’s waar je doelgroep mee zit. Dus eerst inzetten op herkenning en pas later inzetten op de oplossing die jullie bieden. Meer uitgangspunten voor overtuigend schrijven lees je in ons artikel over overtuigend marketingmateriaal

Het centraal stellen van je doelgroep (en hun problemen) doe je overigens in al je communicatie. 

De mix van positioneringselementen

positionering

Positionering heeft veel raakvlakken met identiteit. Het is daarom erg belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan het authentiek inrichten van je website met alle belangrijke positioneringselementen. De som van het geheel is wat telt. Hiermee bouw je aan een voorkeurspositie in het brein van je doelgroep!

Hulp nodig met positioneren?

Een van de belangrijkste startpunten voor succesvolle online marketing is online positionering. We hebben hiervoor een mooie receptuur ontwikkeld die we vanaf 2007 inzetten: conversie optimalisatie traject

positionering strategie website

Over online-marketingmachine.nl 

positionering online

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik onze klanten met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligente inzet help ik mkb-bedrijven online vooruit.

Gerelateerde artikelen 

online marketing
Optimalisatie Traject
Conversie
online marketing
Marketing lead
Website
online marketing
Optimalisatie Traject
SEO
online marketing
Online Marketing
Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

Online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.