030 227 23 23

Het geheim van effectieve linkbuilding anno 2018!

Het geheim van effectieve linkbuilding anno 2018!

Wanneer je meer kwalitatieve bezoekers naar je domein wilt en je wilt hier liever niet (altijd) per klik voor betalen, dan is inzetten op organisch verkeer een handige zet!

En het mooie is met wat werk en geduld kun je je positie in de organische zoekresultaten beïnvloeden. Aan de ene kant is het vooral SEO content en zoekwoorden (onderzoek) (en de structuur van hele website / webshop) en aan de andere kant is het vooral een stuk ‘populariteit’. 

Populariteit
Google (en overige zoekmachines) waarderen domeinen waar veel kwalitatieve linkjes heen verwijzen beter dan domeinen zonder / met nauwelijks ‘backlinks’. Met alleen een goed backlinkprofiel kom je er niet. Maar dit is wel een essentieel onderdeel om goed organisch gevonden te worden. 

Maar bezint eer je begint, want bij linkbuilding zijn er veel zaken waar je op moet letten. Wanneer je hier geen rekening mee houdt kan dit grote gevolgen hebben voor trefwoordenposities. 

Hoe je dit doet (linkbuilding / backlinkprofiel vergroten) lees je in dit artikel!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een activiteit met als doel om een steeds waardevoller backlinkprofiel te creëren. Het is dus niet per se ‘hoe meer hoe beter’, het gaat hier vooral ook om de kwaliteit van de linkjes naar je domein toe. Eén hele dikke / waardevolle link kan meer bijdragen (aan populariteit) dan bijvoorbeeld 100 minder kwalitatieve backlinks. En het gaat om het geheel (je backlinkprofiel) en de samenhang die hierin zit. 

Wat zijn kwalitatieve backlinks?

Het is dus erg belangrijk dat de linkjes die naar jouw domein verwijzen kwalitatief zijn. Sterker nog, wanneer je bijvoorbeeld een linkbuildpakketje koopt dat automatisch wordt geplaatst, dan is de kans zeer groot dat dit backlinks zijn die zelfs afbreuk doen aan je populariteit.

Het algoritme van de zoekmachine

Uiteindelijk wil je graag dat je pagina hoog in de zoekresultaten komt. En ook Google en andere zoekmachines lijken er alles aan te doen om waardevolle maar ook populaire content hoog te plaatsen. Er zijn geen exacte wetten of handleidingen die aangeven hoe een algoritme van een zoekmachine werkt en bovendien verandert deze steeds. 

Wel hebben we meer dan 10 jaar ervaring hoe SEO en linkbuilding werken. En op basis hiervan hebben we een overzicht gemaakt van waar in onze ogen kwalitatieve backlinks aan moeten voldoen. 

Linkbuilding via kwalitatieve backlinks

Hieronder een aantal elementen die bepalend zijn voor de kwaliteit van backlinks. Aan hoe meer van deze elementen een backlink voldoet, des te waardevoller deze link zal zijn. 

► Context
Het is belangrijk dat de meeste backlinks naar je domein worden geplaatst in een juiste / voor jouw website relevante omgeving omringd met relevante content. Gaat jouw website over vakantiewoningen dan wil je het liefst ook zo veel mogelijk backlinks van landingspagina’s die hierover gaan.

► Autoriteit
Vroeger hanteerde Google ‘pagerank’ om de autoriteit aan te geven, nu doen ze dit alleen nog intern. Een bruikbaar alternatief hiervoor zijn de DA- en de PA-scores van Moz. Hoe hoger deze waardes voor een landingspagina zijn hoe groter de impact van een backlink is.

Aantal uitgaande links
Daarnaast heeft een link de meeste waarde wanneer er niet al te veel andere uitgaande linkjes op de pagina staan. Hoe meer andere linkjes, des te lager de kracht van deze backlink.

► Vertrouwen
Sinds de laatste jaren wordt steeds meer gekeken naar ‘vertrouwen’. Majestic bijvoorbeeld gebruikt hiervoor de kengetallen ‘citation flow’ en ‘trust flow’. Hoe betrouwbaarder een domein is waar een backlink op komt des te meer waarde dit toevoegt.   

Leeftijd
We hebben geen hard bewijs, maar we zien dat over het algemeen Google pagina’s met een hogere leeftijd (vanaf 5 jaar en ouder) over het algemeen beter waardeert. Leeftijd staat natuurlijk nooit op zichzelf, vaak is het zo dat een ouder domein vaak ook een hogere autoriteit heeft opgebouwd. 

Wat zijn de belangrijkste bronnen van linkbuilding?

Er zijn heel veel bronnen / categorieën voor linkbuilding. We bespreken hier de belangrijkste 5 bronnen die wij zelf meestal hanteren. 

Linkruil andere website / webshop
Wat nog steeds goed werkt is ‘old school’ linkjes ruilen. Je ruilt met de webmaster van een andere website en het liefst zo relevant en krachtig mogelijk. 

► Startpagina’s
Wat je vaak ziet is dat er backlinks afkomstig zijn van de zogenaamde ‘lijstjes websites’, oftewel: startpagina-achtige websites. Vaak hebben deze websites nog best een mooie PA-/ DA-waarde, nadeel is dat er veel uitgaande links op een pagina staan. 

► Social Media 
Social media kan heel goed dienen naast de sociale functie als mooie bron voor linkbuilding. Google zegt dat links afkomstig van social media geen impact hebben op de rankings, maar iedereen weet dat socialmedia-domeinen een hoge autoriteit hebben.
 
