030 737 01 34

conversie optimalisatie: 10 gouden tips!

conversie optimalisatie
conversie optimalisatie tips

HAALT JOUW BEDRIJF VOLDOENDE AANVRAGEN, PROSPECTS EN KLANTEN VIA INTERNET BINNEN?

Als het antwoord ‘nee’ is, dan is het tijd voor conversie optimalisatie om de conversie te verhogen! 

COnversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is het leukste dat er is!!!
Je hoeft niet flink te investeren in SEO / linkbuilding, je hoeft het budget van je AdWords campagne niet te verhogen, je hoeft niet als een gek nog meer bezoekerskanalen aan te boren… maar je laat de effectiviteit van je website verhogen, zodat de opbrengst (omzet of aantal aanvragen) stijgt zonder dat het aantal bezoekers hoeft toe te nemen!!!

Wat is Conversie Optimalisatie?

Conversie optimalisatie is een begrip in de online marketing. Deze term is circa 10 jaar oud en gaat over hoe je er voor kunt zorgen dat de effectiviteit van je website of webshop verbeterd. Met andere woorden hoe je meer omzet of aanvragen uit je online bezoekers kunt halen.

Wat is een conversie?
Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op je website kunnen maken. Een succesvolle bestelling, een ingevuld contactformulier, een offerteaanvraag etc. Het optimaliseren van het proces naar meer actie (rendement) heet conversie optimalisatie. Zorgen dat meer bezoekers op een website / webshop gaan converteren!

Online rendement verhogen
Met kwalitatieve conversie optimalisatie zijn groeipercentages van 20%, soms wel meer dan 100%, mogelijk. Het verhogen van online conversie zit in het aspect van een website / webshop. Het design, de producten / diensten die worden aangeboden, de overtuigingskracht, de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid, het onderscheidende vermogen en nog veel meer.

Conversie optimalisatie meten
Het heeft weinig zin om conversie optimalisatie te starten zonder dat het effect gemeten wordt. Er zijn veel geschikte tools hiervoor en een van de belangrijkste is Google Analytics. In deze software kun je doelen formuleren en dus ook precies volgen welk effect conversie optimalisatie heeft.

Conversie optimalisatie termijn
Conversie optimalisatie is zeker geen eenmalige activiteit. Het is een continue aangelegenheid die steeds op basis van nieuwe inzichten (bijv. uit Google Analytics) en veranderende omstandigheden continu wordt uitgevoerd. Net als het optimaliseren van een Google AdWords campagne is het de bedoeling om een website / webhop steeds kwalitatiever te maken.

Wanneer starten met conversie optimalisatie?
Het is vooral zinvol om met conversie optimalisatie te starten als de eerste stap in online vindbaarheid (er komt al een mooie bezoekersstroom) is gemaakt. Meer antwoorden op de vraag wat is conversie optimalisatie, bekijk de wikipedia over dit onderwerp (e-commerce) 

CONVERSIE VERHOGEN - OPTIMALISATIE 10 TIPS

Uit eigen onderzoek blijkt dat de gemiddelde conversie onder mkb-bedrijven 1,25% bedraagt. Websites / webshops die conversie optimalisatie succesvol toepassen, halen vaak een veel hoger conversiepercentage, dat kan oplopen tot wel 4% of meer… Hoe hoog is het percentage van jouw website / webshop??

De ultieme eerste online indruk!!

conversie specialist
In onze aanpak staat de ultieme eerste online indruk centraal. Zodat het bouncepercentage wordt verlaagd, bezoekers langer blijven, meer pagina’s gaan maken en uiteindelijk meer gaan converteren!

Wat je kunt verwachten van conversie optimalisatie?
Lees ons onderstaand artikel ‘10 gouden conversie optimalisatietips’ en ontdek de ongekende mogelijkheden die echte conversie optimalisatie jouw bedrijf te bieden heeft! Wil je direct aan de slag met conversie verhogen? Bekijk dan ons ticket naar Online Groei (tijdelijk slechts € 149,-). 

Bezoekers genereren kost tijd & geld, conversie verhogen vraagt om inlevingsvermogen & creativiteit!

Deze 10 conversie optimalisatietips zorgen ervoor dat nieuwe bezoekers op jullie website / webshop sneller overgaan tot actie, met als gevolg: meer aanvragen, leads en klanten werven!

Let op: het goed in praktijk brengen van deze 10 conversie optimalisatietips kan extreme online groei teweegbrengen!


10 CONVERSIE OPTIMALISATIETIPS

Conversie optimalisatie tip: 1. Spreek de doelgroep aan
Conversie optimalisatie tip: 2. Maak duidelijk wat de USP’s / UBR's zijn
Conversie optimalisatie tip: 3. Doseer de content
Conversie optimalisatie tip: 4. Zorg voor topdesign
Conversie optimalisatie tip: 5. Maak duidelijk wat jouw propositie is
Conversie optimalisatie tip: 6. Bied ‘over de streep-trekkers’ aan
Conversie optimalisatie tip: 7. Zorg voor de perfecte mimiek
Conversie optimalisatie tip: 8. Bouw aan overtuigingskracht
Conversie optimalisatie tip: 9. Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items
Conversie optimalisatie tip: 10. Vertel de bezoeker wat hij moet doen
Conversie optimalisatie tip: 10a. Richt je op kwalitatieve bezoekers

1. Spreek de doelgroep aan
Conversie optimalisatietip 1: een altijd werkende methode om een goede indruk te creëren, is het aanspreken van de bezoekers van jouw website / webshop. Niet door ‘Welkom op onze website’, maar door het kort benoemen van dilemma’s / onderwerpen waar jouw bezoeker mee bezig is.

Je spreekt hem / haar aan en je kweekt herkenning. Voorbeeld: ‘Je bent eigenaar van een website/ webshop en je hebt het gevoel dat er meer in zit?’ De doelgroep aanspreken en inspelen op zijn dilemma's maakt de landing al een stuk zachter!

2. Maak duidelijk wat de USP’s / UBR's zijn
website conversie

Bij heel veel websites en webshops wordt vaak alleen gecommuniceerd over wat er aangeboden wordt. Maar als je je realiseert dat een bezoeker via Google een aantal sites snel bekijkt (een eerste sitebezoek duurt gemiddeld 7 seconden), dan wil je deze bezoeker in één oogopslag vertellen waarom hij hier moet bestellen / informatie moet aanvragen.

Het verwerken van de belangrijkste (liefst maximaal 4) USP’s in de header of op een andere prominente plek zorgt ervoor dat mensen direct ‘snappen’ waar het bij deze website / webshop om gaat. Een belangrijk punt om de conversie van je shop te optimaliseren: onderscheidend vermogen laten zien! Lees in dit verband ook eens ons artikel: ‘De ultieme online marketingstrategie.

3. Doseer de content
Als je je realiseert dat een nieuwe bezoeker van je website / webshop gemiddeld in 7 seconden bepaalt om te blijven of om te gaan, dan is het niet handig om hele lappen tekst (vooral op de homepage) of heel veel informatie(blokken) te presenteren. Die lappen tekst gaan ze wel lezen als je ze hebt overtuigd om te blijven. Daarom is het van essentieel belang om de belangrijkste landingspagina's overzichtelijk en helder te maken. De verdieping komt daarna!

4. Zorg voor topdesign
conversie verhogen

Een website / webshop die er slordig uitziet, waar het logo ontbreekt, of waar zoveel kleuren online marketingartikelen door elkaar heen gebruikt worden dat het niet meer serieus overkomt, maakt geen schijn van kans. Een bezoeker heeft een 'onbewust oog' voor zaken die niet kloppen. Aandacht besteden aan een passend webdesign is een voorwaarde voor een goede eerste online indruk. Een gouden randje is niet nodig, maar een net en professioneel design zeker wel. 

5. Maak duidelijk wat jouw propositie is
Deze conversie optimalisatietip geldt vooral voor websites. Webshops slagen er meestal goed in (door afbeeldingen van productaanbod etc.) helder te maken wat er te koop is. Websites (zeker als het gaat om diensten) hebben hier vaak moeite mee. Een titel voor de website presenteren en ook een goede slogan zijn prima hulpmiddelen om ‘in één oogopslag’ duidelijk te maken waar het bij jouw website / webshop om gaat. Hoe concreter, hoe beter! Lees meer in ons artikel 10 website marketing tips.

6. Bied “over de streep-trekkers aan”
Naast het feit dat bezoekers graag willen weten waar ze zijn, wat ze kunnen verwachten, wat en waarom ze hier zouden moeten converteren, is het van groot belang om nieuwe bezoekers ‘over de streep te trekken’. Je wilt ze kennis laten maken, hun de ultieme klantervaring bieden… zodat ze vaker terugkomen en loyaal worden aan de website / webshop van jouw bedrijf. Hier zijn heel veel manieren en methoden voor. 

7. Zorg voor de perfecte mimiek
Als je wilt dat bezoekers binnen enkele seconden snappen waar het in zijn totaliteit om gaat, dan is het belangrijk om de indeling van de website / webshop zo te maken dat bezoekers in één oogopslag de website / webshop kunnen scannen en begrijpen. Sommige homepages staan vaak zo vol met teksten, blokken, afbeeldingen en navigatiemenu’s dat een nieuwe bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet.

De kans dat een bezoeker dan afhaakt, is zeer groot. De perfecte mimiek bevat alle punten die hierboven staan omschreven. Bekijk ook eens voorbeelden van door ons gerealiseerde en (op conversie) geoptimaliseerde websites en webshops.

8. Bouw aan overtuigingskracht
webshop conversie

Wervende webteksten maken lekker nieuwsgierig en bouwen aan overtuigingskracht. Vaak zie je webshops met alleen maar aanbod, zonder een stukje copywriting. Het benoemen van de voordelen, het uitleggen van het onderscheidend vermogen, resultaatgericht schrijven (verkoop gaten, geen boren) en zorgen voor herkenbaarheid…, zorgen voor het beste resultaat. 

9. Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items
Als je wilt dat bezoekers langer dan 7 seconden blijven, dan is het noodzaak om voldoende ‘springplanken’ te creëren naar de rest van je website / webshop. Met andere woorden: hoe aantrekkelijker / wervender de navigatie-items op jouw website / webshop zijn, hoe groter de kans dat men hierop doorgaat. Dooddoeners als ‘contact’, ‘producten’, ‘aanpak’ kunnen plaatsmaken voor ‘voordelen’, ‘unieke aanpak’, ‘gratis kennismaking’ etc.!

10. Vertel de bezoeker wat hij moet doen
Naast een wervend en helder navigatiemenu moet je voldoende toegang bieden naar interessante, waardevolle content. Het gebruikmaken van heldere en overtuigende ‘calls to action’ en een slim conversiescript dragen hier absoluut aan bij. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk, zodat de drempel om dieper in je website / webshop te gaan zo laag mogelijk wordt.

10 a. Richt je op kwalitatieve bezoekers
De aard / bron waar bezoekers vandaan komen, is een essentieel conversie bepalend element. Sommige webshops scoren 2 tot 3 x zo hoog op bijvoorbeeld organisch dan op andere verkeersbronnen. De kwalitatieve verkeersbronnen adresseren en erop inzetten is bouwen aan conversiegerichte landingspagina's. Een ultieme stap naar online groei.

11 / 12 / 13 / 14 --> en nog veel meer conversie optimalisatietips
Bovenstaande 10 conversie optimalisatietips geven eenvoudig aan welke mogelijkheden er zijn om de conversie te verhogen. Maar er zijn veel meer invloeden op online conversie optimalisatie. Het is zelfs mogelijk dat je webshop slecht scoort op al deze tips en toch heel goed converteert. Want ook invloeden als concurrentie, breedheid van je focus, leeftijd van je webshop / site (voorlopen of meedoen) etc. bepalen in grote mate hoe jouw website / webshop converteert. Lees ook op marketingfacts over conversie optimalisatie: http://www.marketingfacts.nl/topic/conversie-optimalisatie

Heb jij het gevoel dat de online conversie van jouw website / webshop echt beter kan? Dan bieden wij een op maat aanpak om samen met jullie alle belangrijke conversie verbeterpunten in kaart te brengen, met als doel: online groei realiseren. Lees hier hoe onze conversie optimalisatie specialist dit aanvliegt! Of laat de conversie verbeterpunten van jouw website / webshop in kaart brengen!

Conversie Optimalisatie voorbeelden

- Wat kun je nu eigenlijk van kwalitatieve conversie optimalisatie verwachten?
- En in welke online marketingelementen zit nu eigenlijk de grootste verbeterkracht?
- En hoe weet ik van te voren dat conversie optimalisatie nodig is of niet?

Dit zijn bij ons veel gestelde vragen over conversie verhogen. Conversie verhogen is altijd een op maat activiteit en is voor iedere website / webshop, branche, product of dienst weer anders. Aan de hand van onderstaande praktijkvoorbeelden kun je wel een goed beeld vormen van de ongekende mogelijkheden.

Conversie optimalisatie voorbeelden
Ivm de privacy van onze opdrachtgevers worden bij de onderstaande voorbeelden geen domeinnamen of bedrijfsnamen genoemd.

1. Meer conversie door top kennismakingsaanbieding

Hoogwaardige textielproducten
Een aanbieder van hoogwaardige textielproducten (voor high-end particulier gebruik) wilde de conversie van haar webshop verhogen, omdat het verkrijgen van meer bezoekers een lastige opgave bleek in haar ‘niche’ markt.

Het grote dillema was dat ondanks de fantastische kwaliteit van deze prachtige textielproducten, de prijs vrij hoog lag. Een keukendoek ging weg voor € 27,50. Bezoekers bleven relatief lang op de shop (gem. 3:00 minuten), maar conversie was laag (lager dan 1%).

Voor deze webshop hebben we een kennismakingsaanbod geïntroduceerd. Een gastendoekje (t.w.v. € 14,50) nu gratis, je betaalt alleen de verzend- / administratiekosten. Vanaf dit moment vlogen de gastendoekjes de deur uit met een stijlvolle ‘waardebon / terugkomkaart’. Nieuwe klanten ervoeren de kwaliteit, kwamen terug en bestelden veel meer! Een mooi voorbeeld van effectief conversie verhogen!

2. Meer conversie door integratie boekingsmodule en website

Luxe vakantiewoningen
Een aanbieder van luxe vakantiewoningen in een specifiek gebied had een website met wel 400 bezoekers per dag en vooral veel bellende klanten. Het was mogelijk om online te boeken, maar dit hele websitedeel was niet goed opgezet.

Daarnaast was de presentatie van de vakantiewoningen niet gestructureerd opgezet en ging het perspectief meer uit van het product in plaats van wat zoekt nu een klant? Tijd voor conversie verhogen!

Wij hebben een geheel nieuwe website gemaakt met een interactieve koppeling met hun boekingssysteem. Alle boekingscontent wordt nu in een zeer fraai vormgegeven I-frame weergegeven. Je gaat van de website af, maar dit heb je als bezoeker absoluut niet in de gaten.

De presentatie van de vakantiewoningen is totaal opnieuw opgezet vanuit een klantwens perspectief. De vragen per telefoon namen drastisch af en nu worden 90% van alle boekingen online (automatisch) gerealiseerd. En in absoluut aantal is het aantal boekingen in 2 jaar tijd 40% gegroeid. Dat is conversie optimalisatie!

3. Hoge website conversie door dedicated website

Professionele schaafmachines export
Een van onze opdrachtgevers handelt in professionele schaafmachines. Vroeger ging alles via de showroom, nu steeds meer online. Dit stuk was een onderdeel van de huidige corporate website. Er kwamen zeker aanvragen binnen, maar dit was meer mondjes maat.

Voor de website hebben we met elkaar in een stevige marketingsessie besloten om een dedicated website voor alleen deze schaafmachines (van een merk) op te zetten. Eerst in 3 talen, later uitgebreid naar 5 talen.

Omdat het hier een zeer specialistische niche betreft, is het zeker leuk om met AdWords te adverteren over de hele wereld met klikprijzen rond de € 0,15 cent. Deze website draait nu internationaal en levert zeer hoge conversiepercentages op door de mix van een complete niche aanpak in een niche markt. Conversiepercentages van 3% of hoger zijn hier geen uitzondering.

4. Conversie verhogen door kwalitatieve zoekwoorden!

Regionaal administratiekantoor
Ook het vinden van klanten voor een administratiekantoor gaat ideaal via internet. Bij dit soort regionale dienstverleners is vooral de lokale marketing van belang. Goed gevonden worden met goede trefwoorden in combinatie met plaatsnamen. Zo zoekt men en zo vindt men.

In dit voorbeeld zit het verhogen van de conversie al voor een groot deel op de kwaliteit van de bezoeker. Iemand die zoekt op Administratiekantoor Breda is zeer gericht op zoek en dus vrij kwalitatief. Als de website vervolgens een goed verhaal vertelt: acceptabele tarieven, moderne aanpak en goede artikelen, dan is een afspraak zo gemaakt. Zo eenvoudig kan conversie optimalisatie zijn.

5. conversie verhogen door marketing nieuwsbrieven

Internationale groen website
Een van onze opdrachtgevers doet het al erg goed online. Duizenden bezoekers per dag internationaal en aardige conversiepercentages. 20 x per jaar wordt er een nieuwsbrief verstuurd naar ruim 20.000 nieuwsbrieflezers, er komt wel wat uit… maar dit kan veel beter.

Na een goede studie van de klanttypen, de verstuurde nieuwsbrieven, de resultaten hiervan etc. hebben wij een nieuwsbriefplan bedacht. Waarbij aan de ene kant het actiematige karakter en de presentatie centraal stond en aan de andere kant een bredere opvang van deze nieuwsbrief on page.

De eerste nieuwsbrief nieuwe stijl haalde een iets hogere doorklikrate en openrate, maar haalde meer dan 2,5 x zoveel als normaal aan orders binnen. Met een mailtje. Dit is ook een prachtig voorbeeld van conversie optimalisatie. Later zijn we ook aan de slag gegaan om niet alleen alle nieuwsbrieven in een ander perspectief te krijgen, maar ook de website en producten zelf.

6. Conversie verhogen door online configureren.

Leverancier B2B-producten
Een klant in een traditioneel B2B-landschap wilde een vooruitstrevende webshop waar een specifiek deel van hun klanten / doelgroep zelf hun producten konden samenstellen. Het betreft niet alleen een traditionele branche, maar ook een best mooie niche.

Op de huidige website konden prospects alleen wat rondneuzen en een contactformulier invullen en of bellen. Dat ging in principe prima, maar was niet efficiënt en het proces duurde vrij lang zodat veel offertes nooit werden omgezet in orders. Tijd voor conversie optimalisatie. 

Wij hebben voor deze opdrachtgever een webshop gemaakt waarbij de klant zelf zijn producten kan configureren. Zo kan er een breedtemaat, een hoogtemaat, kleur en overige bijpassende onderdelen eenvoudig geselecteerd worden. Na iedere toevoeging verandert de prijs direct, een potentiële klant weet precies waar hij aan toe is. Snel zelf producten samenstellen is niet alleen een service, maar werkt conversie verhogend.

7. Conversie verhogen door verbeteren aanmeldscript

Aanbieder van een online cursus
Een grote aanbieder van een zeer mooie online cursus kampte met het probleem dat de doelgroep (kinderen) zich massaal aanmeldde voor de gratis proeflessen, maar de conversie op deze (AdWords) aanmelders was aan de lage kant.

De aanvliegroute om kinderen zichzelf te laten aanmelden (voor gratis proeflessen) was prima, alleen op een of andere manier waren de ouders bij dit proces onvoldoende betrokken. We hebben na een marketingsessie een stevig aanvalsplan opgesteld waarbij er 1 punt centraal stond: het betrekken van de ouder bij de aanmelding.

