030 227 23 23

10 Gouden Conversie optimalisatie Tips!

conversie-optimalisatie tips website

Door: Marco Bouman

  • Zijn jullie al gestart met conversie optimalisatie?
  • Heb je het gevoel dat het conversiepercentage van jullie site /shop veel te laag is?
  • Is er al veel geoptimaliseerd, maar blijven de resultaten uit?

Lees dan onderstaand artikel met 10 gouden conversie optimalisatie tips.
Of lees direct meer over mijn conversie-optimalisatie-traject! om de conversie te verhogen!

Liever de proef op de som? Maak kennis met mijn conversie optimalisatie kennis! Gratis 1 idee!

gratis idee voor conversie verhoging? 

COnversie optimalisatie tips 

Als conversie optimalisatie specialist merk ik dat mkb-bedrijven vooral bezig zijn met genereren van meer verkeer naar hun website (shop) toe; betere trefwoordenposities, AdWords extra optimaliseren, meer inzetten op nieuwsbrieven etc. Allemaal goed, want meestal geldt: hoe meer bezoekers hoe meer conversie (in absolute zin).

Maar vaak wordt conversie optimalisatie nauwelijks gedaan. En wat betekent het voor je marketingbudget als het lukt om de conversie van je website / webshop bijvoorbeeld te verdubbelen? Dan is het of besparen in marketingkosten of het verdubbelen van de conversie!

Inhoud van dit artikel:

de scope van conversie optimalisatie 

In mijn ogen omvat conversie optimalisatie meer dan alleen de kleur van een CTA-button of wat A-B testen. Ik zie conversie optimalisatie  een aantal lagen dieper gaan. Wanneer jouw website (shop) erin slaagt om deze diepere laag (identiteit) commercieel vriendelijk naar buiten te brengen heeft dit behoorlijk invloed op het conversiepercentage.

Durf jij de conversie optimalisatie uitdaging aan?

Niet op zoek naar tips, maar op zoek naar een slagvaardige aanpak?
Bekijk dan mijn: Conversie Optimalisatie Traject! (sinds 2007)

De oorsprong van dit artikel ligt in 2008 en is in 2018 geheel geactualiseerd aan de hand van meer dan 250 uitgevoerde conversie optimalisatie trajecten bij mkb-websites en -webshops. 

Wat is conversie optimalisatie ?

Even terug naar het begin, naar de definitie van conversie optimalisatie ook wel conversie marketing genoemd. De betekenis van conversie optimalisatie is het optimaliseren van je online conversies = webshop optimalisatie en conversie website. Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jullie website / webshop doen. Dit kan zijn:
-    Een offerteaanvraag
-    Een (eerste) bestelling
-    Een telefoontje
-    Een aanmelding op een programma
-    Een inschrijving op een nieuwsbrief
-    Etc.

conversie optimalisatie specialist

Conversieratio optimalisatie

Al deze conversies (doelen) kun je meetbaar maken in Google Analytics. Meestal ligt dit conversiepercentage bij leadgeneration rond de 1% en bij shops tussen de 1% en de 5% (afhankelijk van de situatie).

Dit betekent dat circa 95% tot 99% van je bezoekers niets doet op jouw website / webshop en na een vluchtig bezoek je website verlaten (en wellicht nooit meer terugkomen). 

door conversie optimalisatie: meer conversies

Conversie verhogen van je webshop / website is de verzameling van acties die er toe leiden dat bezoekers eerder / sneller gaan converteren. Jouw website / webshop wordt effectiever en beter in staat om leads te genereren / nieuwe klanten te verwelkomen. Lees ook ons artikel: hoe maak je van bezoekers klanten?

Deze conversie verhogende acties hebben dus niet direct invloed op het aantal bezoekers dat er op jouw domein komt, maar hebben direct invloed op de effectiviteit van jouw webshop / website. En bij de meeste mkb-websites / -webshops liggen hier de grote kansen!

Hoe hoog is de conversieratio van jullie website / -shop?

Met een eerste indruk de online conversie verhogen

In dit artikel 10 conversie optimalisatie tips leg ik met mijn tips de nadruk op de eerste indruk. Wanneer deze eerste indruk goed is (of verbeterd is) is de kans groter dat (nieuwe) bezoekers gaan converteren. 

conversie optimalisatie bureau

Als conversie optimalisatie specialist in besteed ik daarom minder aandacht aan alleen optische zaken, zoals een kleur van een knopje of de locatie van een button. De conversie verhogende tips die ik hier geef zitten een laag dieper en raken de identiteit van jouw website / webshop. 