Online adverteren
Een andere mooie bron is het online adverteren. Niet zo zeer het vluchtige van display advertenties, maar meer door het schrijven van waardevolle content op een blog met dan een paar uitgaande linkjes naar relevante content / aanbiedingen. 

Bedrijvengidsen
Een andere kwalitatieve bron van het verkrijgen van backlinks is je bedrijf aan te melden bij bedrijvengidsen. Bij deze aanmelding geef je ook altijd de URL van de webshop / website op. 

Er zijn nog wel meer mogelijkheden, maar dit zijn een aantal van de meest belangrijke  bronnen voor linkbuilding. Iedere bron heeft zo zijn pluspunten, maar er zijn ook nadelen. Het gaat er vooral om dat er een mooie mix ontstaat in deze bronnen, zodat er sprake is van een natuurlijk backlinkprofiel.

Wat is een backlinkprofiel?

De verzameling van alle linkjes op een bepaald moment naar een domein toe noemen we een backlinkprofiel. Belangrijk aan zo’n backlink profiel is dat deze zo natuurlijk mogelijk is opgebouwd. Wanneer wij een backlink profiel scannen (als nulmeting) dan kunnen we hier direct al heel veel uithalen. Vooral wanneer je een backlinkprofiel visueel maakt!

Zaken waar we dan in ieder geval op letten:

  • Spreiding van de linkjes over de pagina’s heen
  • De gebruikte anchorteksten (namen van de linkjes)
  • Spreiding in de tijd 
  • De kwaliteit van de backlinks zelf

Een onderdeel van effectieve linkbuilding start al bij het meer in balans brengen van een backlinkprofiel. Want wanneer een backlinkprofiel uit balans is / niet natuurlijk is opgebouwd kan het eenvoudig tegen je werken. En dan heeft nog meer links aanvragen geen zin. En met een slecht backlink profiel is het onmogelijk om echt goed in Google te scoren!

Hieronder een aantal afbeeldingen met een stukje toelichting van belangrijke facetten uit een backlinkprofiel: 

Backlinkprofielclustersbacklinkprofielclusters

De verdeling van backlinks over de landingspagina's op een domein. Het centrale punt van ieder cluster vertegenwoordigt een landingspagina, de wolk van punten erom heen zijn andere websites waar de backlinks op geplaatst zijn.
 

Anchortekstverdeling
Anchortekstverdeling

De verdeling van anchorteksten over de backlinks - teveel focus op commerciële keywords kan als onnatuurlijk gezien worden.

 

Domain influence
Domain influence

Backlinks zijn afkomstig vanaf verschillende domeinen - hier wordt de verdeling weergegeven van de kwaliteit van de domeinen.

 

Domain trust en flowDomain trust en flow

Metrics van Majestic die de kwaliteit van de backlinks weergeven.

 

Homepage backlinks vs deeplinks
Homepage backlinks vs deeplinks

De verdeling van het aantal backlinks die naar de homepage verwijzen en naar de dieper gelegen pagina's, Teveel links naar de homepage kan als manipulatief gezien worden.

 

Link velocityLink velocity

De snelheid waarmee backlinks geplaatst worden - als er teveel links in te korte tijd geplaatst worden dan kan dit als manipulatief gezien worden.

 

Onnatuurlijk linkoverzichtOnnatuurlijk linkoverzicht

CognitiveSEO beoordeelt de natuurlijkheid van links op basis van Google Quality Rater guidelines.

 

Referring countriesReferring countries

De verdeling van backlinks op basis van land - een Nederlandse website die voornamelijk niet-Nederlandse backlinks ontvangt kan als manipulatief gezien worden.

 

Effectieve linkbuilding

Dus bij effectieve linkbuilding gaat het niet alleen om extra linkjes naar je website toe te genereren. Vaak start het al bij het in balans brengen (= gezonder maken) van je backlinkprofiel en op basis van de inhoud van dit profiel de juiste keuzes maken in welke backlinks met welke anchorteksten naar welke pagina’s je hieraan wilt toevoegen.

Linkbuilding, vaak wordt hier licht over gedacht. Maar als je het goed wilt doen, zou je het bijna een wetenschap kunnen noemen. Hoe dan ook het blijft leuk om organische posities te laten stijgen zonder per klik te betalen. 

Meer kwalitatieve bezoekers

Wil je ook meer kwalitatieve bezoekers naar je website / webshop toe, lees dan in ieder geval de aangrenzende artikelen:

Benieuwd hoe het backlinkprofiel van jouw website / webshop eruit ziet?

In onze backlinkscan maken we een complete rapportage van jouw backlinkprofiel. Vraag hem nu aan voor € 250,- exclusief btw.

Wil je meer organische bezoekers en wil je dit uitbesteden? 

Vul dan onderstaand formulier in en we nemen contact met je op!
 

WIL JE OOK MEER LEADS, KLANTEN OF ORDERS VIA INTERNET GENEREREN?

Laat ons je hiermee helpen! Vul vrijblijvend onderstaande gegevens in, dan nemen we snel contact met je op!

online marketing

Converseo

Quickscan
online marketing

Optimalisatie Trjact

Conversie
online marketing

Optimalisatie Traject

SEO
online marketing

Online Marketing

Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

alle referenties

Online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   

Neem contact op
 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 
 

   
   
   

Meer weten?

Copyright © 2018 - Online Marketingmachine