030 227 23 23

SEO 2019

seo anno 2019

Door: Marco Bouman & Alexander van Aken

Meer kwalitatieve bezoekers genereren voor je domein

Steeds meer bedrijven gaan het nut inzien van SEO (= Gewoon goed gevonden worden in de zoekmachines zonder betalen per klik). 

Deze variant is niet alleen goedkoper, maar vooral kwalitatiever. Bezoekers die via SEO (lees organisch verkeer) binnenkomen converteren vaak veel beter dan verkeer via andere verkeersbronnen.

Maar vaak blijkt het steeds lastiger om de posities van je trefwoorden te verbeteren. Zeker omdat de SEO-uitdagingen anno 2019 heel anders zijn dan voorheen. En wanneer je nog op de ‘oude’ manier SEO bedrijft, zul je merken dat dit niet meer werkt. 

Er is al heel veel bekend en geschreven over zoekmachineoptimalisatie en veel basisregels gelden nog steeds. Maar zoekmachines zijn ook behoorlijk verbeterd en verscherpt sinds de laatste jaren. Wanneer je meer kwalitatieve bezoekers voor jouw website / webshop wenst, is het noodzaak om over te gaan op SEO anno 2019.

inhoudsopgave

SEO-pijnpunten anno 2019

In dit artikel benoemen we drie actuele SEO-pijnpunten die momenteel – anno 2019 voor bijna ieder domein aan de orde zijn. Zeker weten dat de meeste van je concurrenten hier nog niet mee bezig zijn en dus nog niet de vruchten ervan plukken… 

Je website / webshop updaten naar SEO 2019 kan zomaar een sprong veroorzaken van 20% tot 30% organische groei!

Dit artikel is geschreven voor eigenaren van websites / webshops die meer willen halen uit internet / online marketing dan ze op dit moment doen. 

De basis

Natuurlijk moet de basis van je SEO staan. Dus je kent je trefwoorden en hebt hier goede contentpagina’s voor ontwikkeld. Je werkt met alle belangrijke SEO-tags (H1, H2, alt image-tag, metadescription, etc.), je hebt je website gekoppeld aan Google Search Console en je bent enigszins actief met het vergroten van je backlinkprofiel etc. 

Natuurlijk bevat de SEO-basis nog veel meer componenten, maar in het kader van dit artikel volstaat deze opsomming.

Onderstaand volgen drie SEO-verbeterpunten anno 2019 die nodig zijn om online groei vast te houden en te verbeteren.

► SEO 2019 punt 1 ‘tegengaan interne concurrentie’

Je kent het wel, je website scoort hoog op een bepaald trefwoord. Je staat zelfs twee keer in de top 10 van Google met hetzelfde trefwoord. Dit lijkt mooi, maar dat is het niet. Blijkbaar heeft Google moeite om jouw website goed te positioneren. Er is dan sprake van interne concurrentie.

SEO anno 2018 2019
Voorbeeld autobanden website
In bovenstaande afbeelding is zichtbaar wat voor effect het bestrijden van interne concurrentie heeft. In deze afbeelding is zichtbaar dat van de 5 landingspagina’s (5 kleuren) die allemaal in de top 20 van de Google zoekresultaten stonden (op trefwoord 'Dunlop all seasons banden') er uiteindelijk nu nog maar 2 overgebleven zijn.

Zodra de tweede landingspagina (kleur blauw) verdwijnt zal de overgebleven landingspagna (kleur rood) nog verder stijgen. Door het bestrijden van interne concurrentie zijn er twee pagina's overgebleven (rood + blauw). Je ziet dat de posities van de overgebleven pagina's hoger zijn dan alle losse posities bij elkaar. In deze periode is het organische verkeer op deze term voor dit domein al met 33,2% gestegen. 

Dit thema (interne concurrentie) is al sinds de Google Hummingbird update uit 2013 relevant. Zoekmachines zijn nu veel beter in staat om zoekopdrachten te begrijpen en het motief achter een zoekopdracht te interpreteren. Er wordt niet langer gekeken naar exacte trefwoorden, maar er wordt veel ruimer gekeken. Ook naar zoekwoord synoniemen etc. 

Wanneer er sprake is van interne concurrentie (komt heel vaak voor) dan is je SEO verzwakt, weet dat een sterke positie veel meer klikken oplevert dan 2 of meer minder sterke trefwoordposities. Je verliest bezoekers omdat jouw website concurreert met zichzelf. 

Vaak is het zo dat er meerdere pagina’s in je website min of meer gaan over hetzelfde trefwoord. De pagina’s met minder kwaliteit (net nieuw / of minder geoptimaliseerd) trekken de positie van je beste SEO-pagina (op dat trefwoord) dan naar beneden. 

Interne concurrentie tegengaan

Noodzakelijk om trefwoordenposities te herstellen en verbeteren is het tegengaan van interne concurrentie. Hier zijn meerdere mogelijkheden voor, afhankelijk van de specifieke situatie. Onze ervaring leert dat het 301-redirecten de meest effectieve oplossing is. Waarbij de minder goed scorende positionerende trefwoordenpagina’s worden geredirect naar de beste SEO-trefwoorden (cluster) pagina.

Van landingspagina naar clusterpagina

Daarnaast is het dus zo dat zoekmachines veel ‘slimmer’ geworden zijn. Ze zien verbanden, ze snappen achtergronden achter zoekwoorden. Je zou kunnen zeggen dat zoekmachines wat menselijker zijn worden. 

Wanneer je meer organische bezoekers wilt is het dus handig om hier rekening mee te houden. Het is niet meer nodig (sterker nog het werkt tegen) om heel veel bijna dezelfde landingspagina’s te hebben. Het beste werkt om te werken met clusterpagina’s. 

Een clusterpagina is een grote landingspagina waarvan de scope breder is dan een trefwoord. Deze pagina is dan niet geoptimaliseerd voor 1 trefwoord, maar voor een coherente trefwoordengroep (cluster).  Lees ook ons artikel over long tail trefwoorden!

SEO 2019 tip: 301 redirecten van minder kwalitatieve landingspagina’s en clusterpagina’s gaan opstellen.

► SEO 2019 punt 2 ‘reduceren lage kwaliteit pagina’s’ 

Jaren geleden was kwantiteit troef. Hoe meer pagina’s de website / webshop had des te hoger was de kans op meer organische bezoekers. Dit model heeft jarenlang gewerkt (vooral in het begin van het internet / SEO-tijdperk). 

Maar naarmate zoekmachines slimmer werden nam de noodzaak toe om kwaliteitpagina’s te bieden. Er vond een verschuiving plaatst van ‘veel en kwantitatief’ naar ‘minder maar kwalitatief’. 

Anno 2019 is het zelfs zo dat wanneer een website te veel pagina’s met een lage kwaliteit heeft dit ten koste gaat van de algemene vindbaarheid van je domein. Veel pagina’s met een lage kwaliteit geven een slecht signaal af naar zoekmachines, zij gaan jouw domein minder goed kwalificeren. Posities dalen, organisch verkeer neemt af.

Wat zijn dan kwalitatieve pagina’s?

Kwalitatieve pagina’s zijn pagina’s die echt waarde toevoegen voor je bezoeker. Vaak zijn dit pagina’s met mooie content (teksten, plaatjes, video’s, etc.) waarvan de inhoud van de pagina uniek is. Wanneer er veel overlap is met pagina’s van andere domeinen of wanneer er maar heel weinig content op een pagina staat is er dus weinig uniciteit en is de waarde van een dergelijke pagina laag. 

Wat we ook vaak zien vooral bij webshops is dat een webshop vaak veel te veel URL’s fabriceert. Iedere wijziging in een product (kleuren / maten) maakt een eigen URL en we zien vaak dat er scripts draaien in webshops die zelfs van iedere zoekopdracht een unieke URL maken. 

