030 227 23 23

landingspagina: conversiegericht & kwalitatief!

seo landingspagina optimaliseren

Door: Marco Bouman

Goed gevonden worden via de juiste landingspagina, daar draait het om. Of toch niet? 

Veel webshops (sites) worden redelijk goed gevonden, maar komt het juiste publiek wel bij je binnen? Of brengen ze vooral het bouncepercentage omhoog? Wat je kan doen met SEO-landingspagina

De inhoud van dit artikel

Wat is een landingspagina?

Ik wil even bij het begin beginnen... Een landingspagina (ook wel 'SEO-pagina' of 'landingspage' genoemd) is een pagina op jouw website die specifiek is ingericht voor bezoekers die binnenkomen (landen) op deze pagina (bijvoorbeeld organisch verkeer / AdWords verkeer). De bezoeker kan landen op je landingspagina via een zoekopdracht of bijvoorbeeld een online of offline campagne die hem naar deze specfieke pagina stuurt.

Trek DE JUISTE BEZOEKER aan!

Natuurlijk is het erg belangrijk om goed gevonden te worden online, maar nog belangrijker is dat je gevonden wordt door de juiste (kwalitatieve) bezoekers. Bezoekers die precies op zoek zijn naar wat jouw webshop / website heeft te bieden.

Hiervoor kun je een goede landingspagina maken die specifiek gericht is op één of meerdere passende zoekwoorden. Meerdere landingspagina's voor meerdere trefwoordenclusters is nog beter!

WAAR HET BIJ EEN CONVERSIEGERICHTE LANDINGSPAGINA OM DRAAIT!

Een bezoeker komt op je landingspagina, hij snapt direct waar hij is, hij begrijpt wat er 'te koop' is, en wat het verschil is met andere aanbieders, hij wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt: 'dit wil ik ook'. Hij volgt het simpel conversiespoor via de landingspagina en klikt op de call2action button en neemt actie! De klanten werfmethode anno 2019!

Graag neem ik je mee in de receptuur van een effectieve en conversiegerichte landingspagina maken en het optimaliseren van je landingspagina's. 

conversiegerichte landingspagina maken

wat is een landingspagina optimaliseren

De juiste bezoeker naar jouw webshop (site) trekken vind ik een mooie definitie van een
conversiegerichte landingspagina. Dus niet blind gaan voor de meeste bezoekers, maar gaan voor het eindresultaat: zoveel mogelijk bestellingen of aanvragen per periode!
 
Ben jij al bezig met SEO of wil je je hierin gaan verdiepen? Dan bied ik je in dit artikel een aantal handige handvatten, die je kunnen helpen om meer van die juiste bezoekers aan te trekken voor jouw webwinkel of website.
In twee stappen naar een conversiegerichte Landingspagina

In dit artikel maak ik een tweedeling in het proces van het aantrekken van de juiste bezoekers via SEO.

  1. Het definiëren van de juiste trefwoorden;
  2. Het opstellen van conversiegerichte landingspagina’s.  
Stap 1: Het definiëren van de juiste trefwoorden 
landingspagina's maken 2019
Jarenlang heb ik met mijn website op nummer 1 gestaan op ‘meer klanten’. Ik was hier bijzonder trots op en liet het aan iedereen zien. Totdat ik erachter kwam dat ‘meer klanten’ een zoekvolume had van 70 per maand. Kortom: bijna niemand zoekt op 'meer klanten', dus was deze pagina ook minder zinvol als gedacht. Daarom maar gegaan voor 'klanten werven' (met aanzienlijk meer volume).
 
De klik met je shop / site
Zo zijn er ook heel veel shops en sites die bijzonder veel bezoekers via Google binnen krijgen en tegelijkertijd een hele hoge bouncerate hebben. Kortom, ze worden goed gevonden. Nee, niet op het juiste trefwoord. Hoe dichter het trefwoord ligt bij wat jij aanbiedt online, hoe beter het ‘conversie fundament’ onder je webshop / website is.
 
