030 227 23 23

10 Gouden Conversie optimalisatie Tips!

conversie optimalisatie

Haalt jouw bedrijf voldoende aanvragen, prospects en klanten via internet binnen?

Als het antwoord ‘nee’ is, dan is het tijd voor conversie optimalisatie om de conversie te verhogen! 

COnversie optimalisatie tips

De meeste mkb-bedrijven zijn vooral bezig met het genereren van meer verkeer naar hun website (shop) toe. Betere trefwoordenposities, AdWords extra optimaliseren, meer inzetten op nieuwsbrieven etc. Allemaal goed, want meestal geldt: hoe meer bezoekers hoe meer conversie .

Maar vaak wordt conversieoptimalisatie nauwelijks bewust gedaan / vergeten! En wat betekent het voor je marketingbudget als het lukt om de conversie van je website / webshop bijvoorbeeld te verdubbelen? Dan is het of besparen in marketingkosten of het verdubbelen van de conversie!

Wat is conversie optimalisatie?

Even terug naar het begin. Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / webshop doen. Dit kan zijn:
-    Een offerteaanvraag
-    Een (eerste) bestelling
-    Een telefoontje
-    Een aanmelding op een programma
-    Een inschrijving op een nieuwsbrief
-    Etc.

conversiepercentage

Conversieratio 

Al deze conversies (doelen) kun je meetbaar maken in Google Analytics. Meestal ligt dit conversieratioe bij leadgeneration rond de 1% en bij shops tussen de 1 en de 5% (afhankelijk van de situatie). Dit betekent dat vaak 95% tot 99% van je bezoekers niets doen op jouw website en na een vluchtig bezoek je website verlaten (en wellicht nooit meer terugkomen). 

Het optimaliseren van conversie is de verzameling van acties die er toe leiden dat bezoekers eerder / sneller gaan converteren. Jouw website / webshop wordt effectiever en beter in staat om leads te genereren / nieuwe klanten te verwelkomen. Lees ook ons artikel: hoe maak je van bezoekers klanten.

Deze conversieverhogende acties hebben dus niet direct invloed op het aantal bezoekers dat er op jouw domein komen… maar hebben direct invloed op de effectiviteit van jouw webshop / website. En bij de meeste mkb-websites / -webshops liggen hier de grote kansen!

Met een eerste indruk de conversie verhogen

In dit artikel over conversie optimalisatie leggen we met onze tips de nadruk op de eerste indruk. Wanneer deze eerste indruk goed is (of verbeterd is) is de kans groter dat bezoekers gaan converteren. 

Als Conversie optimalisatie specialisten besteden we daarom minder aandacht aan alleen optische zaken zoals een kleur van een knopje of de locatie van een button. De conversieverhogende tips die wij hier geven zitten een laagje dieper en raken de identiteit van jouw site / shop. 

Dit artikel is vooral geschreven voor mkb-website- / -webshopeigenaren die met leadgeneration meer willen bereiken of die met hun webshop hun klantendatabase willen uitbreiden. 


10 CONVERSIE OPTIMALISATIE TIPS

Hieronder 10 tips om de conversie van jouw website / webshop te verhogen. Weet dat dit slechts een selectie is uit alle mogelijkheden. En hou er rekening mee dat conversie optimalisatie altijd per site / shop ander werk / andere resultaten biedt.

Wil je weten hoe wij mooie resultaten boeken met conversie optimalisatie? bekijk dan onze op maat aanpak

1. Doelgroep aanspreken

Een altijd werkende methode om een goede indruk te creëren, is het expliciet aanspreken van de bezoekers van jouw website / webshop. Hierin slaag je het best door direct de dilemma’s / onderwerpen waar jouw bezoeker mee bezig is aan te stippen. 

Het aanspreken van je doelgroep is iets wat je kort op diverse locaties (landingspagina’s / homepage / conversiepagina’s) doet. Doordat je dit expliciet doet, voelt de bezoeker zich meer aangesproken en kan er herkenning ontstaan.
 

2. Heldere UPS's
website conversie

Bij heel veel websites en webshops wordt vaak alleen gecommuniceerd over wat er aangeboden wordt. Maar als je je realiseert dat een bezoeker via Google een aantal sites snel bekijkt (een eerste sitebezoek duurt gemiddeld 7 seconden), dan wil je deze bezoeker in één oogopslag vertellen waarom hij hier moet bestellen / informatie moet aanvragen.

Het verwerken van de belangrijkste (liefst maximaal 4) USP’s in de header of op een andere prominente generieke plek zorgt ervoor dat mensen sneller ‘snappen’ waar het bij jouw website / webshop om gaat. 

3. Content doseren

Als je je realiseert dat een nieuwe bezoeker van je website / webshop gemiddeld in 7 seconden bepaalt om te blijven of om te gaan, dan is het niet handig om hele lappen tekst (vooral op de homepage) of heel veel informatie(blokken) te presenteren. Die lappen tekst gaan ze pas lezen als je ze hebt overtuigd om te blijven. 

Daarom is het van essentieel belang om als onderdeel van conversie verhogen de belangrijkste landingspagina's overzichtelijk en helder te maken. De verdieping komt daarna!

4. Top webdesign
online conversie

Een website / webshop die er slordig uitziet, die op tablet of smartphone niet goed is geoptimaliseerd, of waar zoveel kleuren door elkaar heen gebruikt worden dat het niet meer serieus overkomt, maakt geen schijn van kans. Een bezoeker heeft een 'onbewust oog' voor zaken die niet kloppen. 

