030 737 01 34

het geheim achter een succesvolle website

succesvolle website
succesvolle websites

Internet wordt een steeds belangrijker kanaal om nieuwe klanten aan te trekken. Iedereen: consument en bedrijf zoekt online. Wil jij voor jouw bedrijf online klanten werven? Dan is het zeker nuttig om dit artikel te lezen. Want met een succesvolle website kunnen klanten zich ook 'vanzelf' aandienen... 

Je hebt alleen een succesvolle website nodig!!!

Professionele website

Door: Marco Bouman

het geheim achter succesvolle websites

Waarom lukt het sommige ondernemers als geen ander om continu nieuwe klanten (zowel B2B als B2C) aan te trekken, terwijl andere websites dit niet of nauwelijks lukt? Daarover gaat dit artikel, het geheim van een succesvolle website.

Waar het bij succesvolle websites om draait!

Een bezoeker komt op je succesvolle website, hij snapt direct waar hij is, hij begrijpt wat er 'te koop' is, en wat het verschil is met andere aanbieders, hij wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt: 'dit wil ik ook'. Hij volgt het simpel conversiespoor en klikt op de call2action button en neemt actie! Korter kun je een succesvolle website niet omschrijven

Hoe succesvol is jouw website?

Je website geeft tegelijkertijd veel informatie over minder bewuste zaken, je blinde vlekken. Een website met veel oude content bijvoorbeeld zegt al snel wat over de servicegerichtheid van je bedrijf. En het ontbreken van effectieve ‘calls to action’ toont al snel een stukje bescheidenheid aan.

Professionele website

Een succesvolle website aan de hand van 10 stereOtypen

Vaak is het lastig om blinde vlekken zelf in je website (en dus ook in je bedrijf) te herkennen, zelf zie je ze gewoon niet. Daarom behandelen we in dit artikel veel voorkomende stereotype websites om je inzicht te geven hoe je je website succesvoller kan maken.

Waarom lukt het sommige ondernemers als geen ander om continu nieuwe klanten (zowel B2B als B2C) aan te trekken, terwijl andere websites dit niet of nauwelijks lukt? Daarover gaat dit artikel, het geheim van een succesvolle website.

Onderstaande stereotype websites zijn ook niet per definitie goed of slecht, maar puur bedoeld om je bewust te worden van niet zichtbare signalen die je met je al dan niet succesvolle website uitzendt.

Deze tips zijn gebaseerd op ruim 10 jaar praktijkervaring van ons online marketing bureau. Deze ervaring leert ons ook hoe belangrijk het is om een website integraal aan te pakken en te zorgen dat alle online marketingelementen met elkaar in balans zijn.  

succesvolle website1. ik wil te graag website

Websites die vallen in deze categorie komen vaak opdringerig over. Ze duwen (push) in plaats van aantrekken (pull). Deze websites zijn zeer commercieel en gericht op korte termijn resultaat. Op een dergelijke website ontvang je bijvoorbeeld na 1 minuut een pop-up met daarin een ogenschijnlijk geweldig aanbod. 

Deze websites zien er over het algemeen erg gelikt uit en proberen je met veel mooie woorden actie te laten ondernemen. Vaak lukt het deze websites niet om authenticiteit en vertrouwen uit te stralen. Bezoekers voelen zich opgejaagd in plaats van aangesproken.

2. website zonder verpakking

Heel veel websites vallen in zekere mate in deze categorie. De content op deze websites is nauwelijks gericht op de bezoeker. De bezoeker wordt niet of nauwelijks direct aangesproken en de meeste content gaat over het aanbod en niet zozeer over het resultaat van het aanbod, namelijk de voordelen voor de bezoeker op de site.

Een website waar de verpakking ontbreekt, nodigt vaak te weinig uit om te gaan lezen. De content is nog te ruw en niet klantgericht bewerkt. Ook de fysieke leesbaarheid laat op deze sites vaak te wensen over. De reden van het ontbreken van een verpakking ligt vaak in het moeilijk kunnen verbinden met of inleven in de ander (lees potentiële klant).

Als je meer wilt weten over het verpakken van je website lees dan eens onze artikelen '11 tips om je homepagetekst effectiever te maken' en '5 tips voor overtuigend marketingmateriaal'.   

3. hoe meer hoe beter website

Een ander fenomeen dat op veel websites terugkomt, is de overload aan content. Op zich is het heel verstandig om veel content op een website te hebben (zeker vanuit het oogpunt van zoekmotormarketing), maar het gaat hier om wat direct zichtbaar is. De content wordt vaak niet gedoseerd aangeboden.

Een homepage van een website van dit stereotype staat vaak helemaal vol met content. Verschillende kolommen, meerdere kopjes, veel linkjes, veel plaatjes. Kortom je ziet door de bomen het bos niet meer. Ook herken je een dergelijke website eenvoudig aan lange en complexe navigatiestructuren. Niet kunnen kiezen of bang zijn dat je bezoeker iets niet ziet, zijn vaak onderliggende oorzaken hiervan.

succesvolle website4. ik hoef niet op de voorgrond website

Websites die in deze categorie vallen zijn vaak heel vlak en rustig. Het uitdragen van voordelen, ‘benefits’, en onderscheidend vermogen wordt op deze websites nauwelijks gedaan. Als bezoeker heb je dan vaak grote moeite om snel te snappen waar het bij deze website om draait. 

Deze websites ontbreekt het aan overtuigingskracht, terwijl het aanbod vaak heel goed in elkaar zit. Ook ontbreken op deze websites vaak de heldere ‘calls to action’ of de mogelijkheid om je aan te melden voor een nieuwsbrief. De duidelijke blinde vlek in deze websites is bescheidenheid. En ja, bescheidenheid siert de mens, maar kan behoorlijk belemmerend zijn als je via je website groei wilt realiseren.

