030 227 23 23

Conversie optimalisatie

conversie optimalisatie

Door: Marco Bouman (op werkdagen bereikbaar op 030-227 23 23)

  • Ben jij al gestart met conversie optimalisatie? (online effectiviteit verbeteren)
  • Heb je het gevoel dat het Conversiepercentage veel te laag is? 
  • Is er al veel aan conversie ratio optimalisatie gedaan, maar blijven de resultaten uit?

Lees dan onderstaand artikel met 10 gouden conversie optimalisatie tips. (versie 2019)
Of lees direct meer over mijn Conversie Optimalisatie traject om de conversie te verhogen!

MKB bedrijven helpen met conversie optimalisatie & online groei doe ik sinds 2007!

COnversie optimalisatie / Conversie verhogen tips 

Als conversie optimalisatie specialist merk ik dat mkb-bedrijven vooral bezig zijn met het genereren van meer verkeer naar hun website / webshop toe: betere trefwoordenposities, Google Ads optimaliseren, meer inzetten op nieuwsbrieven etc. Allemaal goed, want meestal geldt: hoe meer bezoekers, hoe meer conversie (in absolute zin).

Maar vaak wordt conversie ratio optimalisatie / conversie verhogen (verbeteren van de online effectiviteit) nauwelijks gedaan. En wat betekent het voor je marketingbudget als het lukt om de conversie van je website / webshop bijvoorbeeld te verdubbelen?

Dan is het óf het besparen van marketingkosten óf het verdubbelen van de resultaten / omzet!

Inhoud van dit artikel:

De scope van conversie optimalisatie 

In mijn ogen omvat conversie optimalisatie meer dan alleen de kleur van een CTA-button of wat A/B-testen. Ik zie conversie optimalisatie een aantal lagen dieper gaan. Wanneer jouw website (webshop) erin slaagt om deze diepere laag (identiteit) commercieel vriendelijk naar buiten te brengen, heeft dit behoorlijk invloed op het conversiepercentage.

Hier een schematische voorstelling van de conversie optimalisatie aanpak die ik hanteer.

conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie aanpak 


Durf jij de conversie optimalisatie uitdaging aan?

Bekijk dan mijn: Conversie Optimalisatie Traject! (sinds 2007). Inhoud:

  • Google Analytics-analyse (voorbereiding)
  • Diepgaande scan van jouw website / webshop (voorbereiding) 
  • Creatieve marketingsessie (2 uur) of online vragenlijst + tel. consult
  • Strategisch Conversie Verbeterplan voor jullie website / shop 
  • Telefonische toelichting op rapportage achteraf

Conversie optimalisatie traject


De oorsprong van dit artikel ligt in 2008. Het artikel is in 2019 geheel geactualiseerd aan de hand van meer dan 250 uitgevoerde conversie optimalisatie trajecten bij mkb-websites en -webshops. 

Wat is conversie optimalisatie?

Even terug naar het begin, naar de definitie van conversie optimalisatie, ook wel ‘conversie marketing’ genoemd. De betekenis van conversie optimalisatie is het optimaliseren van je online conversies = webshop optimalisatie en conversie website (online effectiviteit verbeteren). Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / webshop doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
-    Een offerteaanvraag
-    Een (eerste) bestelling
-    Een telefoontje
-    Een aanmelding op een programma
-    Een inschrijving op een nieuwsbrief
-    Etc.

conversie verhogen

Conversieratio verhogen

Al deze conversies (doelen) kun je meetbaar maken in Google Analytics. Meestal ligt dit conversiepercentage bij lead generation rond de 1% en bij shops tussen de 1% en de 5% (afhankelijk van de situatie).

Dit betekent dat circa 95% tot 99% van je bezoekers niets doet op jouw website / webshop en vaak na een vluchtig bezoek je website verlaat (en wellicht nooit meer terugkomt). 

Ja, ik wil een hogere conversie!

Vul je gegevens in en ik neem snel contact met je op

 

Door conversie verhogen: meer conversies

Conversie verhogen van je website / webshop is de verzameling van acties die ertoe leiden dat bezoekers eerder / sneller gaan converteren. Jouw website / webshop wordt effectiever en beter in staat om leads te genereren / nieuwe klanten te verwelkomen. 

Deze conversie verhogende acties hebben dus niet direct invloed op het aantal bezoekers dat op jouw domein komt, maar hebben direct invloed op de effectiviteit van jouw webshop / website. En bij de meeste mkb-websites / -webshops liggen hier juist de grote kansen!

Hoe hoog is de conversieratio van jouw website / webshop?

Met een eerste indruk de online conversie verhogen

In dit artikel met 10 conversie optimalisatie tips leg ik met mijn tips de nadruk op de eerste indruk. Wanneer deze eerste indruk goed is (of verbeterd is), is de kans groter dat (nieuwe) bezoekers gaan converteren. 

conversieoptimalisatie

Als conversie optimalisatie specialist besteed ik daarom minder aandacht aan zuiver optische zaken, zoals een kleur van een knopje of de locatie van een button. De conversie verhogende tips die ik hier geef, zitten een laag dieper en raken de identiteit van jouw website / webshop. 

Dit artikel heb ik geschreven voor mkb-website- / -webshopeigenaren die het conversiepercentage van hun website / webshop willen verhogen.  

Wel eens berekend wat 30% conversie verbetering concreet betekent?


10 gouden CONVERSIE OPTIMALISATIE TIPS 

conversie optimalisatie
Conversie Optimalisatie - CRO verhogen (10 tips)

Hieronder staan 10 actuele tips om de conversie optimalisatie van jouw website / webshop te verhogen. Weet dat dit slechts een selectie is uit alle mogelijkheden. En houd er rekening mee dat conversieoptimalisatie altijd per website (webshop) / branche / product verschillend werkt.

Ben je er klaar voor? hier mijn 10 conversie optimalisatie tips!

1. Ultieme online strategie

Conversie optimalisatie begint bij het definiëren van de ultieme online strategie: de blauwdruk onder je website / webshop. Een slimme online strategie heeft altijd te maken met keuzes maken. Want wat je vooral wilt, is dat nieuwe bezoekers overtuigd raken van jouw aanbod. Wat laat je dan prominent zien? En wat niet (of minder)?

De ingrediënten van deze online blauwdruk(strategie) gaan onder andere over: doelgroepen, aanbod, onderscheidend vermogen en Positionering. Je wilt je online zo manifesteren dat een nieuwe bezoeker kiest voor jouw bedrijf. Een optimale eerste indruk en zo min mogelijk drempels (conversie lekken) laten hem / haar converteren!

2. Slimme positionering

conversie verhogen

De meeste mkb-websites / -webshops zijn relatief onbekend. Ze hebben geen marketingafdelingen, zoals Coolblue of andere grote online spelers. Dan is het dus extra belangrijk dat je website / webshop zelf direct het verhaal vertelt! Dat is waar een slimme positionering conversie optimalisatie raakt. 

  • Essentiële vragen (en vooral de antwoorden) helpen hierbij:
  • In welk segment ben je werkzaam?
  • Welk probleem wordt er opgelost?
  • Waarom biedt jouw bedrijf de beste oplossing?
  • Hoe ziet de ideale doelgroep / klant eruit?
  • Wat zijn de belangrijkste USP’s?

Antwoorden op deze vragen zijn bouwstenen om nieuwe bezoekers direct te laten snappen wat ze kunnen verwachten! De creatie van een voorkeurspositie in hun mindset!

3. Onderscheid door USP’s 

Ieder bedrijf / iedere webshop heeft zijn specifieke bestaansrecht. Ze bieden iets unieks, iets speciaals wat echt waarde toevoegt. Klanten weten dit (daarom zijn ze klant), medewerkers weten dit, leveranciers vaak ook… maar meestal zijn juist deze krachtpunten niet eenvoudig terug te vinden op een website / webshop.

Als je weet dat een bezoeker meestal in circa 7 seconden beslist te blijven of weg te gaan, wordt opeens het belang van dieperliggende USP’s zichtbaar. Het gaat hier niet om oppervlakkige zaken (lage prijzen / hoge service etc.), maar het gaat hier om de ‘raison d'être’ vertaald naar unieke verkoopargumenten naar nieuwe bezoekers! ‘Dit zijn wij’!

conversie verhogen

4. Content marketing

Het gaat dus om je verhaal! Wie je bent, wat jouw aanbod zo speciaal maakt en het liefst helderheid over voor wie je dit doet. Dit verhaal is content. En het zo vertellen dat nieuwe online bezoekers echt geïnteresseerd raken… is ‘content marketing’. 

Iedere pagina (product, blogartikel, informatie, dienst, landingspagina etc.) is een potentiële A1-locatie om de bezoeker te informeren, maar vooral ook om bij hem interesse op te wekken, hem te overtuigen en zelfs hem online te verleiden. In een stijl die 100% past bij jouw bedrijf. Zelfs mailberichten en automatische berichten zijn onderdeel van deze content marketing!

5. Trek kwalitatief bezoek

De hoogte van een conversiepercentage is niet alleen afhankelijk van de online effectiviteit. Ieder verkeerskanaal heeft zo zijn eigen conversiepercentage. Doorgaans is het organische verkeer het meest kwalitatief. En dan is het wel handig dat je website / webshop op de juiste trefwoorden(combinaties) gevonden wordt. 

Blinkt jouw website / webshop qua SEO niet uit, dan is dit een gemiste kans. Inzetten op de juiste zoekwoorden, de juiste technische SEO-instellingen, waardevolle SEO-content, nieuwe SEO-functionaliteiten… zorgt ervoor dat het meest kwalitatieve kanaal groeit. En hier betaal je niet per klik! Lees meer over mijn seo optimalisatie aanpak.

6. Top user experience

conversie verhogen

Nieuwe bezoekers die niet eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken, of de navigatie niet begrijpen, of direct al struikelen over pop-ups en andere meldingen… zijn binnen een paar seconden weg en klikken door naar het volgende zoekresultaat. Een top user experience is een absolute basisvereiste bij conversie optimalisatie. 

Ondanks dat de meeste user experience-punten voor zich spreken, zijn deze binnen een groot deel van mkb-websites / -webshops niet voldoende. Denk aan een te lange navigatie, een onduidelijke indeling, te lange teksten, een slecht doorgevoerde mobiele versie, een te lange laadtijd, onhandige navigatiemenu’s, te veel verplichte velden op formulieren etc. 

7. Creëer conversiepaden

Conversie optimalisatie kan alleen met slimme Conversiepaden: wat wil je dat je bezoeker doet? Bij het definiëren van deze conversie paden is het goed om te weten dat niet alle bezoekers hetzelfde zijn. De een wil het liefst bellen, de ander wil contact per mail, of telefonisch bestellen of juist direct online… 

Ook is het handig te weten waar in het proces bezoekers zitten. Sommige mensen zijn zich aan het oriënteren, daar waar andere precies weten wat ze willen en dit NU willen. Het is goed om deze conversie paden zo in te richten dat je ieder type bezoeker de mogelijkheid geeft te converteren. 

8. Overtuigende teksten

conversie optimalisatie

Dit is een zeer essentieel element in de totale mix van conversie optimalisatie. Of het nu gaat om een webshop of website: wanneer teksten authentiek overtuigen, zetten ze aan tot actie. Een belangrijk element hierin is het perspectief waarin de teksten zijn geschreven. Ze zijn er totaal voor de bezoeker, vanuit zijn perspectief gemaakt!

Daarnaast zit de overtuigingskracht ook in het feit dat de teksten niet primair gaan over het aanbod, maar juist over het resultaat ervan! (Verkoop boren en geen gaten.) En… een tekst mag slim opgebouwd worden:

  1. Benoem het probleem / dilemma van je bezoeker.
  2. Geef aan wat oorzaken kunnen zijn.
  3. Vertel dat het ook anders kan.
  4. En kom dan pas met jouw product / dienst.
9. Hanteer CTA’s

De bezoeker die je vooral wilt laten converteren, is de bezoeker die nieuw is (terugkerende bezoekers hebben vaak al voor jouw website / webshop gekozen). Juist deze nieuwe bezoeker kent jouw webshop / website nog niet. Het is zeer belangrijk om juist voor deze nieuwe bezoekers te werken met heldere CTA’s (calls to action).

Zo help je deze bezoeker een handje met het aandienen van mogelijk interessante content. Dit kan dik commercieel (in een webshop), maar dit kan ook dun redactioneel... de manier hangt af van je bedrijf. Belangrijke punten hierbij zijn: consistentie, wees concreet, onderzoek bezoekerspaden, hoeveelheid en frequentie, eenvoud en, vooral belangrijk, om met CTA’s te testen en te optimaliseren. 

10. Dicht conversie lekken

conversieoptimalisatie

Los van de creatie van de ultieme eerste indruk, is het zaak om mogelijke conversie lekken (drempels) zo veel mogelijk te dichten. Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende conversie lekken:

  • Laadsnelheid: Dit is vaak een potentieel irritatiepunt. Dit verhelpen is ook goed voor organische vindbaarheid: een snelle website positioneert beter. 
  • Te lange teksten: Online lezen is veel vluchtiger. Zijn teksten te lang, dan haakt men sneller af.
  • Slordig design: Wanneer je inzet op conversie optimalisatie, wil je niet dat bezoekers afhaken vanwege een inconsistent, slecht geïmplementeerd design.
  • Te commercieel: Kijk uit met het gebruik van pop-ups en automatische berichten.
  • Transparantie: Veel bezoekers hechten er waarde aan te weten wie erachter zit. Als deze informatie te summier is, kan dit snel een reden zijn om af te haken.
  • Actueel: Wanneer je data gebruikt, zorg dan dat je actueel blijft.
  • Verplichte velden: Conversie stimuleren is het makkelijk maken om te reageren. Wanneer formulieren te lang zijn of velden verplicht, creëer je juist een drempel. 
Wat kun je van conversie optimalisatie verwachten?

conversie verhogen

Sinds 2007 heb ik met mijn conversieoptimalisatie bureau al meer dan 250 conversie optimalisatie trajecten uitgevoerd voor mkb-webshops / -websites. Als conversie optimalisatie specialist zie ik dat bij de meeste bedrijven de minimale groei van het conversiepercentage 30% bedraagt in het eerste jaar. Bij sommige bedrijven is zelfs meer dan een verdubbeling gerealiseerd. 

Wil je weten wat de concrete mogelijkheden zijn voor jouw site / shop? stuur me dan een berichtje en ik kijk met je mee! (je zit nergens aan vast hoor)

Meer weten over conversie optimalisatie?

Alle conversie optimalisatie artikelen bij elkaar!

Conversie Optimalisatie aanpak

conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie aanpak

Geïnteresseerd? Dan is mijn conversie optimalisatie traject iets voor jouw bedrijf! Ik kijk dan mee in Google Analytics, we scannen de website / webshop en in een creatieve marketingsessie brengen we alle belangrijke conversieverbeterpunten in kaart.

Over Online Marketingmachine

conversie optimalisatie

converwsie optimalisatie specialistHallo ik ben Marco, eigenaar van de Online Marketingmachine. Sinds 2007 help ik met veel plezier mkb bedrijven bij online groeien: meer bezoekers en een hogere online effectiviteit. Wil jij ook online groeien? Neem dan contact met mij op, dan laat ik je de mogelijkheden zien.  

 

Gerelateerde artikelen
Optimalisatie Traject
Conversie
Optimalisatie Traject
SEO
Model
Online Groeien
Contact met
Marco

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”

 

Bekijk alle referenties

   

 

Online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   

 

MIJN DIENSTEN:


 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine
Online Marketingmachine scoort een 5,0 uit 5 op basis van 23 beoordelingen.