030 737 01 34

het recept voor succesvolle webshops

succesvolle webshop
succesvolle webshops

Door: Marco Bouman

Wat is het recept voor succesvolle webshops? Steeds meer mensen kopen online. Groeipercentages van 10 - 15% in online retail zijn de standaard. Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond, maar zijn deze webshops succesvol?

Veel webshops profiteren nog onvoldoende, zijn (nog) niet succesvol. Ze verkopen wel, maar ze halen er niet uit wat er in zit.

En als de conversie slechts 1% is of je webwinkel wordt niet goed gevonden, dan blijft succes uit! 

Het recept voor succesvolle webshops

Dit artikel over het succes van een webwinkel is bedoeld voor webwinkel eigenaren, die hun omzet willen verhogen en voor ondernemers die ook met online verkopen willen starten.

In dit artikel bieden we een complete receptuur (gevat in 15 gouden tips) voor een succesvolle webshop. Het gaat niet over de producten, maar juist om de marketingjus erover.

Waar het bij succesvolle webshops om draait!

Een bezoeker komt op je webshop, hij snapt direct waar hij is, hij begrijpt wat er 'te koop' is, en wat het verschil is met andere aanbieders, hij wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt: 'dit wil ik ook'. Hij volgt het simpel conversiespoor en klikt op de call2action button en bestelt!

Professionele webshop

15 tips voor een succesvolle webwinkel

1. Wees uniek en vertel waarom

Door het toenemend aantal webwinkels wordt het des te belangrijker om jouw stuk van de markt te claimen. Waarom jouw webwinkel? Wat heb je meer te bieden dan de rest? Zorg er ook voor dat bezoekers dit unieke direct zien, snappen en begrijpen. Een succesvolle webwinkel heeft iets wat andere online shops niet hebben en communiceert dit helder naar buiten.

2. Werk met conversiepaden
succesvolle webwinkel
Veel webwinkeleigenaren focussen op één pad: bestellen. Natuurlijk is dit van primair belang, maar het ook inzetten op secundaire conversiepaden (aanmelden nieuwsbrief, kennismakingsaanbod etc.) is omzet voor morgen. Een succesvolle webwinkel heeft meerdere conversiepaden voor de verschillende typen bezoekers. Lees meer over conversie optimalisatie voor jouw webwinkel.

3. Wees open
Bij veel webwinkels is het geheel onduidelijk wie erachter zitten, waarom deze webwinkel bestaat, hoe bezoekers contact kunnen opnemen, laat staan dat er KvK- / BTW-nummers en dergelijke worden weergegeven. Een bezoeker wil weten waar hij koopt. Een succesvolle webwinkel is transparant en open in informatievoorziening.

4. Faciliteer het vinden
Veel webwinkels hebben zoveel te bieden dat je door de bomen (de navigatie) het bos (de producten) niet meer ziet. Het vereenvoudigen van navigatiemenu’s (in hoeveelheid en samenstelling), het aanbieden van zoekmogelijkheden, een sitemap etc. zijn noodzakelijke functies, die het vinden faciliteren. Bij een succesvolle webwinkel ben je binnen enkele seconden bij wat je zoekt.

5. Raak de snaar met topdesign
succesvolle webshops

Een nieuwe bezoeker beslist vaak in enkele seconden of hij jouw webwinkel interessant vindt of niet. Heel belangrijk is dus de eerste indruk die jouw shop maakt. En voor een groot deel hangt dit af van het design. Zijn de USP’s erin verwerkt? Staat er een eenheid? Is het design consequent toegepast? Zorgt de uitstraling voor herkenning? Een succesvolle webwinkel ‘raakt’ zijn bezoekers met een uniek webdesign.

6. Creëer een fysieke beleving
Mooie teksten, mooie plaatjes, korting… maar wat wordt er concreet thuisbezorgd? Een kale doos met stevig plakband en een bijna onleesbare pakbon? Of een leuke verpakking met een begeleidend schrijven, wellicht een klein presentje en een leuke folder? Een succesvolle webwinkel besteedt 100% aandacht tot en met de brievenbus.

7. Creëer terugkompaden
Dit geldt niet voor alle branches, maar de meeste webshops kunnen veel omzet halen uit herhalingsaankopen. En laten we eerlijk zijn: als een klantbeleving goed is, dan kom je vaker terug. Een hele mooie manier is om te werken met terugkompaden, bijvoorbeeld: houdbare actiekaarten, waarmee je het terugkomen faciliteert. Een succesvolle webwinkel ontwikkelt tools / acties om klanten vaker terug te laten komen.

Professionele webshop

8. Lever excellente service
succesvolle webshop

Een open deur, maar ook een open deur naar de beste promotor voor jouw webwinkel: mond-tot-mondreclame. Een mooi product verkopen en goed afleveren is goed. Maar als je shop goed bereikbaar is, vragen snel beantwoord worden, foutjes direct opgepakt worden en er ook niet moeilijk gedaan wordt over ruilen… dan lever je excellente service.

9. Betalen, geen probleem
Als bezoeker met een gevuld winkelmandje wil je (hopelijk) maar één ding: betalen en klaar is Kees. Je kiest niet voor niets voor gemak. Het proces van winkelwagen tot ‘bedankt voor uw bestelling’ mag niet langer duren dan twee minuten. Nog al te vaak moet er eerst geregistreerd worden, moeten er onnodig veel velden worden ingevuld en kan er slechts gekozen worden uit Ideal. Succesvolle webwinkels hebben hun online kassa zo soepel als mogelijk is.

10. Sturen met Google Analytics
De meeste webwinkeleigenaren maken gebruik van Analytics, maar halen ze hier uit wat er in zit? Google Analytics is een prachtig programma om zuiver mee te sturen. Hoe doet mij SEO het? Welke doelen doen het goed (en zijn deze überhaupt wel ingesteld)? Koppeling met AdWords: welke acties waren succesvol? Uit welke regio komen de meeste bezoekers? Een succesvolle webwinkeleigenaar gebruikt Analytics om succesvol te sturen.

11. Overtuig je bezoeker
succesvolle webwinkel

Hoe gemakkelijk het ook klinkt, de meeste webwinkels zijn net als fysieke outletstores. Producten, producten en een kassa. Maar inspelen op problemen, herkenning benoemen, bezoekers aanspreken en uitleg geven, gaten verkopen in plaats van boren zijn uitstekende wervingsinstrumenten om bezoekers te overtuigen. Een succesvolle webwinkel is meer dan alleen een verzameling van producten. Het is een webshop met websitetrekjes waar vooral aandacht is besteed aan wervende webteksten.

12. Ken je klant
Vroeger (toen er nog geen succesvolle webwinkels bestonden) kende de winkelier zijn klant (bij naam). Hij wist wat de behoefte was, waarom de klant kocht, waar deze vandaan kwam en hij luisterde graag naar suggesties of vragen. Voor een succesvolle webwinkel is dit niet anders, je moet het alleen wel vragen. Een kort online marktonderzoek onder je klanten (en nieuwsbrieflezers) is niet alleen een uitstekende actie om in contact te zijn met je klanten, maar ook de manier om inzicht te ontwikkelen in wat voor jouw klanten nu echt belangrijk is. En als klanten worden beloond met een leuke kortingscode, dan werkt het nog omzetverhogend ook. Een succesvolle webshop vraagt zijn klanten om input.

13. Werf organische bezoekers
Met het aanzetten van AdWords is het natuurlijk heel simpel om bezoekers te kopen. Maar vaak wordt er te weinig stilgestaan bij het werven van bezoekers via SEO. Goede trefwoorden, mooie landingspagina’s en wat optimalisatie kan heel veel kwalitatieve bezoekers opleveren. Een succesvolle webwinkel speelt met SEO.

14. Maak je webwinkel begrijpelijk
succesvolle webwinkel

Een nieuwe bezoeker die voor het eerst bij jou in de webwinkel komt, moet zonder uitleg ('Lees hier hoe je kunt bestellen') intuïtief je webwinkel doorsurfen. Als navigatiemenu’s wisselen, als calls for action niet worden begrepen, als er onnodig veel handelingen nodig zijn om een product te selecteren of in je winkelmand te plaatsen, dan is de snapfactor laag. Een succesvolle webwinkel werkt intuïtief, ook voor nieuwe bezoekers.

15. Ook offline promoten
Hiermee bedoel ik niet dat het handig is om je webwinkel maar even uit te zetten (alhoewel er echt webwinkels zijn, die op zondag gesloten zijn). Ik doel hier op de mogelijkheden van offline promotie van je webwinkel. Dit wordt vaak vergeten. En wat dacht je van offline nieuwsbrieven (in de vorm van een kaart, brief, promotie etc.) te sturen naar je klanten? Een succesvolle webwinkel promoot zijn winkel multimediaal.

Professionele webshop

Gerelateerde artikelen:

WIL JIJ OOK EEN PROFESSIONELE MARKETING WEBSHOP ?

Onze integrale aanpak:Professionele webshop

PROFESSIONELE MARKETING WEBSHOP

online marketing

Ticket naar

Online Groei
online marketing

Conversie Optimalisatie

Traject
online marketing

Professionele Marketing

Website
online marketing

Professionele Marketing

Webshop
Rehomy
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
De Haan Metaaltechniek B.V.
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Tubeclamps
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Metzverhuur
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Netdata
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
ib mediation
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
filly fashion
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Helliot
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Technica-Nova
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Honeyburst Wine Company
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Eaglehealthshop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
PerTazza
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Loading Systems International
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Technisch Bureau Duspra
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Repeatershop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop

ONLINE MARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

Regio Groningen - Zwolle - Breda - Eindhoven - Arnhem

Copyright © 2017 - Online Marketingmachine