030 227 23 23

Kwalitatief bezoek door conversiegerichte seo-landingspagina's

seo landingspagina
landingspagina maken

Goed gevonden worden via de juiste landingspagina, daar draait het om. Of toch niet? 

Veel webshops (sites) worden redelijk goed gevonden, maar komt het juiste publiek wel bij je binnen? Of brengen ze vooral het bouncepercentage omhoog? Wat je kan doen met SEO-landings pagina's! 

Door: Marco Bouman

Wat is een landingspagina

Om even mee te beginnen... Een landingspagina (ook wel 'SEO-pagina' of 'landingspage' genoemd) is een pagina op je website die specifiek ingericht is voor bezoekers die binnenkomen (landen) op die pagina (bijv. organisch verkeer / AdWords verkeer). De bezoeker kan landen op je pagina via een zoekopdracht of bijvoorbeeld een online of offline campagne die hem naar die specfieke pagina stuurt

trek DE JUISTE BEZOEKER aan!

Natuurlijk is het erg belangrijk om goed gevonden te worden online, maar nog belangrijker is dat je gevonden wordt door de juiste (kwalitatieve) bezoekers. Bezoekers die precies op zoek zijn naar wat jouw shop / site heeft te bieden. Hiervoor kun je een landingspagina maken die specifiek gericht is op één of meerdere zoekwoorden. Meerdere landings pagina's voor meerdere trefwoordenclusters is nog beter!

WAAR HET BIJ EEN CONVERSIEGERICHTE LANDINGSPAGINA OM DRAAIT!

Een bezoeker komt op je pagina, hij snapt direct waar hij is, hij begrijpt wat er 'te koop' is, en wat het verschil is met andere aanbieders, hij wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt: 'dit wil ik ook'. Hij volgt het simpel conversiespoor via de landingspagina en klikt op de call2action button en neemt actie! De klanten werf methode anno 2018!
 

conversiegerichte seo-spagina

wat is een landingspagina?

De juiste bezoeker naar jouw webshop (site) trekken, vind ik een mooie definitie van een
conversiegerichte SEO-pagina. Dus niet blind gaan voor de meeste bezoekers, maar gaan voor het eindresultaat: zoveel mogelijk bestellingen of aanvragen per periode!
 
Ben jij al bezig met SEO of wil je je hierin gaan verdiepen? Dan bied ik je in dit artikel een aantal handige handvatten, die je kunnen helpen om meer van die juiste bezoekers aan te trekken voor jouw webwinkel of site.

In twee stappen naar een conversiegerichte Landingspage

In dit artikel maak ik een tweedeling in het proces van het aantrekken van de juiste bezoekers via SEO.

  1. Het definiëren van de juiste trefwoorden;
  2. Het opstellen van conversiegerichte SEO-pagina’s.  

Stap 1: Het definiëren van de juiste trefwoorden 

landings pagina maken
Jarenlang heb ik op nummer 1 gestaan op ‘meer klanten’. Ik was hier bijzonder trots op en liet het aan iedereen zien. Totdat ik erachter kwam dat ‘meer klanten’ een zoekvolume had van 70 per maand. Kortom: bijna niemand zoekt op 'meer klanten', dus was deze pagina ook minder zinvol als gedacht. Daarom maar gegaan voor 'klanten werven' (met aanzienlijk meer volume).
 
De klik met je shop / site
Zo zijn er ook heel veel shops en sites die bijzonder veel bezoekers via Google binnen krijgen en tegelijkertijd een heel hoog bouncepercentage hebben. Kortom, ze worden goed gevonden. Nee, niet op het juiste trefwoord. Hoe dichter het trefwoord ligt bij wat jij aanbiedt online, hoe beter het ‘conversie fundament’ onder je webshop / site is.
 
Concurrentie
Daarnaast zijn er ook partijen die proberen in de top 10 (of top 3) te komen, maar het lukt ze nooit. Want het trefwoord waarop ze gevonden willen worden, is vaak een massawoord (met de aanwezigheid van een: Wikipedia, Wehkamp, of andere een power site / shop). Een trefwoord met erg veel zoekvolume, waarbij de top 10 wordt overheersd door grote partijen met een fors marketingbudget. 
 