5. de beredenerende website

Een beredenerende website heeft een hele sterke rationele uitstraling. Deze websites hebben vaak moeite om mensen te raken. Wat er staat ziet er allemaal prima uit, maar er wordt nauwelijks ingespeeld op de emotie van de bezoeker. Diensten worden in mooie tabelletjes gepresenteerd en duidelijke argumenten worden aangedragen waarom het aanbod zo goed is.

Veel webwinkels vallen in zekere mate in deze categorie. De homepage op een webwinkel in deze categorie staat helemaal vol met aanbod. Plaatjes, aanbiedingen, nieuws,  maar vaak geen alinea die probeert om de bezoeker een bepaald gevoel mee te geven.

Professionele website

6. de troebele website

Websites in deze categorie zenden (vaak onbewust) verschillende boodschappen uit, ze zijn niet consequent. De boodschappen van deze website gaan verschillende kanten op. Dit zijn de websites waar je als bezoeker snel een gevoel krijgt van ‘hier klopt iets niet’, zonder dat je direct kan benoemen waar dat aan ligt.

Deze websites hebben vaak een webdesign dat niet goed aansluit bij het aanbod en het onderscheidende vermogen dat ze presenteren. De mogelijke reden van een troebele website is dat het bedrijf erachter nog zoekende is naar een vast omlijnde heldere strategie.

7. de grijze muis website

succesvolle websiteEen website in deze categorie biedt nauwelijks onderscheidend vermogen. De content gaat vaak over algemeenheden die voor ieder bedrijf in deze branche zouden kunnen gelden. Er mist letterlijk kleur in de content en vaak ook op het visuele vlak in de website. Ook richten deze websites zich niet specifiek op een doelgroep, waardoor je je als bezoeker minder aangesproken voelt.

Dit is ook zichtbaar in de benamingen van de navigatie-items. Dit zijn vaak hele gangbare niet spannende items. Zo worden hier bijvoorbeeld ook items als 'sitemap' en ‘disclaimer' op een prominente positie gepresenteerd (bijvoorbeeld in de hoofdnavigatie).

8. de ons kent ons website

Een ons kent ons website is te vergelijken met een café in een dorp. Als je daar als onbekende binnenkomt, voelt het lastig om in contact te komen met anderen. De website staat vol met specifieke termen, die je als nieuwe bezoeker niet snapt. Puur omdat het specifieke content is, die bedoeld is voor de trouwe bezoeker.

Eigenaren van dergelijke websites zijn zo met hun ding bezig, dat ze nieuwe bezoekers ‘vergeten’. Deze websites scoren vaak hoog op bouncepercentage in Google Analytics (het percentage bezoekers dat direct weer afhaakt).

9. de doolhof website

succesvolle websiteHeel veel websites bevatten elementen uit dit stereotype. De doolhof website slaagt er niet of nauwelijks in om bezoekers eenvoudig door de content te leiden. De content wordt niet gedoseerd en is vaak onlogisch opgebouwd.

Websites in deze categorie hebben vaak geen ‘sitemap’, geen alternatieve manier van zoeken en ook een kruimelspoor ontbreekt. De content op deze websites is vaak prima verzorgd, maar de kans dat de nieuwe bezoekers vinden wat zij zoeken is klein. Bezoekers raken eenvoudig de weg kwijt.

10. wie zit hierachter website

Veel websites horen in meer of mindere mate in deze categorie. De ‘wie zit hierachter website’ heeft moeite met het winnen van vertrouwen van nieuwe bezoekers. Een website in deze categorie herken je aan het ontbreken van bijvoorbeeld concrete contactinformatie, overtuigende ‘testimonials’, foto’s van medewerkers of het bedrijfspand, het KVK-nummer etc.

Daarnaast hebben alle andere stereotype websites invloed op de mate van vertrouwen. Als een website bijvoorbeeld opdringerig overkomt of als nieuwe bezoekers zich niet direct thuis voelen, dan heeft dit direct invloed op het vertrouwen in de website.

Ik hoop dat dit artikel je inzicht heeft gegeven hoe je het succes van je eigen website kunt verbeteren. Er zijn natuurlijk nog veel meer stereotype websites te bedenken. Maar waar het mij in dit artikel om gaat, is het verband zichtbaar te maken tussen jou als ondernemer en je website. Zodra je je blinde vlekken herkent, kun je constructief aan de slag om je website succesvoller te maken.

Gerelateerde artikelen:

ALLE SUCCESINGREDIËNTEN BIJ ELKAAR IN EEN succesvolle WEBSITE

Wil jij een website die echte resultaten oplevert? Die deze 10 en overige punten met elkaar verbindt? Bekijk dan hoe wij succesvolle websites realiseren en wat alle succesingrediënten zijn. 

WIL JIJ OOK EEN PROFESSIONELE MARKETING WEBSITE ?

Onze websites generen leads en aanvragen.

proffesionele website

Professionele marketing website 

online marketing

Ticket naar

Online Groei
online marketing

Conversie Optimalisatie

Traject
online marketing

Professionele Marketing

Website
online marketing

Professionele Marketing

Webshop
Technisch Bureau Duspra
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Eaglehealthshop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Netdata
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Repeatershop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Tubeclamps
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
De Haan Metaaltechniek B.V.
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
filly fashion
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Honeyburst Wine Company
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Tersa
  • Internationale
  • Marketing
  • Website
ib mediation
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Technisch Bureau Duspra
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Technica-Nova
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Printnext
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Helliot
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Kindertypecursus
  • Professionele
  • Marketing
  • Website

ONLINE MARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

Regio Utrecht - Amsterdam - Den Haag - Rotterdam

Copyright © 2017 - Online Marketingmachine