030 227 23 23

Klantinzicht als bron voor meer klanten!

klant inzicht

Door: Marco Bouman

Iedere organisatie is voorturend op zoek naar mogelijkheden om te groeien,  in welke zin dan ook (klantinzicht, omzet, plezier etc.). Maar heel veel organisaties groeien niet of behalen tegenvallende resultaten, terwijl er toch heel hard wordt gewerkt.

Er wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in een nieuwe webshop / website of in het opleidingsniveau van de medewerkers. Maar deze investeringen zorgen niet altijd voor het behalen van de gewenste resultaten.

Vaak wordt in de dagelijkse gang van zaken voorbij gegaan aan de belangrijkste factor bij het realiseren van groei: uw klant. Wat wil hij echt? Wat drijft hem, waarom is hij klant? Hoe tevreden is hij over uw product of dienst?

De antwoorden op deze vragen vormen de voedingsbodem voor een succesvolle groei van jouw bedrijf. Dit artikel gaat over hoe je via klantinzicht extra resultaten kunt behalen en hoe je effectief en kostenefficiënt klantinzicht kunt verwerven.

redenen om niet met klantinzicht bezig te zijn?

klantinzicht meer klanten

Waarom laten vele organisaties het na om extra groei te boeken door simpelweg goed te luisteren naar hun eigen klanten? Een paar redenen:

1. We kennen onze klanten door en door! Dit hoor je vaak, herkenbaar? Maar wat vergeten wordt, is dat hier vaak sprake is van een vorm van bedrijfsblindheid. Er blijkt vaak een groot verschil te zijn tussen wat de klant echt wenst (de feiten) en hoe de mensen in de organisatie denken hun klant te kennen (onbewust gecreëerde overtuigingen door de loop van de jaren heen).

2. Klantinzicht / marktonderzoek is leuk, maar levert niets op. Dit klopt als het gaat om een niet goed opgezet onderzoek, dat tussen de bedrijven door is uitgevoerd. Een goed onderzoek heeft aandacht en betrokkenheid van de medewerkers nodig.

3. Goed opgezet marktonderzoek is duur. Dat een investering nodig is om waardevol inzicht boven tafel te krijgen, is een feit. Maar er zijn tal van slimme manieren waardoor het verkrijgen van klantinzicht ook betaalbaar kan zijn. Meer hierover verder in dit artikel.

hoe kun je via klantinzicht betere resultaten behalen?

klantinzicht loyale klanten

Diepgaand en goed verkregen klantinzicht kan jouw organisatie helpen op een aantal verschillende fronten:

1. Aanscherpen van uw aanbod. Of het nu gaat om B2C of B2B klanten, scherp inzicht in hun behoeften, wensen, gewoontes, tevredenheid etc. biedt je ongekende mogelijkheden om uw aanbod te verscherpen. Als het meer dan 2 jaar geleden is dat jouw klanten bij een marktonderzoek zijn betrokken, kan een nieuw marktonderzoek je waardevolle informatie verschaffen.

2. Vasthouden van klanten. Anno 2019 heeft de klant het nog meer voor het zeggen dan ooit. Doordat vele markten in een rap tempo transparanter worden, wordt het voor jouw klant steeds makkelijker om een betrouwbare partij te vinden. Het betrekken van je klanten bij een onderzoek heeft op zich al een loyaliteitsverhogende werking. Bovenal bieden de uitkomsten houvast voor het opzetten of optimaliseren van loyaliteitsprogramma’s.

3. Effectiever maken van uw marketingboodschap. Jouw klanten kunnen, mits je erom vraagt, heel goed aangeven hoe ze bij je terecht zijn gekomen, wat ze van jouw marketingmaterialen (webshop / website, brochure etc.) vinden of hoe de marketingboodschap is overgekomen.

4. Optimaliseren van uw strategie. Zeker als jij vaker marktonderzoek uit laat voeren onder je klanten, worden ontwikkelingen zichtbaar. Welke trends verklaren het gedrag van jouw klanten? Het kennen van deze trends biedt prachtige handvatten om jouw strategie eens goed onder de loep te nemen. 

5 tips om effectief klantinzicht te verwerven

klantinzicht

Tip 1: Start een online marktonderzoek
Natuurlijk zijn er ook andere media om marktonderzoek uit te voeren, maar online marktonderzoek is een zeer betaalbaar medium met een minimum aan inspanningen voor jou als organisatie.

Tip 2: Hanteer resultaatgericht marktonderzoek
Resultaatgericht marktonderzoek vraagt naar wat jouw klant wil en wat jouw product of dienst voor hem doet. Deze vraagstelling zoekt naar onderliggende drijfveren en zorgt voor extra kwaliteit in de resultaten.

Tip 3: Maak je vragenlijst effectief 
Heel handig voordat je met het marktonderzoek start, is om de vragenlijst te testen binnen jouw klantengroep. Is de vragenlijst duidelijk? Loopt hij goed door? Zo voorkom jij een boel ergernis en bouw je aan kwaliteit.

Tip 4: Werk met voorgecategoriseerde vragen
Maak het jouw klanten zo makkelijk mogelijk om deel te nemen aan het onderzoek. Open vragen is prima, maar beperk het aantal. Zo kost deelnemen aan jouw onderzoek slechts ‘enkele minuten’ en zo bespaar je veel tijd in de verwerking van de gegevens.

Tip 5: Stimuleer deelname 
Over het algemeen zijn klanten best bereid om aan een onderzoek deel te nemen. Zeker als je een kleine beloning hier tegenover stelt. Bijvoorbeeld waardevolle content of een leuk presentje.

wat beweegt jullie kanten?

Hebben jullie wel eens een marktonderzoek onder jullie klanten gehouden? Kennen jullie de belangrijkste drijfveren en intenties van jullie klanten? Heb je het idee dat dit een belangrijk groeipunt is van je bedrijf? 

Ja, ik wil hierover meer weten!

Over Online-Marketingmachine.nl

klantinzicht en marktonderzoek tips

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik mkb-bedrijven met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligent kader help ik mkb-bedrijven online vooruit. 

GERELATEERDE ARTIKELEN:
online marketing
Optimalisatie Traject
Conversie
online marketing
Online Groei
Consult
online marketing
Optimalisatie Traject
SEO
online marketing
Online Marketing
Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.