Hoe vind ik de optimale trefwoorden voor mijn landingspage?
Dit is de strategische vraag waar het altijd om draait. Het gaat om een klik met je online propositie, met een zo hoog mogelijk zoekvolume en een zo laag mogelijke concurrentie. In dit spanningsveld liggen de trefwoorden, die voor jouw shop / site er toe doen. 
 
Ga als volgt te werk:
  1. Maak een lijst van trefwoorden die echt passen bij jouw online propositie (hoe langer hoe beter).
  2. Ga met behulp van het zoekwoorden hulpprogramma van Google AdWords kijken hoeveel volume er op deze woorden zit. Check van de woorden die je overhoudt (fit = ok en volume = ok) in Google wat je aantreft in de top 10. Kijk dan bijvoorbeeld naar:
  • Hoe zien de Page titles en descriptions van mijn pagina eruit?
  • Hoeveel page authority hebben deze vermeldingen van mijn spagina?
  • Hoe vaak wordt het trefwoord in de tekst gebruikt op deze pagina?
Die trefwoorden die ook stap 3 overwinnen (kortom er is concurrentie, maar ook nog wel plek voor meer) ga je optimaliseren voor jouw shop / site. Deze stappen samen vormen een trefwoordenanalyse voor een optimale landingspage. 
 
Maak een trefwoordencluster voor je landingspages
Daar waar SEO vroeger vooral draaide om trefwoorden solo, draait het bij Google en andere zoekmachines steeds meer om groepen van trefwoorden. Google wil steeds slimmer worden en snapt wat synoniemen zijn en dat het dus om een soort product gaat. Dit geldt ook voor meervoud en enkelvoud en dit geldt ook woorden die verkeerd geschreven zijn.
 
Een trefwoordcluster is dus veel breder dan de opzet van een trefwoord en kan indien de pagina hierin goed voorziet veel meer bezoekers trekken dan de oorspronkelijke solo SEO-page!
 

Stap 2: Het implementeren van de juiste SEO-trefwoorden

Als je bovenstaande stappen betreffende de landingspagina helemaal hebt doorlopen, ontstaat er een lijstje met trefwoorden waar jouw shop / site het beste op gevonden kan worden. Nu zijn er twee dingen die je kunt doen. 
  1. Bestaande landingspagina’s optimaliseren; 
  2. SEO-pagina’s opstellen.
Bestaande pagina’s optimaliseren
landingspagina's
Dit betekent kort door de bocht dat je een bestaande website instappagina gaat aanpassen, zodanig dat deze voldoet aan de meest belangrijke SEO-normen (Google richtlijnen). Heel belangrijk hierbij is dat je de belangrijkste SEO-variabelen (zelf) kunt instellen voor je shop / site.
 
De belangrijkste SEO-variabelen
Lees hier wat de belangrijkste SEO-variabelen zijn, die je per landingspagina wilt instellen:
  • Google Title = dit is de titel in Google, zoals deze in het zoekresultaat verschijnt. Een goede title is kort en bevat het trefwoord eventueel aangevuld met een bijvoeglijk naamwoord.
  • Google Description = de omschrijving, zoals deze in het zoekresultaat verschijnt onder de title. Een goede description bevat het trefwoord en maakt lekker, zet aan tot actie.
  • URL: het adres naar jouw geoptimaliseerde landingspagina. Een goede url is zo kort mogelijk en bevat het trefwoord: www.jouwshop.nl/trefwoord.
  • H1 tag: het belangrijkste kopje van jouw instapspagina.
  • Trefwoordenindex: de hoeveelheid trefwoorden gedeeld door het totaal aantal woorden van de landingspage.
  • Link naar een andere interne pagina met daarin verwerkt het trefwoord.

SEO-landingspagina opstellen

Ik ben van mening als je iets doet, doe het dan goed. Als je toch al tijd en energie wilt steken om goed gevonden te worden, maak dan ook SEO-landingspagina’s aan voor de belangrijkste trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hieronder een overzicht van punten waaraan jouw SEO-landingspagina (bestaand of nieuw) bij voorkeur aan moet voldoen:
 
1. Spreek je bezoeker aan
Ook al is het maar in 1 zin, maar laat je bezoeker op de landingspagina weten dat je er voor hem bent. Eventueel kun je de dilemma’s waar jouw bezoekers mee zitten kort even aanstippen (zorgen voor herkenning).
 