Concurrentie
Daarnaast zijn er ook partijen die proberen in de top 10 (of top 3) te komen, maar het lukt ze nooit. Want het trefwoord waarop ze gevonden willen worden, is vaak een massawoord (met de aanwezigheid van een: Wikipedia, Wehkamp of een andere power site / shop). Een trefwoord met erg veel zoekvolume, waarbij de top 10 wordt overheersd door grote partijen met een fors marketingbudget. 
 
Hoe vind ik de optimale trefwoorden voor mijn landingspagina?
Dit is de strategische vraag waar het altijd om draait. Het gaat om een klik met je online propositie, met een zo hoog mogelijk zoekvolume en een zo laag mogelijke concurrentie. In dit spanningsveld liggen de trefwoorden die voor jouw shop / site er toe doen en vergeet de long tail niet!
 
Ga als volgt te werk:
  1. Maak een lijst van trefwoorden die echt passen bij jouw online propositie (hoe langer hoe beter).
  2. Ga met behulp van het zoekwoordenhulpprogramma van Google AdWords kijken hoeveel volume er op deze woorden zit. Check van de woorden die je overhoudt (fit = ok en volume = ok) in Google wat je aantreft in de top 10. Kijk dan bijvoorbeeld naar:
  • Hoe zien de Pagetitles en descriptions van mijn pagina eruit?
  • Hoeveel page authority hebben deze vermeldingen van mijn pagina?
  • Hoe vaak wordt het trefwoord in de tekst gebruikt op deze pagina?
Die trefwoorden die ook stap 3 overwinnen (kortom er is concurrentie, maar ook nog wel plek voor meer) ga je optimaliseren voor jouw shop / site. Deze stappen samen vormen een trefwoordenanalyse voor een goede landingspagina. 
 
Maak een trefwoordencluster voor je landingspagina's
Daar waar SEO vroeger vooral draaide om solo trefwoorden, draait het bij Google en andere zoekmachines steeds meer om groepen van trefwoorden. Google wil steeds slimmer worden en snapt wat synoniemen zijn en dat het dus om een soort product gaat. Dit geldt ook voor meervoud en enkelvoud en ook voor woorden die verkeerd geschreven zijn.
 
Een trefwoordencluster is dus veel breder dan de opzet van een trefwoord en kan indien de pagina hierin goed voorziet veel meer bezoekers trekken dan de oorspronkelijke solo SEO-landingspagina!
 
Stap 2: Het implementeren van de juiste SEO-trefwoorden
Als je bovenstaande stappen betreffende de landingspagina helemaal hebt doorlopen, ontstaat er een lijstje met trefwoorden waar jouw shop / site het beste op gevonden kan worden. Nu zijn er twee dingen die je kunt doen: 
  1. Bestaande landingspagina’s optimaliseren; 
  2. SEO landingspagina’s opstellen.
Bestaande pagina’s optimaliseren
landingspagina maken 2019
Dit betekent kort door de bocht dat je een bestaande website instappagina zodanig gaat aanpassen dat deze voldoet aan de meest belangrijke SEO-normen (Google richtlijnen). Heel belangrijk hierbij is dat je de belangrijkste SEO-variabelen (zelf) kunt instellen voor je shop / site.
 
De belangrijkste SEO-variabelen
Lees hieronder wat de belangrijkste SEO-variabelen zijn die je per landingspagina wilt instellen:
  • Google Title = dit is de titel in Google, zoals deze in het zoekresultaat verschijnt. Een goede title is kort en bevat het trefwoord eventueel aangevuld met een bijvoeglijk naamwoord.
  • Google Description = de omschrijving, zoals deze in het zoekresultaat verschijnt onder de title. Een goede description bevat het trefwoord en maakt lekker, zet aan tot actie.
  • URL: het adres naar jouw geoptimaliseerde landingspagina. Een goede url is zo kort mogelijk en bevat het trefwoord.  
  • H1-tag: het belangrijkste kopje van jouw instappagina.
  • Trefwoordenindex: de hoeveelheid trefwoorden gedeeld door het totaal aantal woorden van de landingspagina.
  • Interne link: Link naar een andere interne pagina met daarin verwerkt het trefwoord.

