030 737 01 34

de ultieme online marketing strategie

online marketing strategie
internet marketing strategie

Veel bedrijven hebben een website / webshop, hebben vaak flink in geïnvesteerd in hun marketingstrategie en toch blijven de resultaten van hun marketing strategie uit. Ondanks dat hun website er of erg mooi uit ziet of bijvoorbeeld al heel goed gevonden wordt in Google. 

Klinkt dit herkenbaar? 

Dit duidt op het ontbreken of het voeren van een niet volledige online marketing strategie. En dan kost je website geld in plaats van dat deze geld oplevert.

Waar internet marketing strategie om draait!

Internet marketing strategie gaat als volgt: Een bezoeker komt op je website, hij snapt direct waar hij is, hij begrijpt wat er 'te koop' is, en wat het verschil is met andere aanbieders, hij wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt: 'dit wil ik ook'. Hij volgt het conversiespoor en klikt op de call2action button en neemt actie! Niets meer en niets minder!

Online marketing strategie in 4 stappen!

In vier stappen geven we onderstaand een aantal praktische handvatten voor de ultieme online marketing strategie voor jouw bedrijf. En laten we zien wat de ongekende mogelijkheden zijn van internet marketing voor jouw bedrijf. Met als resultaat: meer aanvragen, leads en nieuwe klanten!

De stappen die we gaan nemen:

1. Definieer een onderscheidende online propositie;
2. Bepaal je ONLINE doelgroep;
3. Ontwerp een succesvolle conversiestrategie;
4. Vertaal stap 1 tot en met 3 naar iedere pixel.

Stap 1: Definieer een onderscheidende online propositie

internet marketing strategie
Zaken doen / verkopen via internet betekent in de meeste gevallen nieuwe klanten werven. De website van jouw bedrijf fungeert als het ware als online accountmanager of online winkel, zeker niet als online visitekaartje (als je ten minste online succesvol wil zijn)!

Het verschil met offline marketing
De valkuil die hier direct om de hoek komt kijken… is de veelheid van websites die allemaal uit dezelfde vijver willen vissen. Bij offline marketing heb je vaak een gebied of een bepaalde historie / goodwill die nieuwe klanten aanbrengen. Maar op internet werkt dit vaak anders.

Gevonden worden
Veel potentiële klanten zoeken online, zijn actief op social media of laten zich informeren per e-mail of andere bronnen over het bestaan van jouw bedrijf. En dan is er een ding dat telt: jouw website (shop) moet een verpletterende indruk maken.

Scherp onderscheidend vermogen
Dit onderscheidend vermogen kan deels zitten in de uitstraling (design), maar uiteindelijk gaat het er om wat jouw website / shop concreet te bieden heeft. En waarom zouden bezoekers voor jouw bedrijf gaan en niet voor die 10 andere sites die men net heeft bekeken?

- Wat doen jullie anders?
- Waarom blinken jullie hierin uit?
- Wat maakt het verschil tussen overige aanbieders in de markt?

De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor een gezonde internet marketing strategie. Het onderscheidend vermogen van jouw website / webshop kan zitten in de doelgroep, dat wat je concreet aanbiedt, de service (en liever niet) in de prijs. 

Stap 2: bepaal je ONLINE doelgroep

online marketing strategie
Klinkt als de weg naar Rome, maar deze stap is vaak een stap die wordt vergeten. Als de basis van je internet marketing strategie rammelt, rammelt dit door in de online resultaten van jouw website / webshop.

Doelgroep
Natuurlijk ken je de doelgroep van jouw bedrijf. Maar wie is de online doelgroep? Vaak is er geen
 1 op 1 match tussen klanten en doelgroep. Dit weten en hiervan bewust zijn is al een belangrijke stap. Vaak zien we dat de zoekers online niet altijd de kopers, beslissers of gebruikers zijn.

Trefwoorden
Daarnaast stoelt een ultieme internet marketing strategie ook op het kennen van de trefwoorden waar jouw doelgroep op zoekt. Dit lijkt makkelijk en voor de hand te liggen, maar dit is in de praktijk vaak veel complexer.

Via Google Analytics kun je makkelijk zien welke zoekwoorden zorgen voor langere website sessies dan andere. Ook kun je via diverse bronnen in Google achterhalen waar veel volume op zit en concurrentie. Het uiteindelijk vinden van de juiste trefwoorden en hierop gevonden worden, is een zeer belangrijke pilaar van de ultieme internet marketing strategie voor jouw bedrijf.

Met de beste trefwoorden en trefwoord clusters is het de bedoeling dat je de utlieme SEO landingspagina's kunt maken! 

Online aanspreken
Een belangrijke conversie optimalisatie wet is, dat je er in slaagt om je nieuwe bezoeker zich thuis te laten voelen. De ‘tone of voice’ die er op je website / webshop wordt gebruikt, bepaalt dus voor een groot deel of bezoekers bouncen (direct weer weg zijn) of zich thuis gaan voelen en langer blijven (vaak geldt: lange duur = hogere kans op conversie).

Het kennen van je doelgroep, het kennen van je online doelgroep, het ontdekken van de belangrijkste trefwoorden en het op de juiste manier aanspreken van de doelgroep van jouw bedrijf… is een zeer belangrijk element uit de basis van de ultieme internet marketingstrategie van jouw bedrijf.

Stap 3: ontwerp een succesvolle conversiestrategie

online marketingstrategie
Als het onderscheidend vermogen echt helder en onderscheidend is en de online doelgroepelementen zijn bekend, dan is het zaak om je website / webshop ‘conversie gericht’ te maken. Wat niets anders betekent dan het ‘neerzetten’ van een perfecte eerste online indruk, die nieuwe bezoekers makkelijk ‘transformeert’ naar concrete aanvragen, leads en klanten.