2. Kom direct met jouw aanbod
Zeker voor webshops is het belangrijk om direct op de landingspagina te laten zien wat je in huis hebt. Gaat het over koffie, laat dan koffie zien. Voor dienstverleners,maak het zo concreet mogelijk. Mensen die via Google zoeken, zijn op zoek naar concrete informatie: prijs, aanbod, levertijd, USP’s etc. 
 
3. Vertel wie je bent
Als het goed is en je site is al conversiegericht, dan vertel je (in de Header) of op een andere prominente plek wie je bent en waar je voor staat. Een goede SEO-landingspagina doet dit ook, in het kort, in bullits de belangrijkste punten van jouw shop / site weergeven. 
 
4. Call 2 action
seo landings pagina's
Een conversiegerichte SEO-pagina leidt naar de bestelpagina of biedt direct de mogelijkheid om te bestellen. Dit mag best een aantal keren terugkomen op de landingspagina. Maar leidt de bezoeker naar de bestemming die het beste past bij waar jouw bezoeker via het trefwoord naar op zoek is.
 
5. Gebruik het trefwoord
Een algemene vuistregel is om het SEO-trefwoord circa 2% - 3% uit te laten maken van alle woorden die je op deze pagina gebruikt. Kortom: herhaal het trefwoord een aantal keren, overdrijf hierbij echter niet. De teksten moeten natuurlijk blijven en niet verliezen aan overtuigingskracht. 
 
6. Overtuig
Bezoekers die via jouw achterdeurtje (SEO-pagina) binnenkomen, zijn al heel ver. Ze zoeken online, ze kiezen in de resultaten en ze komen bij jou. Nu de belangrijkste taak om deze pagina’s zo overtuigend mogelijk te maken dat ze blijven, dat ze verder lezen en overgaan tot actie. Lees ook ons artikel in dit verband over conversie optimalisatie!
 
Ook nog even heel belangrijk
Er zijn nog veel meer ingrediënten, die van jouw SEO-pagina een conversiegerichte SEO-pagina maken. Hier een kort overzicht met aanvullingen:
  • Een goede uitstraling.
  • Een mooi logo.
  • De header van je site vertelt een verhaal (titel, slogan, USP’s etc.).
  • Een goede SEO-pagina telt minimaal 100 woorden. 

Resumerend: 
Ben jij op zoek naar meer kwalitatieve bezoekers, investeer dan in conversiegerichte SEO-landingspagina’s. Zorg allereerst voor de juiste trefwoorden en implementeer deze vervolgens zo, dat ze gaan leiden tot harde conversie.

Ook aan de slag?

SEO en conversie optimalisatie zijn speerpunten van ons online marketingbureau. Met veel plezier helpen wij mkb-klanten met beter gevonden te worden met een hogere conversie. Wil je meer weten over de mogelijkheden en onze aanpak, bekijk dan ons SEO Optimalisatie Traject of Neem dan contact met ons op

seo optimalisatie traject

Over Online-Marketingmachine.nl

De Online-Marketingmachine is in 2009 opgericht door Marco Bouman. De Online-Marketingmachine is een klein online marketingbureau dat zich heeft toegelegd op het helpen realiseren van online groei voor mkb-bedrijven. Met passie helpen wij bedrijven online vooruit!

Gerelateerde artikelen:

Wil je ook betere trefwoordposities en meer bezoekers?

SEO Optimalisatie Traject

WIL JE OOK MEER LEADS, KLANTEN OF ORDERS VIA INTERNET GENEREREN?

Laat ons je hiermee helpen! Vul vrijblijvend onderstaande gegevens in, dan nemen we snel contact met je op!

online marketing

Converseo

Quickscan
online marketing

Optimalisatie Trjact

Conversie
online marketing

Optimalisatie Traject

SEO
online marketing

Online Marketing

Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

alle referenties

Online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   

Neem contact op
 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 
 

   
   
   

Meer weten?

Copyright © 2018 - Online Marketingmachine