030 737 01 34

gebruiksvriendelijkheid / usability

Door: Marco Bouman
gebruiksvriendelijkheidEen overtuigende webshop / site met een krachtige propositie behaalt toch weinig conversie als de gebruiksvriendelijkheid / usability van de site te wensen over laat!

 

Als een nieuwe bezoeker niet eenvoudig en snel kan vinden waar hij of zij naar op zoek is, dan is deze bezoeker al snel weer verdwenen. En de kans dat-ie ooit nog een keer jouw webshop / site bezoekt, is bijna nihil. Belangrijk is dus de usability, oftwel gebruiksvriendelijkheid, op orde te hebben!

Online gebruiksvriendelijkheid, voorwaarde voor succes!

Een gebruiksvriendelijke webshop (site) zorgt ervoor dat nieuwe bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast zorgt het ook voor een optimale user experience. Bezoekers op een gebruiksvriendelijke webshop / site maken meer pagina’s en krijgen sneller een vertrouwd gevoel: ‘Lekker, hier is alles goed geregeld!’
 
Dit artikel gaat over de gebruiksvriendelijkheid (Usability) van jouw webshopsite.

-    Doseer jij de content op jouw webshop / site voldoende?
-    Vinden bezoekers snel waar ze naar op zoek zijn?
-    Waar stuur jij je bezoekers heen? 

meer usability/ door content te doseren

Veel homepages van mkb-organisaties staan boordevol met diverse content. ‘Hoe meer hoe beter’ luidt hun redenatie. ‘Er zit dan altijd wel wat voor je bij, toch?’ Maar het is juist de kunst om nieuwe bezoekers gedoseerd te informeren. Iemand die bijvoorbeeld jouw homepage voor het eerst ziet, is op dat moment vaak nog niet toe aan nieuws of aan een presentatie van jouw hele aanbod. 

Webshop / site als een piramide

usabilityJe kunt je webshop / site in dit kader het beste zien als een piramide. De homepage is het topje. Het enige dat je met deze pagina wilt bereiken, is dat bezoekers binnenkomen. Eenmaal binnen worden ze soepel geleid van hoofdnavigatie naar subnavigatie en eventueel nog een stap dieper. Hoe dieper je in de webshop / site komt,  hoe meer informatie gedoseerd beschikbaar is gesteld. 

Online usability: vinden faciliteren!

Een gebruiksvriendelijke / usability  site zorgt ervoor dat nieuwe bezoekers snel en eenvoudig vinden waarnaar ze op zoek zijn. Hef faciliteren van vinden verhoogt de gebruiksvriendelijkheid / usability van je site enorm. 
 
Dit kun je bereiken door de onderstaande usability checklist:

  • Een zoekfunctie (ook handig voor het verzamelen van waardevolle zoekwoorden);
  • Een sitemap (ook goed uit oogpunt van zoekmachineoptimalisatie);
  • Een kruimelspoor (zien waar je bent, bezoekers raken de weg niet meer kwijt);
  • Heldere navigatie (niet te veel items, duidelijk onderscheid tussen hoofdnavigatie, subnavigatie en softnavigatie);
  • Een overzichtelijke webtemplate / wireframe (een optimaal formaat webshop / site, geschikt voor de meeste beeldschermen, zo min mogelijk scrollen en een herkenbare pagina indeling). 
  • Een usability test uit te voeren.

Gebruiksvriendelijk webshop / site script

Een gebruiksvriendelijke / usability webshop faciliteert ook belangrijke routes. Een programma als Google Analytics laat zien welke pagina’s goed bezocht worden, maar ook welke routes vaak afgelegd worden. Hierop inspelen betekent dat je een soort routekaart voor je webshop / site beschikbaar stelt.  

Daarnaast is het zeer belangrijk om conversiepaden te creëeren, paden die uiteindelijk leiden naar een vooropgesteld doel!

Call to action

Dit kun je handig doen door veel gebruik te maken van ‘call to actions’. Deze linkjes door je webshop / site heen, leiden de bezoekers als het ware door de belangrijkste content heen. Je voorziet iedere pagina van tenminste één heldere ‘call to action’.
 
Hoe gebruiksvriendelijk is jouw webshop / site?

Samenvattend
Nieuwe bezoekers die jouw webshop / site voor het eerst zien, willen maar een ding: vinden wat ze zoeken. Hoe makkelijker je het je bezoekers maakt, hoe eerder ze vinden waarnaar ze op zoek zijn. Ze bekijken meer pagina’s en krijgen sneller een goede eerste indruk. Ook belangrijk: een gebruiksvriendelijke / usability website bouwt aan vertrouwen. 

Gebruiksvriendelijkheid als element in conversie

Gebruiksvriendelijkheid is noodzakelijk om van online bezoekers klanten te maken. In de totale mix van conversie (van bezoekers klanten maken) is gebruiksvriendelijkheid een belangrijk onderdeel. Samen met alle andere conversie ingrediënten bepalen zij de conversiekracht van jouw webshop / website!

GERELATEERDE ARTIKELEN:

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Web_usability

OOK ONLINE GROEIEN DOOR CONVERSIE OPTIMALISATIE ?

conversie optimalisatie traject

CONVERSIE OPTIMALISATIE TRAJECT

online marketing

Ticket naar

Online Groei
online marketing

Conversie Optimalisatie

Traject
online marketing

Professionele Marketing

Website
online marketing

Professionele Marketing

Webshop
ib mediation
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
AGV Europe
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Honeyburst Wine Company
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Technisch Bureau Duspra
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Tubeclamps
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Kindertypecursus
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Fotobox
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Dockequipment
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
De Haan Metaaltechniek B.V.
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Eaglehealthshop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Repeatershop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Technica-Nova
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Tersa
  • Internationale
  • Marketing
  • Website
Technisch Bureau Duspra
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Netdata
  • Professionele
  • Marketing
  • Website

ONLINE MARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

Regio Groningen - Zwolle - Breda - Eindhoven - Arnhem

Copyright © 2017 - Online Marketingmachine