Dit artikel heb ik geschreven voor mkb-website- / -webshopeigenaren die het conversiepercentage van hun website / webshop willen verhogen.  

Wel eens berekend wat 30% conversieverbetering concreet betekent?


10 gouden CONVERSIE OPTIMALISATIE TIPS 

Hieronder 10 tips voor conversie optimalisatie van jullie website / webshop te verhogen. Weet dat dit slechts een selectie is uit alle mogelijkheden. En hou er rekening mee dat conversieoptimalisatie altijd per website (webshop) / branche / product verschillend werkt.

1. Spreek je doelgroep aan

Een altijd werkende methode om een goede indruk te creëren, is het expliciet aanspreken van de bezoekers van jouw website / webshop. Hierin slaag je het best door direct de dilemma’s / onderwerpen waar jouw bezoeker mee bezig is aan te stippen. 

Het aanspreken van je doelgroep is iets wat je kort op diverse locaties (landingspagina’s / homepage / conversiepagina’s) doet. Doordat je dit expliciet doet, voelt de (nieuwe) bezoeker zich meer aangesproken en kan er herkenning ontstaan. Dit heeft directe invloed op de bounce rate. (conversie optimalisatie Analytics).

Dit geldt niet alleen voor conversie websites, maar zeker ook voor webwinkels. 

Wordt jullie doelgroep op jullie homepage aangesproken?

2. Gebruik onderscheidende USP's
webshop optimalisatie

Bij heel veel websites en webshops wordt vaak alleen gecommuniceerd over wat er aangeboden wordt. Maar als je je realiseert dat een bezoeker via Google een aantal sites snel bekijkt (een eerste sitebezoek duurt gemiddeld 7 seconden), dan wil je deze bezoeker in één oogopslag vertellen waarom hij hier moet bestellen / informatie moet aanvragen.

Het verwerken van de belangrijkste (liefst maximaal 4) USP’s in de header of op een andere prominente generieke plek zorgt ervoor dat mensen sneller ‘snappen’ waar het bij jouw website / webshop om gaat. 

3. Doseer de content - conversie optimalisatie

Als je je realiseert dat een nieuwe bezoeker van je website / webshop gemiddeld in 7 seconden bepaalt om te blijven of om te gaan, dan is het niet handig om hele lappen tekst (vooral op de homepage) of heel veel informatie(blokken) te presenteren. Die lappen tekst gaan ze pas lezen als je ze hebt overtuigd om te blijven. 

Daarom is het van essentieel belang om als onderdeel van conversie optimalisatie  de belangrijkste landingspagina's overzichtelijk en helder te maken. De verdieping komt daarna!

4. Gebruik top webdesign

conversie optimalisatie bureau
Een website / webshop die er slordig uitziet, die op tablet of smartphone niet goed is geoptimaliseerd, of waar zoveel kleuren door elkaar heen gebruikt worden dat het niet meer serieus overkomt, heeft hier een serieus conversielek. Een bezoeker heeft een 'onbewust oog' voor zaken die niet kloppen. 

Aandacht besteden aan een passend webdesign is een voorwaarde voor een goede eerste online indruk. Een gouden randje is niet nodig, maar een net en professioneel design zeker wel.  

5. Zorg voor een heldere positionering

Dit conversie optimalisatie punt geldt vooral voor leadgeneration websites. Webshops slagen er meestal goed in (door afbeeldingen van productaanbod etc.) helder te maken wat er te koop is. Websites (zeker als het gaat om diensten) hebben hier vaak moeite mee.

Een succesvolle positionering. Door een titel voor de website presenteren en ook een goede slogan zijn prima hulpmiddelen om ‘in één oogopslag’ duidelijk te maken waar het bij jouw website / webshop om gaat. Hoe concreter, hoe beter, optimale conversiemarketing!

6. Creëer “Over de streep trekkers"

Naast het feit dat bezoekers graag willen weten waar ze zijn, wat ze kunnen verwachten, wat en waarom ze hier zouden moeten converteren, is het voor webshop optimalisatie van groot belang om nieuwe bezoekers 'over de streep te trekken'.

