030 227 23 23

5 tips voor overtuigend marketingmateriaal

overtuigend marketingmateriaal

Door: Marco Bouman

Je hebt de juiste diensten en producten voor je klanten. Maar als je vertelt wat je precies aanbiedt dan is je verhaal vaak te lang of niet helemaal duidelijk.  

Of je hebt het gevoel te overdreven of te commercieel over te komen als je aangeeft waarom jouw bedrijf beter is dan anderen? 

Overtuigend marketingmateriaal: klassieke valkuilen

Veel ondernemers worstelen met het opstellen van overtuigend marketingmateriaal. We trappen vaak in klassieke valkuilen. Zo zijn we bijvoorbeeld vaak te veel geneigd om vanuit onszelf te communiceren dan vanuit de klant (onze visie, onze organisatie, wij bieden….) en gaan we te snel voorbij aan de behoefte / het probleem dat onze klant heeft. 

OverTuigend marketingmateriaal: focus op resultaat

Een andere klassieke valkuil is dat we in onze communicatie te veel de nadruk leggen op het beschrijven van onze producten of diensten in plaats van het resultaat ervan. Of we zijn geneigd om zoveel mogelijk te willen vertellen, dan zit er altijd wel wat passends bij….
 
Overtuigend marketingmateriaal wordt graag gelezen en zet aan tot actie. Maar hoe kun je nu op een eenvoudige manier overtuigend marketing materiaal opstellen? Daarover gaat dit artikel. Ontdek de 5 belangrijkste elementen van overtuigend marketingmateriaal.

tip 1 marketingmateriaal: verkoop gaten geen boren!

In veel marketingmateriaal wordt in detail aandacht besteed aan de beschrijving van het aanbod

marketing materiaal website

(boren). Terwijl jullie klanten pas echt geïnteresseerd worden als zij concreet krijgen wat het ze oplevert (gaten). Dit geldt in extra mate voor zakelijke dienstverleners waarbij hun aanbod niet tastbaar is en extra overtuiging nodig heeft.
 
Natuurlijk is het goed om je potentiële klant te informeren over wat hij kan verwachten. Maar vaak wordt er zoveel informatie gegeven over het proces dat de lezer afhaakt. Terwijl als je je materiaal in balans brengt en vooral toespitst op het resultaat van jouw aanbod, dan houd je zijn interesse vast.  

Tip 2 marketingmateriaal: Raak de gevoelige snaar!

Wat maakt jouw product / dienst nu echt zo bijzonder voor jouw doelgroep? Deze vraag kun je pas echt goed beantwoorden als je precies weet wat jullie klanten nu echt belangrijk vinden. Vat deze concrete behoeften in twee à drie kernwoorden en gebruik deze kernwoorden / USP's  in je marketingmateriaal.  

Tip 3 marketingmateriaal: Spreek je doelgroep direct aan

Vele webshops / websites, brochures of advertenties spreken hun doelgroep niet direct aan. Ze praten in algemene termen over: men / mensen. Hierdoor creëer je een afstand tussen jou en je doelgroep.

Door je doelgroep zo concreet mogelijk aan te spreken “u als liefhebber van klassieke muziek” of “u als ondernemer” trek je zijn of haar bijzondere aandacht. Aangesproken mensen voelen zich sneller thuis op je webshop / website en dat heeft een positieve werking. 

Tip 4 marketingmateriaal: hou het kort!

Overtuigend marketingmateriaal heeft uiteindelijk maar 1 doel: dat je doelgroep actie onderneemt (gebruik maken van een aanbieding, bellen, mailen, aanmelden nieuwsbrief, etc.), dus conversie maakt. Weet dat mensen over het algemeen slecht lezen (zeker online), dus vat je verhaal in de essentie en hou het vooral kort. En gebruik verleidende call to actions!

Tip 5 marketingmateriaal: maak het spannend!

Als we naar een gemiddelde webshop / website kijken, dan wordt er vaak zoveel informatie gegeven dat er geen aanleiding meer is om vragen te stellen en / of te reageren. Een ander nadeel van te veel informatie is dat je de lezer de mogelijkheid biedt om sneller af te haken. Terwijl je juist het tegenovergestelde wilt bewerkstelligen.

Zodra je marketingmateriaal (bijvoorbeeld je webshop / website) spannend gehouden wordt, wek je nieuwsgierigheid op en geef je je doelgroep aanleiding om actie te ondernemen.

Marketingmateriaal als element in conversie

 

online marketingmateriaal

 

Goed marketingmateriaal is noodzakelijk om van online bezoekers klanten te maken. In de totale mix van conversie (van bezoekers klanten maken) is marketingmateriaal een belangrijk onderdeel. Samen met alle andere conversie ingrediënten bepalen zij de conversiekracht van jouw webshop / website!

    hoe zit het met jullie MARKETINGMATERIAAL?

    Heb je de indruk dat jullie marketing materiaal ook wel wat meer werving & overtuiging kan gebruiken? Dan kan ik jullie hiermee helpen, bekijk mijn aanpak hiervoor.

    Over Online-Marketingmachine.nl

    overtuigend  marketingmateriaal online tips

    Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik mkb-bedrijven met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligent kader help ik mkb-bedrijven online vooruit. 

    Gerelateerde artikelen:
    Optimalisatie Traject
    Conversie
    Optimalisatie Traject
    SEO
    Model
    Online Groeien
    Contact met
    Marco

    ONZE KLANTEN

    • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
    • “Het werkt echt”
    • “Wij zijn trost op het resultaat”
    • “Stop met zoeken”
    • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
    • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
    • “Deze aanpak werkt”

     

    Bekijk alle referenties

       

     

    Online mARKETING BUREAU

    Online-Marketingmachine
    Groenekanseweg 246R
    3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

    KvK: 30218791
    Btw: 100828620B01

    T: 030-2272323

       

     

    MIJN DIENSTEN:


     

       
       
       

     

    Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
    Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.