Aandacht besteden aan een passend webdesign is een voorwaarde voor een goede eerste online indruk. Een gouden randje is niet nodig, maar een net en professioneel design zeker wel.  

5. Heldere propositie
Dit punt geldt vooral voor leadgeneration websites. Webshops slagen er meestal goed in (door afbeeldingen van productaanbod etc.) helder te maken wat er te koop is. Websites (zeker als het gaat om diensten) hebben hier vaak moeite mee. Een titel voor de website presenteren en ook een goede slogan zijn prima hulpmiddelen om ‘in één oogopslag’ duidelijk te maken waar het bij jouw website / webshop om gaat. Hoe concreter, hoe beter, optimale conversie marketing!

6. “Over de streep-trekkers"
Naast het feit dat bezoekers graag willen weten waar ze zijn, wat ze kunnen verwachten, wat en waarom ze hier zouden moeten converteren, is het van groot belang om nieuwe bezoekers 'over de streep trekken'. Je wilt ze kennis laten maken, hun de ultieme klantervaring bieden… zodat ze vaker terugkomen en loyaal worden aan de website / webshop van jouw bedrijf. Hier zijn heel veel manieren en methoden voor. 

7. De perfecte mimiek
Tip 7 gaat over snappen: als je wilt dat bezoekers binnen enkele seconden snappen waar het in zijn totaliteit om gaat, dan is het belangrijk om de indeling van de website / webshop zo te maken dat bezoekers in één oogopslag de website / webshop kunnen scannen en begrijpen. 

Sommige homepages en landingspagina’s staan vaak zo vol met teksten, blokken, afbeeldingen en navigatiemenu’s dat een nieuwe bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet. De kans dat een bezoeker dan afhaakt, is zeer groot. De perfecte mimiek bevat alle punten die hierboven staan omschreven. 
 

8. Overtuigingskracht
webshop conversie

Wervende webteksten maken lekker nieuwsgierig en bouwen aan overtuigingskracht. Vaak zie je webshops met alleen maar aanbod, zonder een stukje copywriting. Het benoemen van de voordelen, het uitleggen van het onderscheidend vermogen, resultaatgericht schrijven (verkoop gaten, geen boren) en zorgen voor herkenbaarheid…, zorgen voor het beste resultaat.  

9. Aantrekkelijke navigatie-items
Als je wilt dat bezoekers langer dan 7 seconden blijven, dan is het noodzaak om voldoende ‘springplanken’ te creëren naar de rest van je website / webshop. Met andere woorden: hoe aantrekkelijker / wervender de navigatie-items op jouw website / webshop zijn, hoe groter de kans dat men hierop doorgaat. Dooddoeners als ‘contact’, ‘producten’, ‘aanpak’ kunnen plaatsmaken voor ‘voordelen’, ‘unieke aanpak’, ‘gratis kennismaking’ etc.!

10. Vertel de bezoeker wat hij moet doen
Naast een wervend en helder navigatiemenu moet je voldoende toegang bieden naar interessante, waardevolle content. Het gebruikmaken van heldere en overtuigende ‘calls to action’ en een slim conversiescript dragen hier absoluut aan bij. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk, zodat de drempel om dieper in je website / webshop te gaan zo laag mogelijk wordt.

Nog veel meer conversie optimalisatie tips

Bovenstaande 10 tips geven eenvoudig aan welke mogelijkheden er zijn om de conversie te verhogen. Maar er zijn veel meer invloeden op online conversie optimalisatie. Het is zelfs mogelijk dat je webshop slecht scoort op al deze tips en toch heel goed converteert. 

Want ook invloeden als concurrentie, breedheid van je focus, leeftijd van je webshop / website (voorlopen of meedoen) de verkeerskanalen etc. bepalen in grote mate hoe jouw website / webshop converteert. 

Conversie optimalisatie in de praktijk

Sinds de start van ons conversie optimalisatie bureau in 2009 richten wij ons vooral op conversie verbeteren voor het MKB. In de praktijk zien we dan vooral een op maat aanpak vergt en dat er op middenlange termijn (het is zeker geen eenmalige actie) mooie resultaten behaald worden. 

Mooie resultaten bereiken met het conversieratio verbeteren vereist een integrale aanpak en periodiek monitoren / bijsturen en verbeteren. 

Ook aan de slag met conversie optimalisatie?

Wij hebben een conversie optimalisatie traject ontwikkeld vooral voor mkb-organisaties (leadgeneration voor dienstverleners en webshop marketing voor shops). Waarmee wij met veel plezier de eerste mkb-bedrijven helpen met het realiseren van online groei. 

conversie optimalisatie traject

Over Online-Marketingmachine.nl

De Online-Marketingmachine is in 2009 opgericht door Marco Bouman, conversie optimalisatie specialist in hart en nieren. De Online-Marketingmachine is een klein conversie optimalisatie bureau dat zich heeft toegelegd op het helpen realiseren van online groei voor mkb-bedrijven. Met passie helpen wij bedrijven online vooruit!

Gerelateerde artikelen

Ook online groeien door conversie optimalisatie?

CONVERSIE OPTIMALISATIE TRAJECT

online marketing

Converseo

Quickscan
online marketing

Optimalisatie Trjact

Conversie
online marketing

Optimalisatie Traject

SEO
online marketing

Online Marketing

Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

alle referenties

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

Neem contact op
 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 
 

   
   
   

Meer weten?

Copyright © 2018 - Online Marketingmachine