030 227 23 23

het recept voor succesvolle webshops in 2019

succesvolle webshop online tips
tips succesvolle webshops

Door: Marco Bouman

  • Je bent eigenaar van een webwinkel en de resultaten blijven achter?
  • Of het conversiepercentage daalt en je krijgt er de vinger niet opgelegd?
  • Of je wil meer kwalitatieve bezoekers aantrekken?

Lees dan onderstaand artikel met 15 resultaten - verbeter tips.
Of lees meer over mijn creatieve aanpak!

Wat is het recept voor een succesvolle webshop? Steeds meer mensen kopen online.  Anno 2019 groeipercentages van 10 - 15% in online retail zijn de standaard. Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond, maar zijn deze webshops succesvol?

Veel webshops profiteren nog onvoldoende, zijn (nog) niet succesvol. Ze verkopen wel, maar ze halen er niet uit wat er in zit.

En als de conversie slechts 1% is of je online webwinkel wordt niet goed gevonden, dan blijft succes uit! 

Het recept voor succesvolle webshops

Dit artikel over het succes van een webwinkel is bedoeld voor webwinkeleigenaren, die hun omzet willen verhogen en voor ondernemers die ook met online verkopen willen starten en van hun webshop een marketing webshop willen maken!

In dit artikel bied ik je een beproefde receptuur (gevat in 15 gouden tips) voor een succesvolle webshop. Het gaat niet over de producten, maar juist om de marketingjus erover.

Het echt succesvoller maken van je webshop is het resultaat van creatieve online marketing!

Waar het bij succesvolle webshops om draait!

Een nieuwe bezoeker komt op je marketing webshop, hij snapt direct waar hij is, hij begrijpt wat er 'te koop' is, en wat het verschil is met andere aanbieders, hij wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt: 'dit wil ik ook'. Hij volgt het simpele conversiespoor en klikt op de call2action button en bestelt!

webshop succes

Niet op zoek naar tips, maar op zoek naar een slagvaardige aanpak?
Bekijk dan mijn: Conversie Optimalisatie Traject! (sinds 2007)

15 tips voor een succesvolle webwinkel

Tip 1. Wees uniek en vertel waarom
Door het toenemend aantal webwinkels wordt het des te belangrijker om jullie stuk van de markt te claimen. Waarom jullie webwinkel? Wat hebben jullie meer te bieden dan de rest? Zorg er ook voor dat bezoekers dit unieke direct zien, snappen en begrijpen. Een succesvolle webwinkel heeft iets wat andere online shops niet hebben en communiceert dit helder naar buiten. Bijvoorbeeld via unieke USP's.

Tip 2. Werk met conversiepaden
goede webwinkel 2019
Veel webwinkeleigenaren focussen op één pad: bestellen. Natuurlijk is dit van primair belang, maar het ook inzetten op secundaire conversiepaden (aanmelden nieuwsbrief, kennismakingsaanbod etc.) is omzet voor morgen. Een succesvolle webwinkel heeft meerdere conversiepaden voor de verschillende typen bezoekers. Lees meer over conversie optimalisatie voor jouw webwinkel.

Tip 3. Wees open
Bij veel webwinkels is het geheel onduidelijk wie erachter zitten, waarom deze webwinkel bestaat, hoe bezoekers contact kunnen opnemen, laat staan dat er kvk- / btw-nummers en dergelijke worden weergegeven. Een bezoeker wil weten waar hij koopt. Een goede webwinkel is transparant en open in informatievoorziening.

Tip 4. Faciliteer het vinden
Veel webwinkels hebben zoveel te bieden dat je door de bomen (de navigatie) het bos (de producten) niet meer ziet. Het vereenvoudigen van navigatiemenu’s (in hoeveelheid en samenstelling), het aanbieden van zoekmogelijkheden, een sitemap etc. zijn noodzakelijke functies, die het vinden faciliteren. Bij een succesvolle goede webwinkel ben je binnen enkele seconden bij wat je zoekt en klik je direct op de uitnodigende call to action!

Tip 5. Raak de snaar met topdesign
goede webshops tips

Een nieuwe bezoeker beslist vaak in enkele seconden of hij jouw webwinkel interessant vindt of niet. Heel belangrijk is dus de eerste indruk die jouw shop maakt. En voor een groot deel hangt dit af van het design. Zijn de USP’s erin verwerkt? Staat er een eenheid? Is het design consequent toegepast? Zorgt de uitstraling voor herkenning? Een succesvolle webwinkel ‘raakt’ zijn bezoekers met een uniek webdesign.

Tip 6. Creëer een fysieke beleving
Mooie teksten, mooie plaatjes, korting, maar wat wordt er concreet thuisbezorgd? Een kale doos met stevig plakband en een bijna onleesbare pakbon? Of een leuke verpakking met een begeleidend schrijven, wellicht een klein presentje en een leuke folder? Een succesvolle webwinkel besteedt 100% aandacht tot en met de brievenbus.

Tip 7. Creëer terugkompaden
Dit geldt niet voor alle branches, maar de meeste webshops kunnen veel omzet halen uit herhalingsaankopen. En laten we eerlijk zijn: als een klantbeleving goed is, dan kom je vaker terug. Een hele mooie manier is om te werken met terugkompaden, bijvoorbeeld houdbare actiekaarten waarmee je het terugkomen faciliteert. Een goede marketing webwinkel ontwikkelt tools / acties om klanten vaker terug te laten komen. 

Hoe groot is het aandeel van het directe verkeer bij jullie webshop?

Tip 8. Lever excellente service
succesvolle webshop tips 2019

Een open deur, maar ook een open deur naar de beste promotor voor jouw webwinkel: mond-tot-mondreclame. Een mooi product verkopen en goed afleveren is goed. Maar als je shop goed bereikbaar is, vragen snel beantwoord worden, foutjes direct opgepakt worden en er ook niet moeilijk gedaan wordt over ruilen dan lever je excellente service.

Tip 9. Betalen, geen probleem
Als bezoeker met een gevuld winkelmandje wil je (hopelijk) maar één ding: betalen en klaar is Kees. Je kiest niet voor niets voor gemak. Het proces van winkelwagen tot ‘bedankt voor uw bestelling’ mag niet langer duren dan twee minuten. Nog al te vaak moet er eerst geregistreerd worden, moeten er onnodig veel velden worden ingevuld en kan er slechts gekozen worden uit iDEAL. Goede marketing webshops hebben hun online kassa zo soepel als mogelijk is.

Tip 10. Sturen met Google Analytics
De meeste webwinkeleigenaren maken gebruik van Analytics, maar halen ze hier uit wat er in zit? Google Analytics is een prachtig programma om zuiver mee te sturen. Hoe doet mijn SEO het? Welke doelen doen het goed (en zijn deze überhaupt wel ingesteld)? Koppeling met AdWords: welke acties waren succesvol? Uit welke regio komen de meeste bezoekers? Een succesvolle webwinkeleigenaar gebruikt Analytics om succesvol te sturen.

tip 11. Overtuig je bezoeker
goede marketing webshop 2019

Hoe gemakkelijk het ook klinkt, de meeste webwinkels zijn net als fysieke outletstores. Producten, producten en een kassa. Maar inspelen op problemen, herkenning benoemen, bezoekers aanspreken en uitleg geven, gaten verkopen in plaats van boren zijn uitstekende wervingsinstrumenten om bezoekers te overtuigen. Een succesvolle webwinkel is meer dan alleen een verzameling van producten. Het is een webshop met websitetrekjes waar vooral aandacht is besteed aan wervende webteksten.

Tip 12. Ken je klant
Vroeger (toen er nog geen webwinkels bestonden) kende de winkelier zijn klant (bij naam). Hij wist wat de behoefte was, waarom de klant kocht, waar deze vandaan kwam en hij luisterde graag naar suggesties of vragen. Voor een succesvolle webwinkel is dit niet anders, je moet het alleen wel vragen. Klantinzicht als bron voor betere online resultaten.

Een kort online marktonderzoek onder je klanten (en nieuwsbrieflezers) is niet alleen een uitstekende actie om in contact te zijn met je klanten, maar ook de manier om inzicht te ontwikkelen in wat voor jouw klanten nu echt belangrijk is. En als klanten worden beloond met een leuke kortingscode dan werkt het nog omzetverhogend ook. Een succesvolle marketing webshop vraagt zijn klanten om input.

Tip 13. Werf organische bezoekers
Met het aanzetten van AdWords is het natuurlijk heel simpel om bezoekers te kopen. Maar vaak wordt er te weinig stilgestaan bij het werven van bezoekers via SEO. Goede trefwoorden, mooie landingspagina’s en wat optimalisatie kan heel veel kwalitatieve bezoekers opleveren. Een succesvolle webwinkel speelt met SEO.

Tip 14. Maak je webwinkel begrijpelijk
marketing webshop tips 2019

Een nieuwe bezoeker die voor het eerst bij jou in de webwinkel komt, moet zonder uitleg ('Lees hier hoe je kunt bestellen') intuïtief je webwinkel doorsurfen. Als navigatiemenu’s wisselen, als calls for action niet worden begrepen, als er onnodig veel handelingen nodig zijn om een product te selecteren of in je winkelmand te plaatsen, dan is de snapfactor laag. Een succesvolle webwinkel werkt intuïtief, ook voor nieuwe bezoekers.

Tip 15. Ook offline promoten
Hiermee bedoel ik niet dat het handig is om je webwinkel maar even uit te zetten (alhoewel er echt webwinkels zijn die op zondag gesloten zijn). Ik doel hier op de mogelijkheden van offline promotie van je webwinkel. Dit wordt vaak vergeten. En wat dacht je van offline nieuwsbrieven (in de vorm van een kaart, brief, promotie etc.) te sturen naar je klanten? Een succesvolle webwinkel promoot zijn winkel multimediaal.

En hoe succesvol is jullie webshop?

Scoort jullie webshop goed op deze 15 punten? of zie je wel verbeterpunten? En hoe ga je deze verbeterpunten doorvoeren? of kun je wel wat hulp gebruiken? Ik heb op dit vlak ruim 12 jaar ervaring in de rol van 'online groei begeleider'. 

Wil je vooral het conversie percentage verbeteren? Bekijk dan ons conversie optimalisatie traject.

Wil je meer bezoekers aantrekken? Bekijk dan ons SEO optimalisatie traject.

Over Online-Marketingmachine.nl

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik mkb-bedrijven met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligent kader help ik mkb-bedrijven online vooruit. 

Gerelateerde artikelen:

Ook online groeien door conversie optimalisatie?

Conversie Optimalisatie Traject

ook een hogere conversie??

online marketing

Optimalisatie Traject

Conversie
online marketing

Marketing lead

Website
online marketing

Optimalisatie Traject

SEO
online marketing

Online Marketing

Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

alle referenties

Online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   

Neem contact op
 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 
 

   
   
   

Meer weten?

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine