030 227 23 23

Onderscheiden met Unique Selling Points (USP's)

unique selling point (USP)

Unique selling point (USP)

Een Unique Selling point (USP) of ook wel een unique selling proposition is een punt van onderscheidende waarde waarmee je jouw webshop of website kan onderscheiden van andere aanbieders!

USP is een instrument uit de totale mix van conversie optimalisatie

Inhoudsopgave

wat zijn USP's?

Ook wel: USP, unique value proposition (UVP), unique buying reason (UBR), unique selling proposition of onderscheidend vermogen. Een unique selling point (USP) beschrijft de unieke eigenschappen van een product of dienst. Hiermee onderscheidt een product of dienst zich van alternatieve producten of diensten in dezelfde branche.

Ontstaan unique selling point (USP)

De ‘Unique Selling Points’ (USP) zoals we deze nu kennen, is ontstaan ergens in de jaren '40. Men wilde verklaren waarom sommige reclames succesvol waren. Een Unique Selling Point had toen vooral betrekking op producten en merken. Later werden Unique Selling Points ook gebruikt om diensten en websites van elkaar te onderscheiden. 

USP: onderscheidende kracht

unique selling point USP

Unique Selling Points (USP's) verwijzen naar onderscheidende of unieke kenmerken van producten of diensten of zeker ook van websites en webshops. Het mooiste is om Unique Selling Points niet generiek te definiëren, maar op maat. Dus echt onderzoek te doen wat nu een website of webshop zo uniek en onderscheidend maakt. 

Locatie USP’s op je website / webshop

Het is aan te raden om wanneer je de echt unieke USP’s voor jouw bedrijf of webshop hebt gevonden om deze dan zo in het design te verwerken dat ze altijd zichtbaar zijn. Een veelgebruikte locatie hiervoor is de header. Wanneer daar de belangrijkste USP’s in verwerkt worden dan zijn ze altijd zichtbaar, onafhankelijk van welke pagina de bezoeker zich bevindt. 

Unieke Unique Selling Points (USP's)

Het beste werkt om echt unieke USP’s te vinden en in je webshop / website te verwerken. Hierdoor krijgen nieuwe bezoekers direct al een goed beeld van wat ze kunnen verwachten. Hoe concreter en onderscheidender deze USP’s zijn, des te beter het is. 

Prijs en USP’s

Het is mogelijk dat de prijs van je producten / dienstverlening een Unique Selling Point is, maar meestal liggen echte Unique Selling Points wat dieper. Concurreren op prijs kan een goede strategie zijn, maar meestal zie je dat Unique Selling Points gaan over service, snelheid, unieke propositie, garantie etc. 

Wat zijn de USP’s van mijn bedrijf?

Vaak is het nog best lastig om zelf de Unique Selling Points van je bedrijf in kaart te brengen. Meestal ben je blind voor dit bij je eigen bedrijf te herkennen. Wil je meer uit je webshop / website halen? Dan kunnen wij je hierbij helpen, neem contact met ons op!

Hieronder in ieder geval een aantal tips voor hoe je USP's het beste online in je webshop of website kunt implementeren.

Tips voor het implementeren van USP's

  • Een USP moet vooral kort en krachtig zijn, zodat bezoekers dit snel & eenvoudig kunnen lezen. Liefst circa 25 – 35 tekens per USP.
  • Het is aan te raden om voor je website of webshop tussen de 3 – 5 USP’s te gebruiken, zijn het er meer dan is het lastig om te communiceren.
  • Een USP moet echt onderscheidend zijn en de intrinsieke waarde van je bedrijf (website / webwinkel) raken.
  • Vermijd daarom te generiek geformuleerde USP’s als bijvoorbeeld: ‘hoge service’ of ‘lage prijs’.
  • Zorg dat USP’s op prominente locaties op je webshop / website te vinden zijn, zoals:
    • In de header
    • In blokjes door de site / shop heen
    • Onder de footer
    • In je mail handtekening
    • Door je teksten heen
  • Het is handig om ook in de meta descriptions van je content 1 of meer USP’s te plaatsen, afhankelijk van de content van de pagina 

Over online-marketingmachine.nl positionering online

Ik, Marco Bouman, heb in 2007 de Online-Marketingmachine opgericht. Met veel enthousiasme begeleid ik onze klanten met online groeien. Mijn online marketingbureau is gespecialiseerd in Conversie- & SEO-optimalisatie in de breedste zin des woords. Vanuit een creatief brein en een sociaal intelligente inzet help ik mkb-bedrijven online vooruit.

Gerelateerde artikelen 

online marketing
Optimalisatie Traject
Conversie
online marketing
Marketing lead
Website
Optimalisatie Traject
SEO
online marketing
Online Marketing
Consultancy

ONZE KLANTEN

  • “Alle online marketing activiteiten op een goede plek”
  • “Het werkt echt”
  • “Wij zijn trost op het resultaat”
  • “Stop met zoeken”
  • “Ik ben erg tevreden over onze samenwerking”
  • “Eenmaal met Marco om tafel waren wij meteen om”
  • “Deze aanpak werkt”
   

 

online mARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)
KvK: 30218791
Btw: 100828620B01

T: 030-2272323

   
   

 

converseo

Conversie Optimalisatie (web effectiviteit) x SEO (meer organische vindbaarheid) = CONVERSEO = Online Groei! 
 

   
   
   

 

Copyright © 2019 - Online Marketingmachine