Het is niet ongekend dat een shop 50.000 + URL’s heeft. Dat hier weinig waarde in zit behoeft geen toelichting. Maar dat Google dit ook ziet en het complete domein daarom degradeert geeft de noodzaak aan om voor kwaliteit te gaan. 

SEO 2019 tip: verminder het aantal pagina’s met een lage kwaliteit in je domein!

► SEO 2019 punt 3 ‘Verhoog de kwaliteit van je content’ 

Dit punt sluit mooi aan bij het vorige punt in dit artikel. Zoekmachines blijven zoekmachines en het enige dat ze goed kunnen crawlen is content. Natuurlijk zien ze wanneer er plaatjes staan of video’s, maar lezen kunnen ze het (nog) niet. Tekstuele content daarentegen is heel goed crawlbaar voor zoekmachinerobots.

Veel eigenaren van websites / webshops hebben ervaring met linkbuilding. Vaak is linkbuilding tijdrovend en wanneer je het uitbesteed ook vaak duur. Het mooie van werken aan kwalitatieve content is dat dit bijna altijd resulteert in hogere trefwoordenposities.

Dus doe je al aan linkbuilding en wil je nog betere posities? Of doe je (nog) niet aan linkbuilding en wil je ook betere posities? Het antwoord ligt hem hier in de kwaliteit van je content.

Hoe verhoog je de kwaliteit van je content?

De pagina’s die je behoudt (dus die niet intern concurreren of die niet behoren tot pagina’s met een slechte kwaliteit) kunnen eenvoudig kwalitatiever gemaakt worden. Onderstaand een aantal mogelijkheden:

  • Pagina’s tekstueel langer maken (een goede clusterpagina mag best 1.000 woorden of meer bevatten)
  • Zorg ervoor dat je pagina’s uniek zijn vergeleken met andere pagina’s uit je domein en in vergelijking met andere pagina’s op het internet)
  • Maak pagina’s interessant voor je bezoekers: voeg plaatjes,  video’s, interne linkjes etc. toe
  • Zorg ervoor dat deze pagina’s goed leesbaar zijn: gebruik kopjes (liefst H2) en zorg dat belangrijke inhoud bovenaan staat
  • En ook goed voor conversie: zorg dat je pakkende teksten hebt!

SEO anno 2018-2019

De kwaliteit van een landingspagina met betrekking tot een keyword term kan gekwantificeerd worden in vergelijking met andere pagina’s die goed scoren voor deze term. Wij gebruiken diverse SEO tools  om in kaart te brengen welke termen concurrerende websites op hun landingspagina’s gebruiken zodat wij deze kunnen toepassen bij onze content optimalisatie en daarmee de contentscore omhoog te drijven.

SEO anno 2018-2019

Interessante en relevante keyword termen worden in kaart gebracht door de content te scannen van de top 20 rankende websites, voor in dit geval de term “autobanden”.

SEO anno 2019

Naast dat de basis voor elkaar is, is het dus vooral zaak om op te pakken:

  • Tegengaan van interne concurrentie;
  • Verminderen van pagina’s met een lage kwaliteit;
  • En de kwaliteit van de content verhogen.

Het goed oppakken van deze SEO-punten 2019 kan leiden tot behoorlijke sprongen in organische bezoekers. Deze drie thema’s hebben nauw verband met recente ontwikkelingen in zoekmachineland. Naast deze drie thema’s zijn er heel veel andere invloeden aanwezig die in meer of mindere mate invloed hebben op jouw specifieke domein. Kun je hierbij hulp gebruiken? kijk dan bij onze seo-optimalisatie aanpak.

Over Online-Marketingmachine.nl

seo 2019 tips

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik mkb-bedrijven met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligent kader help ik mkb-bedrijven online vooruit. 

Meer artikelen over SEO

Auteurs:
Marco Bouman
Alexander van Aken

online marketing
Optimalisatie Traject
Conversie
online marketing
Marketing lead
Website
online marketing
Optimalisatie Traject
SEO
online marketing
Online Marketing
Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 21 beoordelingen.