Je wilt ze kennis laten maken, ze de ultieme klantervaring bieden zodat ze vaker terugkomen en loyaal worden aan de website / webshop van jouw bedrijf. Hier zijn heel veel manieren en methoden voor en de eerste indruk is gemaakt!

7. Zorg voor een perfecte mimiek

Tip 7 gaat over snappen: als je wilt dat bezoekers binnen enkele seconden snappen waar het in zijn totaliteit om gaat, dan is het belangrijk om de indeling van de website / webshop zo te maken dat bezoekers in één oogopslag de website / webshop kunnen scannen en begrijpen. 

Sommige homepages en landingspagina’s staan vaak zo vol met teksten, blokken, afbeeldingen en navigatiemenu’s dat een nieuwe bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet. De kans dat een bezoeker dan afhaakt, is zeer groot. De perfecte mimiek bevat alle punten die hierboven staan omschreven. 

8. Overtuig om de conversie te verhogen

conversie optimalisatie bureau
Wervende webteksten maken lekker nieuwsgierig en bouwen aan overtuigingskracht. Vaak zie je webshops met alleen maar aanbod, zonder een stukje copywriting. Het benoemen van de voordelen, het uitleggen van het onderscheidend vermogen, resultaatgericht schrijven (verkoop gaten, geen boren) en zorgen voor herkenbaarheid, zorgen voor het beste resultaat.  Waardevolle content doet lezen  en hierdoor stijgt de gemiddelde sessieduur.

9. Trek kwalitatieve bezoekers aan

De hoogte van een conversiepercentage  is zeker niet alleen afhankelijk van de website / webshop zelf. Ieder verkeerskanaal heeft zo zijn eigen conversiepercentage. Doorgaans is het directe en organische verkeer het meest kwalitatief. En dan is het wel handig dat de website / webshop wordt gevonden op de juiste zoekwoorden.

Maar werk je met affiliates, of is de SEO niet op orde en trek je ook niet kwalitatief bezoek aan, dan heeft dit direct invloed op de hoogte van het gemiddelde conversiepercentage. 

Daarnaast is het zo dat 'direct verkeer' vaak het beste converteert. Daarom is het erg belangrijk om, indien mogelijk (bij herhaling aankopen / bezoeken), van klanten loyale klanten te maken. Bij leadgeneration is het dan juist belangrijk om terugkombezoek naar de website toe te stimuleren.

Met meer kwalitatieve bezoekers zal de conversie verhogen van je website / webshop!

10. Vertel de bezoeker wat hij moet doen

Naast een wervend en helder navigatiemenu moet je voldoende toegang bieden naar interessante, waardevolle content. Het gebruikmaken van heldere en overtuigende ‘calls to action’ en een slim conversiescript dragen hier absoluut aan bij. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk, zodat de drempel om dieper in je website / webshop te gaan zo laag mogelijk wordt.

waar liggen jou conversie kansen?

Maak kennis met mijn expertise en ontvang 1 conversie optimalisatie idee voor jouw website / webshop*

1 gratis idee voor conversie verhoging aanvragen 

 

Wat kun je van webshop optimalisatie verwachten?

Sinds 2007 heb ik met mijn conversie optimalisatie bureau al meer dan 250 conversie optimalisatie trajecten uitgevoerd voor mkb-webshops / -websites. En als conversie optimalisatie specialist zie ik dat bij de meeste bedrijven de minimale groei van het conversiepercentage 30% bedraagt in het eerste jaar. Bij sommige bedrijven is zelfs meer dan een verdubbeling gerealiseerd. 

wil je DE CRO / conversieratio verhogen?

Dan is mijn unieke conversie optimalisatie traject  iets voor jouw bedrijf! Ik kijk dan mee in Google Analytics, we scannen de website / webshop en in een creatieve marketingsessie brengen we alle belangrijke conversieverbeterpunten in kaart.  
 

ja, ik wil de conversie verhogen

 

Over ons conversie optimalisatie bureau

website conversie optimalisatie

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Als conversie optimalisatie specialist veel enthousiasme begeleid ik onze klanten met online groeien. Mijn conversie optimalisatie bureau is gespecialiseerd in CRO- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligente inzet help ik mkb-bedrijven online vooruit. 

Gerelateerde artikelen:

online marketing

Optimalisatie Traject

Conversie
online marketing

Marketing lead

Website

Optimalisatie Traject

SEO
online marketing

Online Marketing

Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

alle referenties

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

Neem contact op
 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 
 

   
   
   

Meer weten?

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine