030 227 23 23

online vertrouwen uitstralen

online vertrouwenOnline vertrouwen uitralen is het belangrijkste conversie ingrediënt uit de totale mix van online klanten werven. Ook al ziet je webshop / site er goed verzorgt uit, zijn de teksten goed leesbaar en is de online propositie helemaal helder evenals het onderscheidende vermogen van je bedrijf…. als jouw webshop / site niet geloofwaardig over komt, dan blijft succesvolle conversie uit.  

Dit artikel gaat het vertrouwen dat je webshop / site uitstraalt!

-   Hoe geloofwaardig komt jouw webshop / site over?
-   Is de identiteit van de webshop / site-eigenaar helder?
-   Is jouw webshop / site congruent, klopt het geheel?
 
In dit artikel geven we je een aantal ideeën over hoe je ervoor kan zorgen dat je webshop / site (nog) meer vertrouwen uitstraalt.

1. geef openheid van zaken, wees transparant

Nieuwe bezoekers van een webshop / site willen vaak meer weten over wat voor vlees ze in de kuip hebben. Zodat ze naast rationele overwegingen ook een gevoel kunnen ontwikkelen of een bedrijf bij hen past. Dit  is vooral belangrijk bij zakelijke dienstverlening. 

Veel webshop / sites van mkb-organisaties zijn vrij ‘gesloten’. Op de contactpagina staat een kil formulier (vaak met wel 6 of meer velden) dat als enige mogelijkheid dient om in contact te komen met het betreffende bedrijf. Ook ontbreekt vaak persoonlijke informatie over de drijfveren van het bedrijf achter de webshop / site. 
 
Mogelijkheden om transparanter te worden:

  • Vermeld zo volledig mogelijk contact / bedrijfsgegevens: telefoonnummers, mailadressen, kvk-nummer, postadres, bezoekadres etc. op je webshop / site. En biedt verschillende manieren om in contact te komen.
  • Geef aan wat de drijfveren zijn achter het bedrijf. Dit hoeft helemaal niet prominent in beeld, als het maar beschikbaar is.
  • Geef informatie over de organisatie achter de webshop / site. Een overzicht van teamleden eventueel met foto, mailadressen, telefoonnummers etc.
  • Publiceer artikelen waar bezoekers op kunnen reageren, zorg voor interactie, geef mensen de mogelijkheid om een reactie achter te laten (gastenboek) of online een vraag te stellen. 

2. Wees actueel en foutloos

Je hebt als webshop / site vaak maar één kans om van een bezoeker een klant te maken. Een bezoeker die op een nieuwe webshop / site komt en daar ‘under construction’ leest, of een aankondiging leest van iets dat al heeft plaatsgevonden, of op een pagina komt waar een link niet werkt, zal al snel geneigd zijn om terug te gaan naar Google op zoek naar andere aanbieders.

 
3. Ga constructief aan de slag met alle 8 conversie ingrediënten

Zoals aangegeven is het achtste ingrediënt 'vertrouwen' het belangrijkste ingrediënt van alle voorgaande stappen uit deze marketingcursus. Dit komt omdat veel van de eerder besproken punten van invloed zijn op het vertrouwen dat jouw webshop / site uitstraalt. Hier volgen essentiële punten die van invloed zijn op het vertrouwen dat jouw webshop / site oproept.

  • Kies een gefocuste doelgroep zodat een bezoeker zich snel thuis voelt. (stap 1).
  • Maak het onderscheidende vermogen van je bedrijf zichtbaar op je webshop / site, zodat hij of zij direct jouw aanbod in perspectief kan plaatsen (stap 2).
  • Spreek je doelgroep direct aan, het liefst al op de homepage (stap 3).
  • Publiceer reacties, klantervaringen in cases of testimonials op je webshop / site (nog mooier is het als er ook een paar kritische reacties bij staan).  
  • Zorg ervoor dat het in een oogopslag helder is wat je concreet op je webshop (site) te bieden hebt (stap 4).
  • Probeer niet alleen je aanbod te omschrijven, maar besteed aandacht aan het resultaat van je aanbod en zorg ervoor dat je webshop / site leesbaar is (stap 5).  
  • Besteed aandacht aan het design van je webshop / site: zorg ervoor dat de vormgeving consequent is doorgevoerd (stap 6).
  • Zorg ervoor dat bezoekers snel en eenvoudig kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Besteed dus aandacht aan de usability van je website: sitemap, online zoeken, heldere navigatie etc. (stap 7).
  • Geef! Geef iets van waarde weg om je bezoeker op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met jouw bedrijf (stap 8).

 
In hoeverre straalt jouw webshop / site vertrouwen uit?


Samenvattend

Vertrouwen is het belangrijkste ingrediënt in websiteconversie. Investeren in vertrouwen op je webshop / site is investeren in je bedrijf. Het vertrouwen van jouw webshop / site bestaat uit heel veel deelfactoren, die uiteindelijk samen leiden tot succesvol online klanten werven. Als het ingrediënt 'vertrouwen' eenmaal in je webshop / site zit, dan melden nieuwe klanten zich automatisch aan. 

Online vertrouwen als element in conversie

Online vertrouwen is noodzakelijk om van online bezoekers klanten te maken. In de totale mix van conversie (van bezoekers klanten maken) is online vertrouwen een belangrijk onderdeel. Samen met alle andere conversie ingrediënten bepalen zij de conversiekracht van jouw webshop / website! 

GERELATEERDE ARTIKELEN:

OOK ONLINE GROEIEN DOOR CONVERSIE OPTIMALISATIE ?

conversie optimalisatie traject

CONVERSIE OPTIMALISATIE TRAJECT

online marketing

Ticket naar

Online Groei
online marketing

Conversie Optimalisatie

Traject
online marketing

Professionele Marketing

Website
online marketing

Professionele Marketing

Webshop
Netdata
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Technica-Nova
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Tersa
  • Internationale
  • Marketing
  • Website
Honeyburst Wine Company
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
PerTazza
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Megamoviestore
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Repeatershop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
AGV Europe
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Fotobox
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Dockequipment
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Eaglehealthshop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Technisch Bureau Duspra
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Helliot
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Kindertypecursus
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Tubeclamps
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop

ONLINE MARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

  030 227 23 23 

Regio Groningen - Zwolle - Breda - Eindhoven - Arnhem

Copyright © 2017 - Online Marketingmachine