Vanaf dat moment waren kinderen verplicht om het e-mailadres van een van hun ouders op te geven alsmede het postadres. Het bleek dat kinderen dit prima deden en er viel niet veel af. Er wordt binnen 24 uur een mailtje gestuurd naar de ouder om aan te geven dat hun kind was begonnen met de educatieve start van een online cursus.

Zodra een kind bij zijn laatste gratis cursusdeel kwam, ging er een zeer mooie educatieve zwartwit brief per post de deur uit met een educatief verhaal en een aanbieding om hun kind de volledige cursus te laten doen. Deze twee acties zorgden ervoor dat de conversie van hun website / shop binnen een half jaar (en wat finetunen) met 60% steeg. Dat is nu de lol van conversie optimalisatie!

Dit zijn puur een paar praktijkvoorbeelden van hoe conversie verhogen kan uitpakken. Voor iedere webshop en website is het mogelijk om flinke stappen te maken. Het is alleen wel handig om dit vanaf een bepaalde basis (in bezoekers / bestaan) te doen. Zodat conversie optimalisatie ook rendabel is!

 

CONVERSIE OPTIMALISATIE IN DE PRAKTIJK

conversie-optimalisatie
Breng conversie-optimalisatie in de praktijk. Investeren in een goed plan / fundament is de absolute stap 1. Van daaruit kan jouw bedrijf op de juiste manier vertaald worden naar een online marketingverhaal. Veel bedrijven hebben moeite om deze vertaalslag zelf te maken, ze zijn hier in zekere mate ‘blind’ voor. Lees hoe onze conversie optimalisatie specialist uw bedrijf hiermee kan helpen!

Realistische resultaten:

  • Een webshop in de entertainmentindustrie haalt een gemiddelde online conversie van 7% met gemiddeld 400 bezoekers per dag!
  • Een administratiekantoor ging van geen conversies naar wel 10 per maand.
  • Een boekingssite verdubbelde het aantal online boekingen in het eerste jaar, los van alle telefonische aanvragen.
  • Een ICT-bedrijf haalde eerst geen conversies binnen, nu bedraagt het conversiepercentage circa 1,2%.
  • Een internationaal exportbedrijf verkoopt actief via zijn nieuwe website bedrijfsmiddelen van circa € 40.000,- tot wel € 150.000 over de hele wereld, met als eerste contact: de website.
  • Een bedrijf gespecialiseerd in huidverbetering is gestopt met regionaal flyeren, omdat bijna alle aanvragen nu via de website direct binnenkomen.
  • 90% van al onze eigen nieuwe klanten meldt zich aan via onze website.
  • Wil je nog meer voorbeelden?? 
  • Laat de conversie verbeterpunten van jouw webshop / site voor € 149,- in kaart brengen.

Voor ieder bedrijf mogelijk!

Conversie verhogen is voor ieder bedrijf mogelijk, mits er gewerkt wordt vanuit een strategisch document en ingezet wordt op kwaliteit in de uitvoering: gebruiksvriendelijkheid, uitstraling, wervingskracht, goede SEO of AdWords of inzet van andere kwalitatieve verkeersbronnen.

Gerelateerde artikelen:

Wil jij ook online groei realiseren? start met de juiste diagnose!

ticket naar online groei

ticket naar online groei

online marketing

Ticket naar

Online Groei
online marketing

Conversie Optimalisatie

Traject
online marketing

Professionele Marketing

Website
online marketing

Professionele Marketing

Webshop
filly fashion
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Tersa
  • Internationale
  • Marketing
  • Website
Honeyburst Wine Company
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Dockequipment
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
De Haan Metaaltechniek B.V.
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
PerTazza
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Technica-Nova
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Metzverhuur
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Rehomy
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
AGV Europe
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Megamoviestore
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Repeatershop
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Printnext
  • Professionele
  • Marketing
  • Webshop
Technisch Bureau Duspra
  • Professionele
  • Marketing
  • Website
Netdata
  • Professionele
  • Marketing
  • Website

ONLINE MARKETING BUREAU

Online-Marketingmachine
Groenekanseweg 246R
3737 AL  GROENEKAN (UTRECHT)

Regio Groningen - Zwolle - Breda - Eindhoven - Arnhem

Copyright © 2016 - Online Marketingmachine