030 227 23 23

Tips om de bounce rate te verlagen!

bounce rate verlagen

Bounce rate

Als eigenaar van een website of webshop weet je hoe belangrijk het is om meer kwalitatieve bezoekers naar je website / webshop te krijgen. Vooral ook de term ‘kwalitatieve bezoekers’ is hierbij belangrijk. Want je kunt beter 10 bezoekers hebben die goed converteren dan 100 die niet doorklikken en snel je website verlaten. Dus zaak om de bounce rate te verlagen.

De bouncerate is een belangrijk element binnen de totale mix van conversie optimalisatie.

 

Inhoudsopgave
 

Wat is een bounce rate?

De meeste mensen die af en toe Google Analytics raadplegen zijn in meer of mindere mate bekend met de term ‘bounce rate’.  De ‘bounce rate’ geeft heel goed de kwaliteit van je bezoekers aan. Wanneer een bezoeker niet doorklikt maar wegklikt, is er sprake van ‘bouncen.

Bounce Rate

bounce rate verlagen

De bounce rate is een kengetal tussen de 0% en 100%. Hoe lager de bounce rate van je webshop / website is, des te kwalitatiever het verkeer. Of nog beter gezegd: des te beter het verkeer aansluit wat jij in jouw webshop of op je website aanbiedt. De kwaliteit van de bezoeker hangt altijd samen met waar de bezoeker vandaan komt. 

Hoogte bounce rate

Hoe lager de bounce rate is des te kwalitatiever het bezoek. Zeer kwalitatieve websites en webshops halen dan een bouncerate van circa 20%. Dit is heel netjes. De gemiddelde bounce rate voor een webshop ligt rond de 35% - 45%. En bijvoorbeeld online marketing blogs kunnen makkelijk een bounce rate halen van wel 60% of meer. 

Oorzaken bounce rate

In hoofdlijnen zijn er twee oorzaken voor een hoge bounce rate. Of je trekt niet kwalitatief verkeer aan (doordat je bijvoorbeeld werkt met affilates) of de SEO van je website is niet goed geoptimaliseerd. Een andere belangrijke oorzaak voor een hoge bounce rate is dat jouw content niet goed op orde is en het vertrouwen in jouw website / webshop afneemt en mensen daarom wegklikken. 

Propositie en bounce rate

Heel vaak zien wij hoge bounce rates wanneer uit de website (en vooral ook de homepage) niet goed blijkt wat men hier nu precies kan verwachten. De propositie is niet helder. Vaak is het zo dat mensen niet heel lang op Google zoeken. Wanneer een website / webshop onduidelijk is, klikt men vaak door naar het volgende zoekresultaat. 

5 tips om de bounce rate te verlagen

bouncerate verlagen

De bounce rate vertelt altijd zijn verhaal. En een hoge bounce rate hoeft niet altijd een probleem te zijn en een lage bounce rate leidt niet altijd tot een hoge conversie. Hieronder 5 handige tips om de bounce rate te verlagen!

1. Zorg voor een goede positionering

Bij veel websites en webshops is het niet direct zichtbaar wat ze doen of verkopen! Meestal wordt hier niet aan gedacht om dat ‘iedereen dit wel weet’ is de gedachte. Voor relaties en klanten geldt dit inderdaad, maar nieuwe bezoekers (onbekenden) weten nog niets van je bedrijf of webwinkel.

Het neerzetten van een heldere positionering zorgt ervoor dat ook (vooral) nieuwe bezoekers direct weten wat ze kunnen verwachten. Daarnaast biedt een heldere positionering ook informatie over jullie onderscheidende vermogen. Redenen dan genoeg om door te klikken en je bounce rate te verlagen.

2. Werk met goede CTA’s

Wanneer een bezoeker niet verder klikt in je website (webshop) dan bounced hij. Daarom is het belangrijk om bezoekers voldoende redenen te geven om op je website te blijven. Het werken met goede CTA’s (Call to Actions) kan hiervoor zorgen.

Het inzetten van succesvolle CTA’s is meer dan alleen even een button gebruiken. Lees ons artikel over het succesvol inzetten van CTA’s, want hiermee zul je ook de bounce rate kunnen verlagen. 

3. Trek meer kwalitatief verkeer aan

Wanneer je in Google Analytics kijkt naar de performance van de belangrijkste verkeersbronnen, dan zul je zien dat hier best verschil in zit. Doorgaans is de bounce rate bij ‘direct verkeer’ (mensen die de domeinnaam intoetsen) vaak het laagste.

En wanneer je kijkt bij de verkeersbron Google Organisch of betaald verkeer dan zie je direct welk verkeer de laagste bounce rate heeft. Deze bezoekers sluiten het beste aan op jullie website. Zorgen dat deze bezoekersstromen groeien zal zorgen voor een lagere bounce rate.

4. Zorg voor heldere USP’s

Goed gebruikte USP’s vertellen nieuwe bezoekers direct waar het onderscheidende vermogen van jullie website / webshop ligt. Zeker als ze op een prominente plaats worden aangeboden (zoals in de header). 

En zodra nieuwe bezoekers direct een gevoel krijgen bij jullie onderscheidende vermogen heeft dit invloed op de bounce rate. Lees ook ons artikel over het formuleren van succesvolle unique selling points.

5. Schrijf overtuigende teksten

Een belangrijk onderdeel bij overtuigende teksten is dat ze de bezoeker van je website / webshop direct aanspreken! Dit gebeurt op de belangrijkste (bestemmings) pagina’s van jouw website. 

Het aanspreken van je bezoekers heeft een dubbele functie. Hij voelt zich sneller thuis en inhoudelijk voelt hij een stuk herkenning in de reden waarom hij jullie website bezoekt. Met mooie overtuigende aansprekende teksten verlaag je de bounce rate. 

Laat je helpen bij het verlagen van de bounce rate

Het verlagen van de bounce rate is een onderdeel van conversie optimalisatie. Laat mij je helpen met het effectiever maken van jullie website / webshop. Bekijk mijn conversie optimalisatie traject

bouncerate verlagen

 

Over Online-Marketingmachine.nl

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik onze klanten met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in CRO- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligente inzet help ik mkb-bedrijven online vooruit. 

 

Gerelateerde items
online marketing
Optimalisatie Traject
Conversie
online marketing
Marketing lead
Website
online marketing
Optimalisatie Traject
SEO
online marketing
Online Marketing
Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.