Kruip in de huid van je klant!
- Hoe wil jij aangesproken worden op een website / webshop?
- Hoe voelt een agressieve call2action op de homepage?
- Hoeveel ben jij bereid te lezen?
- Kun je direct vinden wat jij zoekt?
- In hoeverre snap jij direct waar een website / webshop over gaat?

Al deze zaken vormen onderdeel van je conversiestrategie. De gemiddelde mkb-site / -shop ‘scoort’ minder dan 1% conversie (1 op de 100 doelen realiseren). Met andere woorden 99% komt op je website, doet niets en gaat weer (met lege handen) weg.

Vriendelijke laagdrempeligheid
Een strategie die heel vaak gevoerd wordt, is zorgen dat je website of webshop uitnodigt (op een vriendelijke manier) om bezoekers actie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld een artikel downloaden, een gratis kennismakingsgesprek, een kleine dienst (introductie) voor een aantrekkelijke prijs etc. Online laagdrempelige acties die de bezoekers van jouw website / webshop eenvoudiger over de streep trekken.

Ontwikkel conversiepaden
De juiste internet marketing strategie kent een aantal voorgestanste conversiepaden. Een websitescript zorgt ervoor dat er uitgestippelde paden zijn voor de bezoekers van jouw website. Het bewust bedenken en benoemen van deze paden maakt ze ook meetbaar en beheersbaar.

Er bestaan nog veel meer elementen die de conversiestrategie voor jouw website / webshop beter kunnen maken, maar deze elementen geven alvast een idee van de mogelijkheden om concreet te werken met conversiestrategieën / optimalisatie.

Stap 4: vertaal stap 1 tot en met stap 3 naar iedere pixel

internet marketing strategie
Lijkt een open deur, maar deze  wordt zo vaak niet goed uitgevoerd. Dit zie je in websites / webshops die niet in evenwicht zijn. Vaak is een van de elementen (bijvoorbeeld SEO) heel goed opgepakt, maar blijven de resultaten uit.

Evenwicht in je website / webshop
Als stappen 1 tot en met 3 volledig zijn doorlopen, dan heb je de absolute basis voor de ultieme internet marketingstrategie voor jouw bedrijf. Het vertalen van deze basis naar jouw website (techniek, indeling, teksten, design, conversiepaden, trefwoorden, landingspagina’s, AdWords campagne etc.) zorgt uiteindelijk voor HET resultaat.

Een header bijvoorbeeld
Om aan te geven wat we hier bedoelen nemen we de header (vlak bovenin je site / shop) even als voorbeeld. Een goede header vertelt het verhaal: logo (snapt men het?), de onderscheidende punten (USP’s), de uitstraling (webdesign), de indeling (vraagt niet alles om heel veel aandacht?). Een header in evenwicht maakt vaak een keiharde gewenste indruk.

Zo heeft ieder element in jouw website / webshop een functie. Hoe beter de onderliggende online marketingelementen met elkaar in evenwicht zijn / op elkaar afgestemd zijn, des te beter het uiteindelijke resultaat zal zijn van jouw website / webshop.

Samenvattend
Een ultieme internet marketing strategie is iets meer dan een website online. Een ultieme internet marketing strategie bestaat in de basis uit bestaansrecht (onderscheidend vermogen), het kennen en aanspreken van de juiste doelgroep, het ontwikkelen en sturen op conversie en de uiteindelijke vertaling naar een evenwichtig geheel. 

VOORBEELDEN MARKETING STRATEGIEËN

HELLIOT

internet online marketing strategie

  • Professionele
  • Marketing
  • Website

METZ VERHUUR

internet online marketing strategie

  • Professionele
  • Marketing
  • Website

AGV EUROPE B.V.

internet online marketing strategie

  • Professionele
  • Marketing
  • Website

 

HET RESULTAAT VAN EEN SUCCESVOLLE ONLINE MARKETING STRATEGIE

- Jouw website wordt aantrekkelijker door de online marketingstrategie;
- Bezoekers snappen jouw propositie en online marketingstrategie direct;
- Bezoekers worden sneller overtuigd van jouw aanbod;
- Bezoekers bezoeken meer pagina’s op je website door de online marketing strategie;
- Het bouncepercentage wordt lager door de internet marketing strategie;
- Kortom: een internet marketingstrategie zorgt voor meer aanvragen, leads, prospects en klanten!

gerelateerde artikelen:

Wij werken uitsluitend voor mkb-bedrijven met minimaal 3 tot honderden medewerkers, die toe zijn aan een volgende (of eerste) stap naar online groei!

OOK ONLINE GROEIEN DOOR CONVERSIE OPTIMALISATIE ?

conversie optimalisatie traject

CONVERSIE OPTIMALISATIE TRAJECT

online marketing

Ticket naar

Online Groei
online marketing

Conversie Optimalisatie

Traject
online marketing

Professionele Marketing

Website
online marketing

Professionele Marketing

Webshop
Metzverhuur
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Technica-Nova
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
De Haan Metaaltechniek B.V.
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Printnext
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
filly fashion
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
ib mediation
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Repeatershop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Kindertypecursus
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Technisch Bureau Duspra
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
AGV Europe
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
PerTazza
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Megamoviestore
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Tubeclamps
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Fotobox
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Helliot
  • Professionele
  • Marketing
  • Website

ONLINE MARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

Regio Groningen - Zwolle - Breda - Eindhoven - Arnhem

Copyright © 2017 - Online Marketingmachine