030 227 23 23

Call to action succesvol inzetten!

call to action

Door: Marco Bouman

  • Hoeveel call to action buttons heeft jouw website?
  • En heb je een webshop, springt jouw CTA-button eruit?
  • Vraagt jouw shop/site om voldoende actie?

Zijn de CTA’s op jouw site/shop succesvol ingezet?
Of kun je nog wel wat actie stimulatie gebruiken?

inhoudsopgave

Wat is een call to action?

Een call to action is een essentieel instrument in de totale mix van conversie optimalisatie. Of je nu een webshop hebt of een website, als er onvoldoende aandacht is besteed aan actiestimulatie, laat je conversiekansen liggen.

Een call to action is meestal een button of een link of een actiestimulatie in een andere vorm die bezoekers aanzet (verleidt) tot actie. Bij een webshop is dit meestal de ‘in winkelwagen’ button en bij een website kunnen legio acties worden aangeprezen:

  • Een offerte aanvragen;
  • Een document downloaden;
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief;
  • Een telefoonnummer bellen;
  • Contact opnemen;
  • Een aanmelding voor iets;
  • Een online boeking;
  • Etc.

Call to action gebruik

CTA call to action

Meestal is er in sites / shops niet extreem veel aandacht besteed aan het inzetten van call to actions. Natuurlijk kom je eenvoudig in de winkelwagen terecht of vind je het contactformulier, maar de manier waarop call to actions vaak zijn ingezet is niet optimaal. Conversiekansen blijven liggen.

Goed werken met call to actions zal de gemiddelde sessieduur van je website / shop verhogen!

Call to actions bij webshops

Bij webshops ontbreken er meestal geen call to actions, maar wat wel vaak zichtbaar is, is dat de meeste CTA’s er nu design-technisch lekker uitspringen. Je ziet ze wel, maar vaak zijn ze opgemaakt in een kleur uit het basis design. En een bezoeker die nog even overtuigd moet worden verlaat de website zonder te klikken.

Call to actions bij websites

Bij websites (leadgeneration of online boekingen) ontbreken vaak call to actions. Natuurlijk op belangrijke pagina’s staat wel een button, maar op heel veel pagina’s ook niet. En een bezoeker die zich aan het oriënteren is en door de zoekresultaten van Google heen loopt, klikt dan eerder terug naar de zoekresultaten.

Voorbeelden van goede call to actions

Voordat ik je een aantal handige call to action tips ga geven, kom ik nu met een aantal call to action voorbeelden. Een aantal zijn heel goed ingezet en een paar (2) juist niet. 

Spotify
cta spotify

Netflix
netflix cta

Coolblue
call to action coolblue

Familierecht advocaat

Fysiotherapeut

Independer
cta

Rijksoverheid 
call to action

Tips voor succesvol inzetten van Call to actions

Een (nieuwe) bezoeker besluit meestal in luttele seconden of hij op je website / shop blijft of niet. Hij wil weten of jouw site aansluit bij zijn wensen of niet. Deze bezoekers moeten weten wat je exact aanbiedt en wat je van hen verlangt. Een succesvolle call to action voorziet hierin en geef antwoorden op vragen.

Opvallen
Zorg dat je call to action button opvalt! Gebruik andere (contrasterende) kleuren dan de basis kleuren uit je design.

Welke tekst?
Het is niet alleen de kleur van je call to action, maar ook de tekst. Het is dan raadzaam om deze tekst vanuit je bezoeker te definiëren en lekker beknopt te houden. Dus ‘offerte ontvangen’ in plaats van offerte aanvragen.

De locatie op de pagina
De fysieke locatie waar de button staat is ook belangrijk voor de klik. Wanneer deze staat tussen andere buttons of op een  plek waar heel veel andere content staat, mis je snel de gewenste klik. Het mooiste is dat je CTA enigszins vrij staat van andere content.

Wees concreet
Een succesvolle CTA is concreet en geeft precies aan wat je kan verwachten.

Verleiden
Je wilt een ‘klik’ en alles wat je kan doen om je bezoeker te verleiden werkt. Alle mogelijke voordelen (gratis, korting, etc.) is goed om bij je CTA te vermelden.

Op welke pagina?
Dit geldt vooral voor websites. In principe mag iedere pagina (op een paar uitzonderingen na) een call to action hebben. En weet dat er ook verschillende soorten call to actions zijn, ook het verwijzen naar een artikel op de website is een (soft) call to action.

Wees consistent
Zorg ervoor dat er consistentie zit in het gebruik van call to actions op je website. Zodat een (nieuwe) bezoeker snel in de gaten heeft hoe het script er op jouw website uitziet.

Urgentie
Een goede call to action maakt duidelijk waarom het belangrijk is om nu over te gaan tot actie. Het is dan handig om boven / bij de call to action button een stukje communicatie / uitleg te plaatsen.

Hoeveelheid
Het is aan te raden om per pagina 1 heldere call to action te gebruiken. Wanneer je teveel call to actions naast elkaar gebruikt daalt de waarde van iedere call to action.

Beknopt en eenvoudig
Zorg ervoor dat je call to actions beknopt en eenvoudig zijn. Het liefst in slechts een paar woorden.

WIL JE HET CONVERSIE RATIO VERHOGEN?

Dan is mijn unieke conversie optimalisatie traject iets voor jouw bedrijf! Ik kijk dan mee in Google Analytics, we scannen de website / webshop en in een creatieve marketingsessie brengen we alle belangrijke conversie verbeterpunten in kaart. 

call to actions implementeren

Over online-marketingmachine

call 2 action (cta) opstellen tips

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik onze klanten met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligente inzet help ik mkb-bedrijven online vooruit.

Gerelateerde artikelen

- 10 gouden conversie optimalisatie tips
- Pakkende teksten om online te verleiden
Website optimalisatie, CRO x SEO = online groei
- Een voorkeurspositie door een scherpe positionering

online marketing
Optimalisatie Traject
Conversie
online marketing
Online Groei
Consult
online marketing
Optimalisatie Traject
SEO
online marketing
Online Marketing
Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.