SEO landingspagina opstellen

Ik ben van mening als je iets doet, doe het dan goed. Als je toch al tijd en energie wilt steken om goed gevonden te worden, maak dan ook SEO-landingspagina’s aan voor de belangrijkste trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hieronder een overzicht van punten waaraan jouw SEO-teksten bij voorkeur aan moet voldoen:
 
1. Spreek je bezoeker aan
Ook al is het maar in één zin, maar laat je bezoeker op de landingspagina weten dat je er voor hem bent. Eventueel kun je de dilemma’s waar jouw bezoekers mee zitten kort even aanstippen (zorgen voor herkenning).
 
2. Kom direct met jouw aanbod
Zeker voor webshops is het belangrijk om direct op de landingspagina te laten zien wat je in huis hebt. Gaat het over koffie, laat dan koffie zien. Maak het voor dienstverleners zo concreet mogelijk. Mensen die via Google zoeken, zijn op zoek naar concrete informatie: prijs, aanbod, levertijd, USP’s etc. 
 
3. Vertel wie je bent
Als het goed is en je website is al conversiegericht, dan vertel je (in de Header) of op een andere prominente plek wie je bent en waar je voor staat. Een goede SEO-landingspagina doet dit ook (in het kort): in bullits de belangrijkste punten van jouw shop / site weergeven. 
 
4. Call 2 action
landingspagina optimaliseren
Een conversiegerichte SEO landingspagina leidt naar de bestelpagina of biedt direct de mogelijkheid om te bestellen. Een call to action mag best een aantal keren terugkomen op de landingspagina. Maar leidt de bezoeker naar de bestemming die het beste past bij waar jouw bezoeker via het trefwoord naar op zoek is.
 
5. Gebruik het trefwoord
Een algemene vuistregel is om het SEO trefwoord circa 2% - 3% uit te laten maken van alle woorden die je op deze pagina gebruikt. Kortom: herhaal het trefwoord een aantal keren, overdrijf hierbij echter niet. De teksten moeten natuurlijk blijven en niet verliezen aan overtuigingskracht. 
 
6. Overtuig
Bezoekers die via jouw achterdeurtje (SEO-pagina) binnenkomen, zijn al heel ver. Ze zoeken online, ze kiezen in de resultaten en ze komen bij jou. Nu de belangrijkste taak om deze pagina’s zo overtuigend mogelijk te maken dat ze blijven, dat ze verder lezen en overgaan tot actie. Lees ook ons artikel in dit verband over conversie optimalisatie!
 
Ook nog even heel belangrijk
Er zijn nog veel meer ingrediënten die van jouw SEO pagina een conversiegerichte SEO pagina maken. Hieronder een kort overzicht met aanvullingen:
  • Een goede uitstraling.
  • Een mooi logo.
  • De header van je website vertelt een verhaal (titel, slogan, USP’s etc.).
  • Een goede SEO-pagina telt minimaal 100 woorden. 

Resumerend: 
Ben jij op zoek naar meer kwalitatieve bezoekers, investeer dan in conversiegerichte SEO landingspagina’s. Zorg allereerst voor de juiste trefwoorden en implementeer deze vervolgens zo, dat ze gaan leiden tot harde conversie.
 

Hoe zit het met jullie landingspagina's?

SEO en conversie optimalisatie zijn speerpunten van mijn online marketingbureau. Met veel plezier helpen wij mkb-klanten met beter gevonden te worden met een hogere conversie. Wil je meer weten over de mogelijkheden en mijn aanpak, bekijk dan mijn SEO-Optimalisatie Traject of Neem dan contact met mij op

Over Online-Marketingmachine.nl

seo landingspagina maken

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik onze klanten met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligente inzet help ik mkb-bedrijven online vooruit. 

gerelateerde artikelen
Wil je ook betere trefwoordposities en meer bezoekers?

ja, help mij met sEO Optimalisatie

Optimalisatie Traject
Conversie
Optimalisatie Traject
SEO
Model
Online Groeien
Contact met
Marco

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 

 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.